۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۸۱۱۹۸
بطحایی خبرداد؛

رشد ۶۰ درصدی در ساخت مدارس| سند تحول بنیادین در دستور کار

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که در مهرماه سال جدید از ۸ هزار کلاس بهره برداری شد، گفت: این تعداد می دهد که علیرغم همه محدودیت های اعتبارات و خزانه دولت و همه فشارهای اقتصادی و سیاسی که دشمنان ناجوانمرد ما دارند به کشور تحمیل می کنند، حدود ۶۰ درصد رشد داشته ایم.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به این که سال تحصیلی جدید فصل جدیدی را برای ساختن آینده روشن کشور رقم زده است، گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی ترین دستگاه کشور نقش مهمی را در تربیت نیروی انسانی برای آینده کشور ایفا می کند.

وی با بیان این که بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب «آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه ای است، نه هزینه ای» اظهار داشت: سند تحول بنیادین در دو مسیر طراحی شده است که نخستین از آن ها تحول در مدیریت است و ما در این راستا به سمت مدرسه محوری حرکت کرده ایم چون این مدارس هستند که کانون اصلی تربیت به شمار می روند و در این راستا از صدور بخشنامه های متعدد خودداری خواهیم کرد.

بطحایی با بیان این که سند تحول بنیادین در دستور کار وزارتخانه قرار دارد، خاطرنشان کرد: مدارس باید به سمتی حرکت کنند که با محله مجاور خود ارتباط برقرار کرده و در تربیت فرزندان نقش تصمیم گیری و تصمیم سازی شایسته داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که مسیر و رویکرد دوم سند تحول بنیادین «تحول در محتوا و متن آموزشی و پرورشی» است، ابراز داشت: در این راستا بحث گسترش مهارت آموزی در مدارس پیگیری شده است تا دانش آموزان سبک زندگی اسلامی ایرانی را فراگیرند و از این طریق در حوزه های فردی و اجتماعی بهتر زندگی کنند؛ در این بخش سعی شده است تا مباحثی همچون دشمن شناسی، دشمن ستیزی، احترام به بزرگان و مواردی از این دست در دستور کار آموزش قرار گیرد.

وی با اشاره به این که در کنار مهارت های مذکور، آموزش مهارت های پایه نیز در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: این کار برای آن است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از این مهارت ها به یک شغل مناسب مبادرت بورزند.

بطحایی با بیان این که مدرسه خانه دوم دانش آموزان و محلی برای زندگی آن ها است، مطرح کرد: دانش آموزان باید با شوق و اشتیاق به مدرسه بیایند و عوامل اضطراب و نگرانی آن ها باید حذف شود؛ بخشی از نگرانی ها مربوط به مسائل فیزیکی و بخشی از این اضطراب ها نیز به سبب برنامه های غیررسمی با عناوینی همچون کلاس های آمادگی آزمون و مواردی از این دست ایجاد می شود و فضای روانی و آرامشی که شرط اصلی برای یادگیری است را کمرنگ می کند و ما در این راستا کتاب های کمک آموزشی بی ثمر و همچنین آزمون های هوش را ممنوع اعلام کرده ایم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که نیروی انسانی مهم ترین عامل موفقیت در هر تحولی است، اضافه کرد: مهم ترین برنامه ای که در راستای تکلیف قانونی برنامه ششم و استمرار برنامه قبلی تدوین می شود، طرح رتبه بندی معلمان است که همسوی با ارتقای شایستگی های نیروی انسانی، نظام پرداخت ها و انگیزش آن ها را نیز ارتقا می بخشد.

وی ادامه داد: لایحه پیشنهادی تنظیم و برای تأیید دولت ارسال شده است که کلیات آن در یکی از کارگروه های کمیسیون تخصصی دولت به تصویب رسیده و امیدوارم در آینده ای نزدیک برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

بطحایی تأکید کرد: بهسازی، نوسازی و ایمنی مدارس و استانداردهای سرمایشی و گرمایشی از اولویت های وزارت آموزش و پرورش است که تلاش داریم همه ساله هزاران کلاس جدید بر اساس برنامه توسعه ای که برای طرح های عمرانی تهیه شده، به فضاهای موجود مدارس اضافه شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که در مهرماه امسال از 8 هزار کلاس بهره برداری شد، بیان کرد: در مهرماه امسال به لطف خداوند و همت خیرین مدرسه ساز که همواره در کنار دولت و آموزش و پرورش ددر این کار پر خیر و برکت سهم بسزایی را ایفا کردند، امسال در مهرماه 8 هزار کلاس جدید به بهره برداری رسید که این تعداد نسبت به سال گذشته نشان می دهد علیرغم همه محدودیت های اعتبارات و خزانه دولت و همه فشارهای اقتصادی و سیاسی که دشمنان ناجوانمرد ما دارند به کشور تحمیل می کنند، حدود 60 درصد رشد داشته ایم.

وی اظهار داشت: برای تقویت اختیارات و مسؤولیت های مدارس، سیاست کاهش تمرکز از حوزه های اجرایی به سوی مدارس را در پیش گرفته ایم و تلاش داریم واحدهای اجرایی کمتر در کار مدرسه دخالت کنند تا مدیران و نیروهای شاغل در مدارس با ابتکار و خلاقیت خود مدارس را  اداره کنند؛ در این رابطه برای نخستین بار تدوین برنامه ویژه مدرسه به مدارس ابلاغ شد تا با رعایت چارچوب ها، هفته ای دو ساعت از برنامه درسی رسمی در اختیار مدرسه قرار بگیرد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات