۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۵۸۰۸۱۲
زنگنه:

ترامپ مسؤول افزایش قیمت نفت است

وزیر نفت با اشاره به این که اوپک و ایران هیچ مسؤولیتی در افزایش قیمت نفت ندارند، گفت: سران قوا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به این جمع بندی رسیدند که ۲۰ درصد پول فروش نفت در بورس باید به صورت ریالی و ۸۰ درصد به صورت ارزی پرداخت شود.
بیژن زنگنه

به گزارش خبرگزاری رسا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با بیان اینکه اوپک در نشست الجزایر به این نتیجه رسید که کمبودی در بازار وجود نداشته که به افزایش تولید نفت نیاز داشته باشد، گفت: این روزها قیمت نفت 7 الی 8 دلار افزایش یافته در حالی که در زمان سخنرانی ترامپ در سازمان ملل قیمت نفت به 80 دلار نرسیده بود اما امروز 85 دلار را رد کرده است.

شخص ترامپ مسؤول وضعیت افزایش قیمت نفت است

وزیر نفت افزود: ترامپ در سازمان ملل عنوان کرد که اوپک مسئول افزایش قیمت نفت است و قیمت ها را بالا برده و باید تولید نفت را افزایش دهد در حالی که اوپک مسئول افزایش قیمت نفت نیست و خود شخص ترامپ مسئول این وضعیت است چرا که رئیس جمهور آمریکا می خواهد حدود 4 هزار بشکه نفت، فرآورده و محصولات پتروشیمی ایران را از بازار خارج کند در حالی که دنیا نمی تواند این موضوع را تحمل کند و قیمت ها افزایش می یابد.

اوپک ظرفیت مازادی برای تولید ندارد

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی تولید نفت ایران کاهش نیافته است، ادامه داد: در شرایط کنونی تنها بحث آثار روانی مطرح است در حالی که ترامپ می خواهد قیمت نفت افزایش نیابد و توقع داشته اوپک تولید خود را افزایش دهد در حالی که این سازمان دیگر توانی برای تولید ندارد.

زنگنه با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اوپک با حداکثر ظرفیت خود نفت تولید می کند، اظهار داشت: اوپک ظرفیت مازادی ندارد و اگر گاهی اوقات تولیدی به بازار عرضه می شود از ذخایر نفتی است بنابراین بازار در نفت در میان مدت دچار کمبود می شود به دلیل اینکه ذخایر نفتی برای ترمیم بازار نیست بلکه برای استفاده در شرایط اضطراری است.

ضرر و زیان کاهش تولید نفت را چین، ژاپن و اروپایی ها می بینند

وی با بیان اینکه بهترین کار برای اینکه قیمت نفت بالا نرفته و بازار از حالت تنش خارج شود این است که تحریم ها توسط آمریکا تعلیق و ایالت متحده تحریم ایران را دنبال نکند، افزود: در شرایط فعلی بازار کمبودی ندارد اما احساس روانی و تنش های سیاسی که آمریکایی ها به بازار القاء می کنند قیمت نفت را افزایش می دهد و ضرر و زیان آن را چین، ژاپن و اروپایی ها می بینند چرا که تولید آن ها کاهش می یابد در حالی که نیازمند واردات عمده نفت هستند.

اوپک و ایران هیچ مسؤولیتی در خصوص افزایش قیمت نفت ندارند

وزیر نفت با تاکید بر اینکه اوپک و ایران هیچ مسئولیتی در خصوص افزایش قیمت نفت ندارند، ادامه داد: ایران می خواهد با قدرت به تولید خود ادامه دهد اما آمریکا تلاش می کند که اجازه ندهد ایران نفت خود را تولید و در بازار توزیع کند.

20 درصد فروش نفت در بورس باید به صورت ریالی و 80 درصد به صورت ارزی پرداخت شود

وی با اشاره به برخی شایعات مبنی بر اینکه وزارت نفت مخالف ایجاد بورس نفت بوده و سران سه قوه موضوع دیگری را تصویب کرده اند، بیان کرد: نظر وزارت نفت این بود که نفت به صورت ریالی در بورس عرضه شود اما سران قوا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به این جمع بندی رسیدند که 20 درصد پول نفت به صورت ریالی و 80 درصد به صورت ارزی پرداخت شود.

زنگنه با بیان اینکه فروش کالا و معامله در بورس باید تسویه حساب شود، افزود: ممکن است معامله از طریق بورس انجام نشود و تنها خریداران از طریق آن شناسایی شوند لذا هفته آینده اعلام می شود که چگونه تسویه حساب ارزی فروش نفت انجام شود.

20 درصد ریالی بر مبنای ارز سامانه سنا دریافت می شود

وی ادامه داد: 20 درصد ریالی فروش نفت در بورس مشکلی نداشته و عنوان شده که بر مبنای ارز سامانه سنا 20 درصد ریالی دریافت شود اما درباره مبلغ ارزی باید تصمیم گیری شود که چگونه این مبلغ دریافت و فعالیت با مشتریان پیش رود.

وزیر نفت با بیان اینکه نرخ بازار سوم به رسمیت شناخته نمی شود، تاکید کرد: اگر زیر نرخ ریالی فروخته می شد رانت بزرگی ایجاد می شد البته ساز وکار بورس اینگونه است که پیش از تحویل اجناس پول را دریافت کرده و بابک زنجانی ایجاد نمی شود.

پیش از تحویل محموله باید تکلیف پرداخت تضمین شده روشن شود

وی افزود: مشکل بابک زنجانی این بود که نفت را دریافت کرده و هیچ پولی پرداخت نکرده و قصد پرداخت نیز نداشت اما صندوق بورس پول را دریافت و به حساب وزارت نفت واریز می کند.

زنگنه با بیان اینکه در شرایط کنونی مشکل فروش نفت در بورس دریافت مبلغ 80 درصد ارزی با توجه به مشکل در ایجاد LC است، ادامه داد: پیش از تحویل محموله باید تکلیف پرداخت تضمین شده روشن شود لذا باید تفاهمی صورت گیرد که فروش نفت در بورس و غیر بورس چگونه انجام شود تا پول ارزی به کشور بازگردد.

وزیر نفت تصریح کرد: زمانی که نفت خریداری می شود 40 روز به خریدار فرصت داده می شود که کشتی را برای حمل آن مهیا کرده و نفت را برداشت کند و در این فاصله باید خریدار پول نفت را تسویه حساب کند./۸۴۱/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات