۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۵۸۰۳۱۸
کارشناس مباحث تربیتی تبیین کرد؛

چرا فرزندان بی‌حوصله و لجباز می‌شوند

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون در سخنانی به بررسی "عوامل شکل‌گیری شخصیت کودکان" پرداخته است.
اعتیاد به فضای مجازی

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون کارشناس مباحث تربیتی در حوزه کودک و نوجوان در سخنانی به بررسی « عوامل شکل‌گیری شخصیت کودکان» پرداخته است که متن آن تقدیم مخاطبان می‌شود.

شکل‌گیری هفتاد درصد شخصیت کودکان تا 7 سالگی

حدود هفتاد درصد از شخصیت کودکان تا هفت سالگی شکل می‌گیرد، اما متأسفانه امروزه هویت کودکان با الگوهای غلط شکل داده می‌شود، می‌نشیند صد قسمت سریال‌های کره‌ای را دنبال می‌کند و گاهی احترام دیگران را زیرپا می‌گذارد، چراکه در فضاهای بازی شرکت می‌کند که احترام در چنین فضاهایی معنا ندارد.

در بازی باید با ماشین خود دیگران را شکست داده و به آنها برخورد کنی تا برنده شوی یا این‌که به دیگران تیراندازی کنی تا به خط پایان برسی، بازی‌ها این فرهنگ را به کودکان آموزش می‌دهند.

در زمان گذشته افراد به ندرت دچار افسردگی می‌شدند، اما در شرایط امروز، افسردگی به دوره کودکی بچه‌ها سرایت پیدا کرده است، به طوری که گاهی نشانه‌های افسردگی در کودکان پنج تا شش ساله دیده می‌شود.

بی‌حوصلگی، شاخصه بچه‌های امروزی

ویژگی بچه‌ها این است که از فعالیت بدنی لذت می‌برند، اما امروز اغلب آنها برای بازی با همسالان خود و بازی‌هایی چون دوچرخه سواری حوصله ندارند.

یکی دیگر از مشکلات به وجود آمده در کودکان لجبازی است، یعنی در مقابل انتقال مفاهیم به آنها، مقاومت می‌کنند، همچون لجبازی در مقابل درس خواندن و مطالعه در ایام امتحانات و روی آوردن به تفریحات مجازی.

جلوگیری از عملی بد و ابتلا به عملی بدتر

این آسیب‌ها بدتر از این است که کودک در کوچه و خیابان حرف و سخن بد یاد بگیرد، چراکه بعد از هشیاری و در سنین بالاتر آگاه شده و دیگر آن حرف‌های زشت را بر زبان جاری نمی‌کند، اما گاهی آسیب‌های فضای مجازی را یک عمر باید به یدک بکشد.

والدین برای جلوگیری از بی‌ادب شدن بچه خود در کوچه، رسانه و تلفن همراه را در اختیار او قرار می‌دهند، در حقیقت می‌خواهند مانع عمل بدی از فرزند خود شوند، اما به عمل بدتری مبتلا می‌شوند و این‌گونه است که سلامت ذهنی و روانی کودک آسیب می‌بیند.

گفتنی است؛ بخش اول و دوم این سخنرانی توسط خبرگزاری رسا منتشر شده است، علاقه‌مندان بخش دوم این سخنرانی را با عنوان «» می‌توانند اینجا مطالعه کنند./876/ت۳۰۳/س

ارسال نظرات