۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۵۸۱۳۶۰
سخنران حرم رضوی:

امام حسین عقلانیت را در دینداری احیا کردند

حجت الاسلام مهدوی ارفع با تأکید بر این مطلب که امام حسین(ع) عقلانیت را در دینداری احیا کردند، گفت: دلیل ماندگاری کربلا حضور ۷۲ تن از یاران نخبه انقلابی که عاقل و عارف و مومن بودند، است.
حجت الاسلام مهدوی ارفع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدوی ارفع، سخنران حرم رضوی در سلسله نشست های مراسم دهه سوم محرام الحرام که در رواق امام خمینی(ره) شامگاه شنبه 14 مهر برگزار شد به تبیین نقش عقل در بهره مندی از معارف اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به مبانی تبلور و نمود جلوه های عقلانی عاشورا در کربلا و نهضت حسینی  اظهار کرد: در واقع امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت است که همان عقل محض  است.

برخی رفتارها در عزاداری ها به ضرر امام حسین(ع) است

این سخنران حرم رضوی با تأکید بر این مطلب که شهادت امام در کربلا برای این بود که عقل شکوفا شود و جهالت از بین برود، تصریح کرد: در عین حال در شرایط فعلی برخی رفتارها در عزاداری ها به ضرر امام حسین(ع) است که با عقل تناسبی ندارد.

وی با بیان اینکه برخی از این رفتارها در عزاداری ها از تعصبات کور نشأت می گیرند، بیان داشت: تعصب جاهلانه آسیب زا است و حرکت عقلانی کربلا و امام را زیر سؤال می برد و حتی این حرکت عقلانی با این رفتارها تبدیل به ضد دین شود.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به این مطلب که جاهل متعصب در برابر حقانیت مقاومت می کند و در عین حال همین تعصب کور باعث شد که آنان کربلا را به وجود آورند، تصریح کرد: انسانی که دینش را عناصر سست تشکیل دهد رفتارش غیر عاقلانه می شود.

محور عقلانیت در نهضت حسینی

این سخنران حرم رضوی با تأکید بر محور عقلانیت در نهضت حسینی بیان داشت: اگر تعقل زنده شود انسان در می یابد که دستورات خدا و پیامبر و امام مبتنی بر مصلحت هایی است که با شرایط زمان متفاوت می شود.

وی در تببین این مطلب با اشاره به سخنان حضرت علی(ع) در خطبه 127 نهج البلاغه گفت: حضرت علی (ع) به این نکته اصرار دارند که به وحدت مسلمین به بهانه مودت ما نباید ضربه وارد شود.

این سخنران حرم رضوی با تأکید بر این مطلب که امام حسین(ع) عقلانیت را در دینداری احیا کرد، بیان داشت: دلیل ماندگاری کربلا حضور 72 تن از یاران نخبه انقلابی که عاقل و عارف و مومن بودند، است.

وی با اشاره به شهادت علی اصغر فرزند شش ماهه امام که از آیات خدا در کربلا است، تصریح کرد: اگر این طفل شش ماهه نبود شهادت دیگر یاران فقط به بهانه جنگ متقابل بود در حالی که از نحوه شهادت علی اصغر(ع) مردم می فهمند که پشت چهره اهل کوفه از دیانت و عقلانیت خبری نیست./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات