۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۵۸۱۲۶۲
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

FATF ابزار سیاسی علیه کشور است/ هيچ تضميني براي انجام تعهدات براي ايران وجود ندارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جنس «FATF» ابزار سیاسی علیه جمهوری اسلامی است و اصلا آن را به صلاح کشور نمی‌دانیم و تا الان به این نتیجه رسیدیم که آنچه به عنوان شرط و ضمانت‌ها بگیریم، قابلیت اجرایی ندارد.
پور ابراهیمی

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدرضا پورابراهیمی به مناسب هفته نیروی انتظامی در جمع فرماندهان و پرسنل یگان ویژه ناجای استان کرمان با بیان اینکه مباحث اقتصادی کشور متاثر از سه محور عوامل ساختاری، تحریمی و رفتاری است، اظهار داشت: بحث ساختاری یکی از مقوله‌های مهم ساختار بودجه کشور و وابستگی آن به نفت است، قبل از انقلاب وابستگی کشور به درآمدهای نفتی بخش عمده‌ای را تشکیل می‌داد و اقتصاد ما کاملا وابسته به نفت بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بعد از انقلاب کاهش‌هایی در وابستگی به نفت داشتیم و بعضا به دلیل تحریم‌های نفتی مجبور شدیم به سراغ روش‌های دیگر درآمدی برویم که حتی به سهم 25 درصدی در بودجه عمومی ما نیز کاهش یافت.

پورابراهیمی با بیان اینکه جریان تحریم در رابطه با نظام جمهوری اسلامی، باید مدیریت شود تا اثرپذیری کمتری را داشته باشیم، گفت: آمادگی و مقاوم‌سازی اقتصاد ما از جمله اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند اثرپذیری ما را از تحریم‌ها کمتر کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکایی‌ها سخت‌ترین شرایط را برای جمهوری اسلامی به وجود آورند با ادبیات سخیفی که رئیس جمهور این کشور برای صحبت با دیگر کشورها استفاده می‌کند.

وی با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مقابله با استکبار جهانی بیان داشت: جریان تحریم‌هایی که امروز بر جمهور اسلامی ایران تحمیل شده، متفاوت از دوره‌های قبل است.

پورابراهیمی اضافه کرد: بعضی در کشور نحوه صحبتشان به گونه‌ای است که دل مردم را خالی کنند، آنهایی که جرات و جسارت مقاومت در مقابل آمریکا را ندارند، بزدلانه می‌گویند که با آمریکا مذاکره کنیم.

پورابراهیمی با طرح این سؤال که جریان برجام چه بود و چرا جمهوری اسلامی ایران در برجام وارد شد، تصریح کرد: ماجرای برجام برای این بود که با پذیرش محدودیت‌های هسته‌ای، محدودیت‌های اقتصادی برطرف شود و هیچ مسائله‌ای از حزب‌الله و حماس، جنبش منطقه‌ای، آزادی و حقوق شهروندی در مذاکرات برجام مطرح نبود.

مردم ما در مورد فساد و استفاده از رانت‌ها دغدغه خاطر دارند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه مذاکرات برجام تنها در حوزه هسته‌ای و حذف تحریم‌های اقتصادی بود، گفت: جمهوری اسلامی تمام تعهدات برجام را پذیرفت و اجرا کرد، اما از سوی مقابل پیمان‌شکنی شد.

وی ابراز داشت: رفع تحریم‌های بانکی، نفتی، بیمه و حمل و نقل باید در جریان برجام برداشته می‌شد، اما طرف مقابل نه تنها خود همکاری نکرد بلکه کشورهای دیگر را هم مجبور به عدم اجرای تعهدات کرد، حالا با این اوصاف چگونه می‌شود دوباره با آمریکا وارد مذاکره شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: عربستان مورد حمایت آمریکایی‌ها بارها مورد توهین‌های متعدد رئیس جمهور این کشور قرار دارد، یعنی اینکه آمریکا تنها منافع خودش را می‌بیند.

پورابراهیمی به رشادت‌ها و دلاوری‌های سربازان و رزمدگان کشورمان در عرصه‌های مختلف اشاره داشت و عنوان کرد: به واسطه خون جوانان این سرزمین در هشت سال دفاع مقدس، جریان تازه‌ای در عراق و سوریه شکل گرفت، ورود ما در عراق و سوریه به خاطر حمایت از مردم عراق و حمایت از خودمان بود.

وی به مسائل داخلی، فساد و استفاده از رانت‌ها به عنوان یکی از عوامل تهدیدکننده نظام پرداخت و گفت: خطر درونی بزرگترین خطری است که جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند، ما از جنگ و تحریم بیرون می‌آییم، اما اگر می‌خواهیم با عزت و افتخار پیش رویم، باید شفافیت اقتصادی زل مبنا و با فساد به شکل جدی مبارزه کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: مردم ما در مورد فساد و استفاده از رانت‌ها دغدغه خاطر دارند و دشمن هم روی این نقطه ضعف دست گذاشته است، باید رویکرد متفاوتی صورت گیرد، برای مردم ما تبعیض، استفاده از رانت‌ها، ژن خوب و بد و ادبیات نگاه بالا به پایین قابل قبول نیست.

پورابراهیمی گفت: بستر مبارزه با فساد، بستر جلوگیری و پیشگیری از ورود فساد است، یعنی اقدامات شفاف سازی در اقتصاد را باید اجرا کرد که مدل‌های آن هم در دنیا وجود دارد.

هیچ تضمینی برای انجام تعهدات FATF برای ایران وجود ندارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط با  FATF اظهار داشت: خرداد سال 95 متوجه شدیم که وزیر اقتصاد وقت، بدون هماهنگی با مجلس توافق بسیار مهمی را امضا کرده که جمهوری اسلامی ایران با گروه اقدام مالی همکاری کند و تمام بندهای مربوط به اکشن پلن را اجرایی کند.

وی ابراز داشت: هدف این گروه شفافیت اطلاعات در فعالیت‌های اقتصادی کشورها است که به ظاهر رویکرد خوبی است، اما پشت پرده متفاوتی از هدفی که دنبال می‌کند را دارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه توافق «FATF» به دلیل اهمیت آن باید حتما با مجوز مجلس شورای اسلامی صورت می‌گرفت، افزود: از وزیر اقتصاد وقت خواستیم در کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحات خودش را ارائه دهد که برای ما قانع کننده نبود.

وی اضافه کرد: در «FATF» چهار لایحه پالرمو، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و نیز لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم وجود دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: دولایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در ارتباط با داخل کشور است و توصیه «FATF» این بوده که این قانون‌ها را ارتقا دهیم که به نظر من مشکلی ندارد و کمک هم می‌کند چون قانون داخلی است و نظارت خودمان را هم روی آن داریم.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: اما نگرانی از «FATF» در بحث کنوانسیون است، ما اعتقاد داریم متن توافق به نحوی است که امکان اعمال تصمیمات کاملا سیاسی و غیر اقتصادی در آن وجود دارد و در کنوانسیون ما به یک نهاد بین‌المللی تعهد می‌دهیم.

وی ابراز داشت: بررسی‌ها و گزارش‌های دستگاه‌های تخصصی نشان می‌دهد که در بحث پیوستن به کنوانسیون، هر تعداد شرطی که ما بگذاریم، برای آنها اهمیت ندارد و لذا اجرای بندهای شروط ایران در متن مصوبه هیچ ضمانتی برای اجرا ندارد و بود و نبود آن فرق نمی‌کند.

پورابراهیمی عنوان کرد: عربستان که عضو ناظر در «FATF» است، بیشترین اقدامات مربوط به تامین مالی تروریسم را در سوریه و عراق انجام می‌دهد اما هیچگونه الزامی به رعایت اکشن پلن FATF  ندارد این نشان می‌دهد موضوع FATF یک جریان سیاسی و غیر اقتصادی است.

وی گفت: جنس «FATF» ابزار سیاسی علیه جمهوری اسلامی است و اصلا آن را به صلاح کشور نمی‌دانیم و تا الان به این نتیجه رسیدیم که آنچه به عنوان شرط و ضمانت‌ها بگیریم، قابلیت اجرایی ندارد.

پورابراهیمی افزود: امضای موافقت با لایحه الحاق ایران جهت پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست و شرایط جدید برای کشور ایجاد می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی در صورت پذیرش لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، هیچ تضمینی برای انجام تعهدات FATF برای ایران وجود ندارد.

منبع: فارس

ارسال نظرات