۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۵۸۰۳۹۰
حجت الاسلام والمسلمین قائمی:

دوام در مسیر طلبگی نیازمند استقامت و پرهیز از خمودی است

استاد درس اخلاق حوزه با اشاره به مشکلات فراوان جامعه امروز به ویژه مشکلات مالی قشر طلبه تأکید کرد که دوام در مسیر طلبگی نیازمند استحکام و استقامت است و طلبگی با سستی و خمودی نمی سازد.
حجت الاسلام علی اصغر قائمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اصغر قائمی استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در مراسم درس اخلاق که در مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) قم برگزار شد، با بیان این که حادثه عاشورا درس های فراوانی دارد، اظهار داشت: این درس ها بعضا توسط بزرگان تبدیل به کتاب شده نظیر کتاب «سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا» اثر مرحوم نجمی که شامل بیانات نامه ها و ملاقات های ایشان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: امیر المؤمنین در نامه ۳۱ نهج البلاغه در وصیت خودشان خطاب به امام حسن(ع) فرمودند: «فرزندم هرکسی یک بار عمر می کند که هم تجربه است هم عمل و کسی دوبار به دنیا نمی آید که یک بار تجربه کند و دوم عمل پس من به همین دلیل از تاریخ گذشته ها استفاده کردم» بنابراین تأمل در سرگذشت گذشتگان بسیار اهمیت دارد وجا دارد روی قضیه عاشورا هم دقت زیادی صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قائمی با اشاره به دلیل تنها گذاشتن امام حسین(ع) توسط مردم در کربلا خاطرنشان کرد: یزیدی که علنا شراب خوری می کرد، سگ باز و میمون بازی او آشکار بود و به زنای با محارم شهرت داشت و خود را بجای خلیفه جازده، چه می شود که بیش از ۳۰ هزار نفر به کمک او آمدند و فقط برای فرزند حضرت زهرا(س) ۷۲ نفر که به غیر از بنی هاشم ۵۴ نفر آمدند؟ اگر ما کربلا چه می کردیم؟

وی با اشاره به عظمت جایگاه یاران حضرت سیدالشهدا(ع) افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «هیچ شهیدی را با شهدای کربلا مقایسه نکنید زیرا تاریخ دیگر چنین شهدایی ندارد حتی شهدای انقلاب و شهدایی که در رکاب امام زمان(عج) به شهادت خواهند رسید».

استاد درس اخلاق حوزه افزود: فرزدق شاعر در مسیر بازگشت از کوفه بود که به کاروان امام حسین(ع) برخورد کرد، امام از او پرسیدند مردم کوفه چگونه بودند؟ او عرض کرد: «قلوبهم معک و سیوفهم علیک» امام حسین(ع)  به او فرمودند: «به خدا سوگند که تو راست گفتی مردم بندگان دنیایند و دین مثل رنگ و لعابی بر زبانشان است دور دین می چرخند تا زمانی که با دنیا بسازد و وقتی مصیبت وبلا پیش آید دین داران کم میشوند».

وی با بیان این که در ورود به حوزه هم گاهی اوقات مسائل دنیوی مانع می شود، گفت: به عنوان مثال طلابی که امسال در تفرش آمدند خیلی کمتر از سال های گذشته بود چون بعضی فکر می کنند دین با دنیا نساخته چون مشکلات مادی کشور زیاد شده است، در حالی که بارها گفته ام به صاحب الزمان قسم در این دنیا راهی بهتر از طلبگی نیست و اگر ده بار بمیرم و زنده شوم باز همین راه را انتخاب می کنم.

حجت الاسلام والمسلمین قائمی تصریح کرد: همیشه تقابل و سختی و امتحان بوده است و در این شرایط وظیفه طلبه حداقل روحیه دادن به خانواده خودش است و دیگر این که درس بخواند، شما طلبه ها امروز اگر می خواهید به ندای هل من ناصر ینصرنی امام زمان(عج) پاسخ دهید باید در طلبگی محکم و از خمودی نیز برحذر باشید./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات