۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۵۸۰۸۸۱
رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌‌ها:

استاد دانشگاه معارف باید استاد تراز حوزه معارف باشد

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با بیان این‌که در فضای دانشگاه‌های معارف اسلامی بایستی بر اساس تربیت استاد دروس معارف اسلامی باشد، گفت: این استاد و مدرس بایستی استاد تراز حوزه معارف باشد و شایستگی‌ها و لوازم یک مدرس معارف را در وجهه کمالی آن داشته باشند.
مراسم افتتاحیه سال تحصیلی دانشگاه معارف اسلامی قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌‌ها در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی دانشگاه معارف اسلامی قم که امروز در سالن همایش این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به تفاوت انقلاب اسلامی ایران از سایر انقلاب‌های جهان اظهار داشت: انقلاب اسلامی انقلابی متمایز از سایر انقلاب‌های دنیا است و دلیل این تمایز، تفاوت رخداد دینی می‌باشد که در این انقلاب حاصل شده است.

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌‌ها ادامه داد: اگر تحولات سیاسی را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که انقلاب اسلامی سبب احیای امر دین در جهان شده است، در حالی که قبل از آن از سوی نظریه‌ پردازان غربی اعلام شده بود که قرن 21 قرن مرگ خدا و دین خواهد بود.

وی بیان کرد: در جنبش‌های کشورهای مسلمان به جز معدود جنبش‌های انقلابی همچون حرکات جنبش اخوان و گروه شهید نواب صفوی، باقی حرکات عنوان دینی نداشت، چراکه دنیا به هیچ وجه به دنبال دین نبود.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با بیان این‌که بر خلاف جریان عمومی دنیا، انقلاب اسلامی ایران به سردمداری یک شخصیت دینی رقم خورد، گفت: انقلاب اسلامی در دنیایی به وقوع پیوست که چیزی با عنوان حرکت سیاسی در جریان مذهبی وجود نداشت.

وی افزود: امام راحل دین را همراه با جنبه سیاسی و اجتماعی آن، احیا کرد و تمام ابعاد دیگر دین نیز در این احیا زنده شد و طبیعی است که دنیا مقابل چنین حرکتی بإیستد.

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌‌ها ادامه داد: نظامی که چند صد سال تئوریزه و پایه گذاری شده، تولید محتوا برای آن صورت گرفته و به شدت در مقابل مخالفان خود ایستاده است، طبیعی است که مقابل انقلاب اسلامی بإیستد و با آن دشمنی کند.

وی با بیان این‌که ترسیم صحنه سیاسی انقلاب اسلامی، به دلیل اشراف بر جایگاه دانشگاه و دروس معارف اسلامی در صحنه سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی انجام شد، گفت: دانشگاه ابتدا توسط یکی از بی‌مخ ترین افراد برای پیاده کردن نظام و تمدن غربی در ایران تأسیس می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی افزود: در سال 1313 رضا خان پیگیر تأسیس دانشگاه در ایران است، اما کسانی که دنبال تأسیس دانشگاه بودند، باورمندان و تعلیم یافتگان در فضای دانشگاه غربی می‌باشند که بنا و بنیان دانشگاه را برای سکولاریزه کردن نظام سنتی ایران، تربیت انسان‌های متخصصی که متعهد به نظام و تفکر غربی در کشور و گماردن این افراد به مسئولیت‌های مختلف اداره کشور مد نظر داشتند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی و فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها در مدت زمانی مشخص رخ می‌دهد، چراکه خروجی دانشگاه‌ها در حوزه اندیشه‌ای و فکری نمی‌تواند حامل وجه علمی انقلاب اسلامی باشد، بنابراین بعد از مدتی بازگشایی دانشگاه‌ها، ستاد انقلاب فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و اتفاقاتی که دانشگاه‌ها را دانشگاه تراز انقلاب اسلامی قرار دهد، در دستور کار قرار می‌گیرد.

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌‌ها ابراز داشت: شاید یکی از مهمترین تحولاتی که در دانشگاه رقم می‌خورد تا دانشگاه متناسب با انقلاب اسلامی و کشور انقلابی ایران اسلامی باشد، موضوع ورود دروس معارف به زمره دروس الزامی است که یک دانشجو باید سپری کند.

وی با اشاره به هدف از ورود دروس معارف اسلامی به دانشگاه‌ها و الزام دانشجویان برای گذراندن این دروس بیان کرد: دلبسته شدن فارغ‌التحصیلان دانشگاه به اسلام، انقلاب و هویت اسلامی خود و آشنای به معارف اسلامی هدف این دروس بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی هشدار داد: خطری که دروس معارف اسلامی را تهدید می‌کند، از یک سو این است که مجموعه معارف اسلامی، درسی همانند سایر دروس دانشگاه است، یعنی همانگونه که دانشجو فیزیک و ریاضی عمومی و زبان فارسی و انگلیسی را پاس می‌کند، این دروس را نیز پاس می‌کند، بخش زیادی از نقدهایی که دروس معارف اسلامی می‌شود، از این ناحیه است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر تهدیدی که در این زمینه وجود دارد تفکیکی است که در این دروس صورت گرفته بر این اساس که دروس معارف فرصتی برای تبلیغ دین است و جنبه علمی و پژوهشی آن مورد غفلت قرار گیرد.

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌‌ها تأکید کرد: آنچه که در درس معارف اسلامی بایسته باید حاصل شود، این است که با تبیین عالمانه معارف دینی، انقلاب، تمدن، تاریخ و اخلاق اسلامی با بیانی عالمانه خروجی ارتباط دانشجو از نقطه به نقطه بالاتر و به سمت هدف مطلوب باشد که دانشجو را بالا برده باشد.

وی در پایان افزود: فضای دانشگاه‌های معارف اسلامی فضایی است که بنای آن بر تربیت استاد دروس معارف اسلامی باشد، این استاد و مدرس بایستی استاد تراز حوزه معارف باشد و شایستگی‌ها و لوازمی که یک مدرس معارف باید داشته باشد، باید در وجهه کمالی آن در دانشگاه معارف حاصل شود./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات