۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۵۸۱۳۰۶
از سوی مدیر حوزه علمیه فارس مطرح شد؛

مقایسه نظام آموزشی جدید و قدیم حوزه علمیه

حجت الاسلام عابدی به مقایسه نظام آموزشی جدید و قدیم حوزه پرداخت و ساماندهی درس ها را از مزیت ها و مدرک گرایی را از آسیب های نظام آموزشی جدید حوزه علمیه دانست.
حجت الاسلام عابدی مدیر حوزه علمیه فارس

حجت الاسلام احمدی عابدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مزیت های نظام آموزشی جدید حوزه علمیه گفت: ساماندهی درس ها از امتیازات نظام آموزشی حوزه علمیه نسبت به سابق است زیرا در گذشته ساماندهی مناسبی در این زمینه وجود نداشت و بی نظمی در حوزه علمیه مشاهده می شد.

مدیر حوزه علمیه فارس با اشاره به آسیب های نظام آموزشی جدید حوزه علمیه گفت: البته نظام آموزشی جدید حوزه علمیه نسبت به گذشته از معایبی برخوردار است از جمله این که گاهی مصوبات و آیین نامه ها مانع تحصیل افراد فراوانی در حوزه علمیه می شود به عنوان مثال افراد مستعد فراوانی وجود دارند که می خواهند در حوزه علمیه تحصیل کنند اما به دلیل افزایش سن از این تحصیل محروم می شوند.

وی ادامه داد: همچنین مطرح کردن برخی مباحث همانند معدل مانع پذیرش برخی افراد در حوزه علمیه می شود که ای کاش در این نظام آموزشی حوزه، جذب و پذیرش به یک کمیته جذب واگذار می شد که این کمیته با شاخص های لازم به جذب طلاب می پرداخت که شاید در این صورت بازدهی حوزه علمیه بهتر می شد.

حجت الاسلام عابدی نمره گرایی را از دیگر آسیب های نظام آموزشی جدید حوزه علمیه دانست و گفت: متأسفانه در نظام آموزشی جدید حوزه علمیه معدل گرایی وجود دارد و به یک سری امتحانات اکتفا می شود که جوابگوی کارهای اساسی در حوزه علیمه نیست؛ مدرک گرایی موجب شده است که ارزش علمی و تهذیبی تحت الشعاع قرار گیرد.

وی تصریح کرد: حقیقت حوزوی در آیین نامه ها و مصوبات آموزشی فراموش شده است به گونه ای که انتظاراتی در نظام آموزشی به وجود آمده است که طلاب مطالبه گر شغل و درآمد هستند به عنوان مثال در میان طلاب فراوان گفته می شود که دارای مدرک سطح سه یا چهار حوزه علمیه هستم اما کار من چیست؟.

مدیر حوزه علمیه فارس با بیان این که امروزه سنت مباحثه در حوزه علمیه کم رنگ شده است، اظهار کرد: منشأ کم رنگ شدن سنت مباحثه در حوزه علمیه، بینشی است به عبارت دیگر جایگاه علم برای طلاب روشن نشده است از سوی دیگر طلاب نمی دانند مطرح کردن دروس حوزوی دارای چه فایده ای است در نتیجه سردرگم هستند.

وی افزود: به دلیل این که بحث بینشی همچنین انگیزه برای طلاب شفاف نشده موجب شده است که برای مباحثه یا حتی برای شرکت در درس اهمیتی قائل نباشند که برای زنده کردن سنت مباحثه باید از آغاز تحصیل این گونه شبهات برای طلاب پاسخ داده شوند./1324/ت302/ب1

ارسال نظرات