۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۵۸۱۸۳۸
کارشناس مسائل سیاسی:

FATF تغییرات در ساختار انقلاب را دنبال می کند

استاد دانشگاه گفت: غربی ها می گویند ایران لازم است با تغییرات بنیادین در ساختار قدرت داخلی شروع کند تا از سمت ایالات متحده آمریکا با خطری مواجه نشود و این مشکلات زیادی برای ما به وجود می آورد و این که برخی آقایان حق شرط را مطرح می کنند این اصلا صحت ندارد چرا که این قوانین تنها توان اجرایی داخلی را دارند.
کارشناس مسائل سیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مصطفی باقرزاده در نشست واکاوی لوایح سه گانه که با همت بسیج دانشگاه رضوی در این دانشگاه برگزار شد گفت: رهبر معظم انقلاب فرموده اند: بارها گفته ایم که اگر در هسته ای عقب نشینی کنیم بحث موشک مطرح می شود  و اگر عقب نشینی را ادامه بدهیم بحث حزب الله و بعد بحث حقوق بشر و در ادامه بحث حکومت را مطرح می کنند که ساختار حکومت ولایت فقیه چه معنایی دارد.

وی افزود: این سند قرار بود ابتدا در مورد پولشویی باشد و بعد از 11 سپتامبر گفتند که باید بحث تروریست نیز در آن نیز وارد شود و چون دیدند که از سمت برخی کشور ها اجرا نمی شوند گفتند که بیاییم بحث عدم اشاعه را مطرح کنیم و گروه اقدام اف ای تی اف را مطرح کنند.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: جان کری در سوم  آبان 95 گفته است: ما به سهم خود به این توافق پایبند بودیم و تمام تحریم ها را لغو کردیم اما مشکلات دیگری در مورد ایران وجود دارد و باید به ایران در درک این موضوع کمک کنیم که چالش های داخلی در نظام بانکی اش و شفافیت خود را بررسی و چالش های خود را برطرف کند که درگیری در یمن، حمایت از بشار اسد، تولید موشک ها مسائلی هستند که  تلاش برای حرکت رو به جلو را کند می کند.

منظور از شفاف سازی در کلام این کشورها

استاد دانشگاه با بیان این که ما در حوزه اف ای تی اف می دانیم که 35 کشور عضو آن هستند که ایالات متحده و انگلیس محوریت آن را بر عهده دارند و شورای همکاری خلیج فارس و عربستان و صهیونیست عضو ناظر هستند اما این نظارت  نیست بلکه هدف اصلی آن ها عضویت دائم برای این کشورها است.

وی افزود: اگر تمام تعهدات علی الخصوص در مورد سی اف تی و تروریست را انجام بدهیم آنها اقدامات ما را راستی آزمایی می کنند و بعد به رأی می گذارند که آیا ایران از لیست سیاه خارج بشود یا نه ؟ اگر خارج شد بعد نظر می گیرند که آیا به عضویت بیاید یا خیر؟

باقرزاده با اشاره به حذف دلار توسط  کشورهای چین و روسیه برای دشمنی با اقتصاد ایالات متحده امریکا تصریح کرد: ما با اف ای تی اف کاملا عکس این حرکات عمل کردیم چرا که آقای ظریف دربحث تصویب برجام  اعلام کردند مشکل در خود اعضای برجام است و مشکل این بود که چین وروسیه می گفتند که چون تمام قطعنامه ها علیه ایران هسته ای هستند تمام تحریم ها را هم باید یک جا بردارید که یکی از آنها تحریم هسته ای است اما کشورهای آلمان، انگلستان و اتحادیه اروپا و ایالات امریکا قبول نمی کردند.

استاد دانشگاه ابراز کرد: غربی ها می گویند ایران لازم است با تغییرات بنیادین در ساختار قدرت داخلی شروع کند تا از سمت ایالات متحده آمریکا با خطری مواجه نشود و این مشکلات زیادی برای ما به وجود می آورد و این که برخی آقایان حق شرط را مطرح می کنند این اصلا صحت ندارد چرا که این قوانین تنها توان اجرایی داخلی را دارند. 

وی افزود: اف ای تی اف می گوید که در راستای اجرا باید به روش مشخص شده در کنوانسیون عمل کنید و باید تمام آن را اجرا کنید، ممکن است توصیه ی جدیدی نسبت به آمریکا مطرح شود که باید ایران آن ها را شفاف کند و موارد دیگر در قرارداد آمده است که ایران باید آن ها را شفاف سازی کند برای مثال باید آن هایی را که آمریکا تروریست می داند را ایران دستگیر و استرداد کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: طبق بند 4 از این معاهده کشورهای عضو باید قوانین مجازات و قوانین جزایی خود را که باعث اعمال خشونت می شود را تغییر دهند که این با قواعد داخلی و قوانین اساسی اصل 152 و 153ما کاملا مخالف است و همکاری قضایی ما طبق کنوانسیون این است که ما باید مجرمین قضایی و اطلاعاتی را که کنوانسیون می خواهد بدون هیچ پیش شرطی به مأمورین کنوانسیون تحویل دهیم./۶۴۸/د103/ب1

ارسال نظرات