۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۸۱۶۰۶
کارشناس مذهبی تبیین کرد؛

جایگاه زیارت اربعین در منابع دینی

حجت الاسلام اخباری به بیان جایگاه زیارت اربعین در منابع دینی پرداخت و تسهیل شدن مقدمات زیارت اربعین از سوی دولت را خواستار شد.
پیاده روی اربعین

حجت الاسلام سیدعلی اخباری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به جایگاه زیارت اربعین در منابع دینی گفت: زیارت اربعین از جمله زیارت های مأثوره در منابع دینی به شمار می رود چنانچه امام حسن عسکری(ع) در روایتی پنج مورد را به عنوان علامت مؤمن بیان می کند که زیارت اربعین از آن موارد است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: زیارت اربعین از جمله زیاراتی است که در زمینه امام حسین(ع) از زبان ائمه آن هم در روز خاص صادر شده است چنین موردی ویژه امام حسین(ع) است؛ به عبارت دیگر اصل چهلم گرفتن برای هیچ یک از امامان معصوم به غیر از امام حسین(ع) به عنوان مثال در منابع روایی بیان نشده است که برای پیامبراکرم(ص) یا امام علی(ع) اربعین گرفته شود اما در مورد امام حسین(ع) وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط صدام عزم ملی برای زیارت امام حسین(ع) در اربعین ایجاد شد که یادآور زیارت اربعینی که جابربن عبدالله انصاری به همراه جمعی از شیفتگان امام حسین(ع) انجام داده، است؛ همچنین این پیاده روی یادگار و یادآور سختی هایی است که امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) متحمل شده اند.

حجت الاسلام اخباری با بیان این که برخی گمان می کنند پیاده روی اربعین حرکتی جدید است، اظهار کرد: پیاده روی اربعین از قدیم در میان علما و مردم عراق مرسوم بوده است و این که در ایران چندین سال است انجام می شود دلیل بر جدید بودن نیست زیرا پیش از این که زیارت اربعین در ایران مرسوم شود مردم عراق پیاده روی اربعین را انجام می دادند.

وی با تصریح بر این که فرهنگ اهل بیت(ع) باید در پیاده روی اربعین نمایان باشد، گفت: پیاده روی اربعین نباید صرف پیاده روی زیارت امام حسین(ع) باشد بلکه این شوق باید با شعور حسینی همراه باشد که امیدواریم زائران اربعین به غیر از سفر اربعین تلاش کنند که معرفت شان را نسبت به امام حسین(ع) افزایش دهند.

این کارشناس مذهبی خواستار فراهم کردن مقدمات لازم جهت سفر زوار اربعین شد و بیان کرد: نباید به زائران امام حسین(ع) سخت گرفته شود به عبارت دیگر بر زائر امام حسین(ع) هزینه ای تحمیل نشود؛ ما شاهد هستیم که دولت برای برخی مسافرت ها در  مقطعی از زمان دلار دولتی تعیین کرد اما همان دلار را برای زیارت امام حسین(ع) نمی دهند به عبارت صریح می خواهیم بگوییم که زیارت اربعین باید از سوی دولت ها تسهیل شود؛ در یک جمله نباید از طرف هیچ فرد و یا ارگانی سنگ اندازی شود./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات