۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۵۸۰۴۷۹
مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

عدم تناسب برخی متون حوزوی با نیازهای جامعه

حجت الاسلام باقری متون حوزوی را با نیازهای جامعه نامتناسب دانست و بر حرکت نظام آموزشی حوزه علمیه متناسب با نیازهای جامعه تأکید کرد.
باقری کوشه مدیر حوزه سیستان و بلوچستان

حجت الاسلام محمد باقری کوشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه مزیت های نظام آموزشی حوزه علمیه گفت: نظام آموزشی حوزه علمیه از نقاط قوت فراوانی برخوردار است که در رویکردهای تحصیلی حوزه علمیه این موارد را می توان جست و جو کرد.

مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان تحصیل در حوزه علمیه را دارای رویکرد وحیانی دانست و افزود: هنگامی که یک طلبه عازم تحصیل می شود، تصور می کند در حال انجام دادن کاری مورد رضایت خداوند و امام زمان(عج) است و حسنه برای او منظور می شود درنتیجه تلاش او در میان مدت و درازمدت منتهی به تبلیغ، تحقیق یا تدریس می شود.

وی ادامه داد: نظام آموزشی حوزه علمیه با قصد و عزم طلاب ارتباط دارد به عبارت دیگر در درون حوزه علمیه نوعی جوشش وجود دارد که تعهد در ارتباط استاد با طلبه در تحصیل و مباحثه را معنی می دهد که این نگاه در درون یا جان مایه های درونی نظام آموزش حوزه علمیه وجود دارد.

حجت الاسلام باقری پیوستگی متون درسی و همچنین تحصیل در حوزه علمیه را از نکات مثبت نظام آموزشی حوزه علمیه دانست و افزود: در حوزه علمیه در میان تمام سطوح مختلف و مواد تحصیلی پیوستگی وجود دارد به عنوان مثال در نظام های آموزشی غیر حوزوی کتاب های یک پایه را در پایه دیگر نمی توان یافت یعنی دانش پژوه با آن کتاب ارتباطی ندارد اما در نظام آموزشی حوزه این گونه نیست.

وی در ادامه به آسیب های نظام آموزشی حوزه علمیه اشاره و تصریح کرد: نظام آموزشی حوزه علمیه نیز دارای آسیب هایی است که نمی توان آنها را منکر شد همانند این که با توجه به پیشرفت های علمی، نو آوری در تدریس و تحصیل نظام آموزشی حوزه علمیه بسیار کم است و خلاقیت در تدریس و بهره گیری از قابلیت های نظام فناورانه آن گونه که دیگران استفاده می کنند کم است.

مدیر حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان افزود: امروزه چهل سال از انقلاب می گذرد اما متون حوزه علمیه متناسب با حکومت اسلامی و حکومت داری پیشرفت نکرده است و متناسب با اقتضائات جامعه ما نیست به عبارت دیگر حوزه علمیه نتوانسته است متناسب با اقتضائات حکومت اسلامی متون آموزشی و نظام خود را شکل دهد در حالی که انتظار می ورد حوزه متناسب با اقتضائات حکومت اسلامی در تعیین محتواها و متون درسی پیش رود.

وی در زمینه راهکارهای تقویت سنت مباحثه در میان طلاب گفت: اگر بخواهیم جهات اثباتی در طلاب بیشتر نمود پیدا کند باید از نیروهای انسانی متناسب با این فضا استفاده کرد یعنی استاد باید از قدرت مناسبی برخوردار باشد تا این گونه موارد به شاگردان نیز منتقل شود به عبارت دیگر نقش اساسی در تربیت طلاب را مدیران و اساتید برعهده دارند بنابراین در مرحله نخست باید در تربیت اساتید و مدیران توانمند تلاش کرد./1324/ت302/ب1

ارسال نظرات