۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۸۰۶۲۶
استاد حوزه و دانشگاه:

اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند تحرک بیشتر نهادهای مسؤول است

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم حرکت در زمینه تحول علوم انسانی را کم دانست و بر تحرک و فعالیت بیشتر بدنه حوزه علمیه، دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد.
ذوعلم

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که تحول در علوم انسانی موجود فرآیندی زمان برو طولانی است، اظهار کرد: نباید انتظار داشت به محض اقدام دانشمندان و صاحب نظران در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی نتیجه این تحول به سرعت مشاهده شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: تحول در علوم انسانی به معنای پیشرفت، رشد و دست یابی علوم انسانی به عرصه های جدید علمی است که نیازمند تلاش های مستمر صاحب نظران علوم انسانی در شاخه های مختلف است.

وی دستاوردهای تحول در علوم انسانی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: از حرکت علمی نخبگان در زمینه پیشبرد تحول درعلوم انسانی نتایج خوبی به دست آمده است و عناوین آثار منتشر شده و همایش هایی که به نقد و بررسی علوم انسانی موجود می پردازن همچنین تمرکز تعداد زیادی از اساتید حوزوی و دانشگاهی بر اسلامی سازی علوم انسانی از جمله دستاوردهای این تحول است.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: گرچه در زمینه تحول در علوم انسانی بحث های فراوانی وجود دارد اما وجود چنین بحث هایی نشان دهنده توجه به اسلامی سازی علوم انسانی است البته باید توجه کرد که در این بحث ها فقط به بررسی موانع نپرداخت بلکه تسهیل این فرآیند و تسریع آن نیازمند زیر ساخت هایی است که باید به آنه نیز توجه شود.

وی بروکراسی حاکم بر ساختارها و نهادهای علمی را مهم ترین مانع پیشرفت اسلامی سازی علوم انسانی دانست و گفت: گاهی بروکراسی نه تنها مانع تحول است بلکه اصل مسأله را نیز به چالش می کشد؛ در کنار گفتمان سازی برای تحول در علوم انسانی باید به اصلاح بروکراسی حاکم بر نهادهای علمی نیز پرداخت که البته گام هایی برداشته شده اما کافی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه توجه بیشتر مراکز سیاست گذاری مسؤول در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی را مهم ارزیابی کرد و افزود: هرچند شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحول در علوم انسانی کارگروهی را در نظر گرفته و شورای تحول در علوم انسانی را تشکیل داده است اما این شورا به سرعت عمل بیشتر، عمق بخشی و برنامه عمل جامع نیاز دارد.

وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون یک نقشه راه و برنامه عمل جامع در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی و  کمک کردن به تحول علوم انسانی ایجاد نشده است که از این نکته نیز نباید غافل شد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با تصریح بر این که حرکت بدنه حوزه علمیه و دانشگاه در زمینه تحول در علوم انسانی باید شتاب گیرد، اظهار کرد: نظام آموزشی حوزه علمیه متناسب با نقشی که در تولید علوم انسانی اسلامی دارد حرکت نکرده است گرچه تلاش هایی انجام می شود اما نیازمند برنامه ریزی و مدیریت مناسب تری است که دردانشگاه ها نیز این گونه است.

وی ادامه داد: به صورت کلی کمک و حمایت به مجموعه های فعال در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی بسیار ضعیف است و سخنان اساتید متعهد و فعال نشان می دهد که حرکت مدیریت شده جامع و قوی در این زمینه شکل نگرفته است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نقش رسانه ها در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی اشاره کرد و گفت: رسانه ها به ویژه رسانه ملی آنچنان که باید مباحث تخصصی اسلامی سازی علوم انسانی را مطرح نمی کنند و راه را برای افراد فعال در زمینه  تحول علوم انسانی باز نکرده اند و استقبال مناسبی نیز از چهره های جوان صاحب نظر صورت نمی گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه تحول در علوم انسانی کارهای خوبی صورت گرفته و نهادهای مختلفی مشغول فعالیت هستند اما نسبت به بزرگی کار به تلاش های بیشتری نیاز داریم به ویژه این که باید به صورت مصداقی و تخصصی وارد شاخه های علوم انسانی شد./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات