۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۵۸۱۴۰۰
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

لزوم بازخوانی و بازآفرینی حوزه نسبت به اهداف انقلابی و راهبردی اسلام

حجت الاسلام رنجبر با اشاره به الزامات موفقیت حوزه در عرصه های مختلف به ویژه عرصه جنگ نرم بر لزوم بازخوانی و بازآفرینی حوزه نسبت به اهداف انقلابی و راهبردی اسلام تأکید کرد.
حجت الاسلام محمدعلی رنجبر

حجت الاسلام محمدعلی رنجبر استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه اظهار داشت: برای ارزیابی یا آسیب شناسی نظام آموزشی حوزه ما باید اهداف راهبردی اسلام و تربیت طلبه برای تبلیغ اسلام را بررسی و جایگاه حوزه را در این بین پیدا کنیم.

وی افزود: در این رابطه رهبر معظم انقلاب تعبیر جالبی دارند مبنی بر این که ما یک حوزه پیش از انقلاب داریم؛ حوزه ای که منزوی و به دور از اهداف و سیاست های راهبردی اسلام حرکت می‌کرد و یک حوزه پسا انقلاب که می خواهد خودش را برای ایفای نقش در جهت حفظ دستاوردهای انقلاب و بسط و گسترش و تحقق اهداف انقلاب در سطح ملی منطقه ای و جهانی نشان بدهد.

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که ما با حوزه انقلابی مطلوب فاصله زیادی داریم، گفت: با عنایت این مسأله که ما باید اهداف راهبردی و کلان اسلام را بشناسیم، تبلیغ کنیم و اجرایی کنیم به نظر می رسد حوزه شاید فرسنگ ها با این اهداف فاصله دارد و فاصله داشتن با این اهداف متاسفانه ضربات سهمگینی به پیکره علمی، اجرایی، راهبردی و مباحث اسلامی و انقلابی جدید وارد کرده است.

وی ابراز داشت: به نظرم می رسد که ما ابتدا باید یک باز خوانی و یک بازآفرینی نسبت به اهداف انقلابی و راهبردی اسلام داشته باشیم و بر اساس آن بیاییم یک سیستم آموزشی نظام آموزشی و یک مواد آموزشی را طراحی کنیم به همین جهت ما باید در سه ساحت تحلیل سیاسی، بصیرت سیاسی و رهبری سیاسی نیروهای خودمان را تربیت کنیم تا این ها بتوانند در عرصه و میدان جنگ نرم و عرصه و میدان جامعه موفق شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به الزامات موفقیت حوزه در عرصه جنگ نرم تصریح کرد: برای این کار هم باید یک طلبه بر اساس مدل و الگویی که حضرت امام و رهبری طراحی کرده اند حرکت کنند و هم خودشان برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند و بر اساس آن درس بخوانند، البته خود نظام آموزشی کار خود را می‌کند اما در کنار آن طلبه باید خودش هم برنامه داشته باشد.

حجت الاسلام رنجبر تأکید کرد: طلبه انقلابی موفق برای این کار باید برنامه هایی در جهت اسلام شناسی، زمان شناسی و تاریخ شناسی طراحی کند که اگر این کار را کردیم و طراحی کردیم می توانیم امید داشته باشیم که با شناخت دقیق مباحث عمیق راهبردی اسلام را به دست آورده، تبیین و اجرایی کنیم.

وی در پایان با اشاره به این که طرح هایی نیز در این زمینه آماده شده است، ابراز داشت: حوزه باید بتوانند با روزآوری کردن برنامه های خود در جهت رسیدن به این اهداف هم حرکت کنند تا در آینده نزدیک حوزه ای پویا، سرحال، انقلابی، آماده و پاسخگوی به مسائل روز داشته باشیم./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات