۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۵۸۱۶۶۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل:

اجتماع اربعین اثبات عظمت قیام امام حسین‌ در جهان است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به اهمیت عزاداری اربعین حسینیٰ گفت: اجتماع اربعین اثبات عظمت قیام امام حسین‌(ع) در جهان است.
حجت‌الاسلام مهدی ستوده مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی ستوده اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی و در معارف عرفانی، عدد چهل (اربعین) جایگاه خاصی دارد. چله نشینی برای رفع حاجت یا رسیدن به مقامات سلوک و عرفان معروف است. حفظ کردن چهل حدیث، اخلاصِ چهل صباح، کمال عقل در چهل سالگی، دعا برای چهل مؤمن و... از جمله این نمونه ها و موارد است.

وی تصریح کرد: در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین روز شهادت حسین بن علی (ع) گفته می‌شود که مصادف با روز بیستم ماه صفر است. از سنت های مردمی، گرامیداشت چهلم مردگان است که، به یاد عزیزِ فوت شده خویش، خیرات و صدقات می دهند و مجلس یاد بود برپا می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: در روز بیستم صفر، شیعیان عظیم ترین مراسم سوگواری را در کشورها و شهرهای مختلف به یاد عاشورای حسینی برپا می‌کنند و همراه با دسته های سینه زنی و عزاداری به تعظیم شعائر دینی می پردازند.

وی با بیان اینکه در شهر کربلا، اربعین حسینی عظمت و شکوه خاصی داشته و دسته های عزادار از سراسر جهان، مراسمی پرشور برپا می‌کنند، متذکر شد: امروزه دوستداران آن حضرت برای رسیدن به وصال و مراسم اربعین بزرگترین همایش پیاده روی و معنوی دنیا را برگزار می کنند.

حجت‌الاسلام ستوده در بیان اهمیت پیاده روی اربعین یادآور شد: یکی از جلوه های بسیار زیبای اربعین حسینی حرکت پیاده خیل مشتاقان آن حضرت است که حماسه ای وصف ناشدنی و جلوه ای درک ناشدنی را می آفریند، دشمنانی که زیارت چند هزار نفره سابق را در اربعین حسینی تحمل نکردند امروز نظاره گر حرکت سیل گونه و میلیونی زائران آن حضرت است که به صورت خودجوش و کاملا مردمی چشمان جهانیان را مات و مبهوت خود ساخته است.

وی با اشاره به فضیلت زیارت اربعین بیان داشت: اربعین، چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) است که جان خود و یارانش را فدای دین کرد، از آنجا که گرامیداشت خاطره شهید و احیاء اربعین وی، زنده نگهداشتن نام و یاد و راه اوست و زیارت، یکی از راه های یاد و احیاء خاطره است، لذا زیارت امام حسین (ع) بویژه در روز بیستم ماه صفر که اربعین آن حضرت است، فضیلت بسیار دارد.

منبع: مهر

ارسال نظرات