۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۸۱۳۰۵

ضرورت گسترش نمایشگاه‌های فرهنگی و محتوامحور

اشتیاق و علاقه‌مندی انبوه طلاب جوان به مطالعه کتاب و یادگیری معارف اسلامی نشان دهنده دغدغه‌مندی این نسل است و این مسأله را می توان جزء دستاوردها و سرمایه‌های انقلاب اسلامی برشمرد.
نمایشگاه کتاب مشهد نمایشگاه کتاب مشهد نمایشگاه کتاب مشهد نمایشگاه کتاب مشهد

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، امسال در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه مشهد مقدس، چهارمین نمایشگاه تخصصی کتاب و معارف حوزوی به همت مؤسسات و مراکز فعال در عرصه نشر و توزیع کتاب در مجاورت آستان قدس رضوی علیه السلام و در مدرسه آیت الله خویی برگزار شد.

همان گونه که انتظار می‌رفت این نمایشگاه به دلایل مختلف از جمله شرایط زمانی و مکانی با حضور گسترده حوزه‌های علمیه خواهران و برادران مشهدی در سطوح مختلف رو به رو شده است.

شاخصه‌هایی همچون مجاورت حرم مطهر امام رضا(ع)، انتخاب فضایی مناسب در مدرسه آیت الله خویی(ره)، برنامه‌ریزی دقیق و زمانبندی مشخص برای مراجعه طلاب خواهر و برادر، حضور گسترده مراکز نشر و توزیع کتاب، تخفیف در ارائه محصولات و راهنمایی تخصصی مسؤولان غرفه در معرفی کتب حوزوی و دینی موجب شد که این نمایشگاه مورد استقبال طلاب باشد.

البته لازمه برگزاری مطلوب هر نمایشگاه، کیفیت خدمات از قبیل در نظر گرفتن تخفیف و ارائه بن کتاب است؛ اما با توجه به تورم در این عرصه و گرانی کتاب به نظر می‌رسید که قدرت خرید طلاب کمتر شده است و بیشتر بازدید کتاب و آشنایی با تازه‌های نشر مورد توجه است.

گفتنی است، برخی از طلاب و مراجعه کنند‌گان به نمایشگاه از مؤسسات و مراکز فعال در عرصه نشر و توزیع کتاب، مطالبه حضور مستمر و فعال در مشهد مقدس را داشتند و عدم دسترسی به تازه‌های نشر را به عنوان یک خلأ مطرح می‌کردند.

در گوشه و کنار نمایشگاه، برخی از خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه از زاویه‌های مختلف نمایشگاه، خبر و گزارش تهیه کرده و با شخصیت‌ها و صاحبان تألیف در عرصه معارف اسلامی مصاحبه می‌گرفتند.

همچنین حضور برخی از استادان و بزرگان حوزه در این نمایشگاه و گفت‌وگو با مسؤولان غرفه‌ها و راهنمایی طلاب جوان و مبتدی در مطالعه و خرید کتب مورد نیاز از حاشیه‌های جذاب این نمایشگاه بود.

لازم به ذکر است،‌ اشتیاق و علاقه‌مندی انبوه طلاب جوان به مطالعه کتاب و یادگیری معارف اسلامی نشان دهنده دغدغه‌مندی این نسل است و این مسأله را می توان جزء دستاوردها و سرمایه‌های انقلاب اسلامی برشمرد؛ از این‌ جهت مسؤولان باید این سرمایه‌ را قدر بدانند و هزینه کردن در مسیر فرهنگی و ارتقای رشد اندیشه‌ای و معنوی جوانان در جامعه اسلامی را نوعی سرمایه‌گذاری دراز مدت تلقی کنند که آثار آن در آینده و تربیت نسل‌های آینده مشخص خواهد شد./۹۱۸/پ۲۰۰/س

مجتبی عباسی

ارسال نظرات