۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۵۸۱۲۳۳
استاد حوزه و دانشگاه:

حوزه باید در تراز یک انقلاب اسلامی ۴۰ ساله باشد

حجت الاسلام نظری با اشاره به ضرورت همراهی حوزه با نیازهای زمان و توجه به مطالبات رهبر معظم انقلاب تأکید کرد که نظام حوزه باید در تراز یک انقلاب اسلامی چهل ساله باشد.
حجت الاسلام مجتبی نظری

حجت الاسلام مجتبی نظری استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه اظهار داشت: نظام آموزشی حوزه های علمیه با توجه به عصر ما که به اسم اسلام حکومت اسلامی ایجاد شده و به برکت خون شهدا تداوم پیدا کرده متناسب زمان نیست و دلیلش اولا تغییر اندیشه ها و تغییر انگیزه ها است.

وی افزود: خیلی از اوقات نگاه مأموریتی طلاب به حفظ امانت حدیث ثقلین و تدریس و تدرس در قالب آن ماموریت برنامه ریزی نمی شود و این بار سنگین به افرادی که بتوانند این کار را انجام دهند سپرده نمی شود، در حالی که تربیت طلبه در عصر حاضر خصوصیات خاصی لازم دارد.

حجت الاسلام نظری با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی براین که «حوزه مادر نظام است»، گفت: مادر جان فدای فرزند خود می کند از این رو طلاب باید طوری تربیت شوند که در راه دفاع از دین با این همه هجمات خوابشان بپرد؛ اگر حوزه روش سلف صالح را تداوم دهد، اولا انگیزه های بسیار قوی برای تدریس و تدرس حاصل می شود و ثانیا هدف خلقت را عالم شدن نمی داند بلکه عاقل شدن می داند.

وی اضافه کرد: پیروی از اندیشه سلف صالح موجب می شود که طلبه در کنار علم حصولی و مهمان، علم حضوری و علم میزبان و فطره الهی را حفاظت کند یعنی علم را جهت دار بخواند.

استاد حوزه علمیه تبریز در ادامه با تأکید بر این که مباحثه ها در حوزه بسیار مبارک و منشأ برکت است، یادآور شد: تا کسی لذت بحث را نچشد شاید نتواند از آن دفاع یا آن را رد کند و همچنین باید بدانیم که فضای پاک و معنوی حوزه ها در تربیت بسیار نقش دارد از این رو باید درسهای اخلاق در کنار درس های دیگر برگزار شود که این دروس به طهارت روح طلاب و فضای معنوی محیط تاثیر خاصی می گذارد.

وی در ادامه احترام از ته دل طلاب به اساتید و احترام اساتید به طلاب را موجب تشویق و تحرّک بیشتر دانست و خاطرنشان کرد: اگر این کار ادامه یابد و طلاب از این نعمت‌ها قدر دانی کنند و شکر نعمت را بجا بیاورند توفیقات بیشتری را در حوزه خواهند داشت، البته این برکات آسیب های جدی دیده است.

حجت الاسلام نظری در ادامه با اشاره به لزوم توجه برای تحقق آرمانهای مقام معظم رهبری و مراجع تقلید در ایجاد حوزه هایی در تراز انقلاب اسلامی چهل ساله خاطرنشان کرد: متاسفانه این مسأله را خیلی ها جدی نمی گیرند درحالی که هدف قرار گرفتن مدرک و رسیدن به رتبه خاص و مقام خاص ضمن آسیب زدن جدی به انگیزه ها و اندیشه ها، حوزه ها را با بحران های خاصی مواجه کرده است.

وی تأکید کرد: با وجود خدمات بزرگان حوزه باید اقرار کرد امروزه افتخار به شهید مطهری و امثال آیت الله جوادی آملی و دیگران کافی نیست بلکه حوزه ها باید کارخانه مطهری سازی ایجاد کنند، یعنی ما امروز صدها مطهری نیاز داریم تا ماموریت حوزه ها را در منطقه خاورمیانه و کشورهای دیگر انجام دهند، البته این آسیب مدرک زدگی متون حوزه ها را هم از دست گرفته و در برخی از درسها جزوه مختصر فارسی کفایت کرده است و این مساله متاسفانه ضربه دیگری را وارد کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: این آسیب ها موجب می شود هم در نگاه درونی طلبه خوب پرورش نیابد و در نگاه برونی طلبه ماموریت اجتماعی را خوب انجام ندهد و حال آن که نقش حوزه در فضای مجازی خیلی بهتر از این می تواند باشد از این رو عملیات مجازی حوزه ها و طلاب در فضای مجازی کافی نیست و حوزه ها در مدارس و دانشگاه ها بیش از این می تواند نقش ایفا کند.

وی فعالیت های حوزه را در عین کمبود امکانات تا حدی مثبت ارزیابی کرد و گفت: دور از انصاف است که با وجود این آسیب ها نگوییم که حوزه و طلاب در این خاکریز هم حضور دارند و با امکانات کم دیدبانی از نظام اسلامی را انجام می دهند و ان شاءالله با توجه بیشتر مسؤولان و برنامه ریزان توان عملیات فرهنگی را چند برابر کنیم./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات