۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۵۸۱۵۶۰
یادداشت | زنگ خطری که شنیده نشد؛

سکوت در برابر "ام الخبائث"

براساس اخبار رسمی و غیر رسمی سالیانه هزاران لیتر مشروبات الکلی توسط ماموران انتظامی کشف و ضبط می شود و ناگوارتر این که این کشفیات فقط یک سوم مشروباتی است که به بدنه جامعه پمپاژ می‌شود.
مشروب، مشروبات الکلی، فساد اخلاقی مشروب، مشروبات الکلی، فساد اخلاقی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، «آمار مسمومان در اثر مصرف الکل به ۴۰۶ نفر رسید که از این تعداد ۳۵ نفر فوت کردند.» این سخنان چند روز پیشِ مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور است. هرچند این خبر در گرماگرم اخبار اقتصادی گم شد؛ اما نشان دهنده زخم هایی است که به تن رنجور فرهنگ جامعه وارد می شود.

شاید در نگاه اول این آمار نسبت به جمعیت کشور قابل توجه نباشد؛ اما با ضمیمه کردن سوالاتی به این خبر، آمار نگران کننده ای از دل آن بیرون می آید: اگر آمار مسمومان این تعداد است آمار غیر مسمومان چند تاست ؟کسانی که مسموم اما مراجعه نکرده اند چه تعداد هستند ؟اگر در این مدت کوتاه (حدود 20 روز ) این حجم از مشروبات الکلی مصرف شده است، در طول یک سال چه حجمی از این مسکرات مصرف می شود؟ نکته دیگر این که این آمار فقط مربوط به چند استان محدود است، اگر این مسمومیت سراسری بود چه تعداد قربانی می شدند؟

خروجی این سوالات قطعا آمار تکان دهنده ای است که چراغ هشدار را برای دلسوزان فرهنگ و دین روشن می کند. نکته نگران کننده دیگر این که براساس اخبار رسمی و غیر رسمی سالیانه هزاران لیتر مشروبات الکلی توسط ماموران انتظامی کشف و ضبط می شود و ناگوارتر این که این کشفیات فقط یک سوم مشروباتی است که به بدنه جامعه تزریق (بخوانید پمپاژ) می شود.

کسانی که دغدغه ساختن جامعه اسلامی و براساس آموزه های دینی دارند به خوبی می دانند که «مصرف مشروبات الکلی »ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی است. ورود آفتی مثل مشروبات الکلی مساوی است با ورود صدها آفت دیگر. امام صادق (علیه السلام) در پاسخ سوال زندیقی که از حضرت پرسیده بود: «چرا خدا خمر را حرام کرد؟» فرمود: لِأَنَّهَا أُمُ‏ الْخَبَائِثِ‏ وَ رَأْسُ كُلِّ شَرٍّ «زیرا خمر ریشه تمام پلیدی ها و شرهاست.»

باطن مستی گرایی

حضرت در ادامه همین روایت چهره از باطن مشروب بر می دارد و با بیان این که مصرف مشروب عقل را از انسان سلب می کند، می فرماید: « فرد مست اختیارش در دست شیطان است و اگر شیطان بگوید بر بت ها سجده کن، سجده می‌کند و اطاعت شیطان می‌کند همان گونه که شیطان می خواهد.» حال تصور کنید شیطان با همین نیروهای افسار به دست خود و تیرهای آماده در کمان چه کارهایی می تواند انجام دهد: قتل، غارت، تجاوز به عنف، سلب امنیت و... .

قرآن کریم نیز در چندین آیه به «اثم» و «رجس» بودن مشروب تصریح می کند و آن را سلاحی می داند شیطان به وسیله آن تخم عداوت و دشمنی را در دل ها می کارد. سلاحی که به کمک آن مردم را از نماز باز می دارد و در یک کلام باعث می شود یاد خدا در جامعه به فراموشی سپرده شود.

از هزینه هایی اقتصادی که مصرف مشروبات الکلی به خود فرد و خانواده و حکومت تحمیل می کند نیز نمی توان چشم پوشی کرد. جوامع غربی که خود پرچمدار تولید و مصرف مشروبات الکلی هستند، زبان با اعتراف گشوده اند که مصرف مشروبات الکلی بستر بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی، درگیری‌ها، جرم‌ها و جنایات است. بر اساس آمار 85 درصد بیماران ِ روانیِ آمریکا را بیماران الکلی تشکیل می‌دهند. اگر از كسانى كه در حال مستى دست به جرم جنايت زده و خانه ‏هايى را ويران ساخته و خانمان هايى را بر باد داده ‏اند؛ آمارى تهيه شود، رقم سرسام ‏آورى را تشكيل مى‏ دهد. این گونه نیست؟

«مستی راننده ۲۰۶ جان 5 کارگر شهرداری را گرفت» این خبری بود که تقریبا دوماه پیش رئیس پلیس تهران بزرگ از آن خبر داد و در صدر اخبار کشور قرار گرفت. حتی برخی از روزنامه‌ها آن را در صفحه اول خود تیتر کردند. البته این اولین حادثه در این زمینه نبوده و آخرین آن نیز نیست. صحفات حوادث روزنامه‌ها از این گونه اتفاقات پر است و به وضوح می توان دید که پای ثابت آن اتفاقاتی است که با مصرف مشروبات الکلی در ارتباط است.

راهکار چیست؟

فارغ از تمام راهکارهایی که می توان بیان کرد، «آگاهی بخشی جامعه» از مضرات جسمی و معنوی ضروری به نظر می رسد. چرا که گزارش های میدانی حکایت از این دارد که بسیاری از مصرف کنندگان مشروبات الکلی به خصوص جوانان و نوجوانان از ضررهای آن اطلاع کافی ندارند. بماند که رسانه‌های معاند اندر احوالات فواید مصرف الکل «قلم ها» می زنند و «دینار و دلارها» خرج می کنند. از همین رو و بر اساس قاعده عقلیِ «علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد» و «پیشگیری بر درمان مقدم است» لازم است قدمی در این زمینه برداشته شود چرا که خیلی زود دیر می‌شود./۹۱۸/ی۷۰۴/س

مجتبی عادلپور

ارسال نظرات