۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۸۰۲۸۶
حسینی در گفت وگو با رسا:

ضعف نظارتی مجلس یکی از عوامل مشکلات اقتصادی امروز است

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی مجلس دهم را یکی از ضعیف‌ترین مجالس به ویژه در بعد نظارتی دانست و گفت: وضع آشفته اقتصادی کشور گویای این ضعف هست، درست است که نمایندگان مجلس کار اجرایی نمی‌کنند اما بعد نظارتی مجلس نیز ضعیف بوده که در زمینه اقتصادی به این نقطه رسیدیم.
سید محمد حسینی

سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت طرح شفافیت سازی آرای نمایندگان گفت: در دوره‌های اول مجلس شورای اسلامی آرای نمایندگان شفاف بود.

وی افزود: بنده در مجلس پنجم نماینده بودم آن زمان ما به صورت قیام و قعود رای موافق یا مخالف خود را بیان می‌کردیم، در آن دوره‌ها همه نمایندگان و مردم می‌توانستند از آرای نمایندگان مطلع شوند و هیچ چیز مخفی وجود نداشت، اگر مورد خاصی پیش می‌آمد در آن مورد خاص به دلیل دقت بیشتر در آرا و یا محرمانه بودن مساله رأی را به صورت کتبی می‌گرفتند.

حسینی با بیان اینکه در آن دوره‌ها محرمانه بودن آرا یک استثناء تلقی می‌شد نه این که یک اصل تلقی باشد، ابراز کرد: متاسفانه در مجالس اخیر نمایندگان با فشار دادن یک دکمه رای خود را اعلام می‌کنند و هیچ کس نمی‌داند مواضع نمایندگان چیست به همین خاطر طرح‌هایی را شاهد هستیم که صد نفر امضا کردند اما در زمان رای‌گیری تنها 50 نفر به آن رای می‌دهند، این نشان می‌دهد که نوعی نفاق و دوگانگی وجود دارد و نظری که برخی نمایندگان به صورت علنی بیان می‌کنند با نظری که در رای‌گیری اعلام می‌کنند مخالف است که این رویه اصلا به مصلحت کشور نیست.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با تاکید براینکه کشور نیازمند نمایندگانی است که با مردم روراست، یکرنگ و شجاع باشند و بتوانند موضع خود را با صراحت بیان کرده و از آن دفاع کنند، اظهار داشت: مردم با بررسی مواضع نمایندگان در مسائل اساسی کشور می‌توانند آن نماینده را در دوران انتخابات مورد ارزیابی قرار دهند.

وی افزود: مخفی بودن آرای نمایندگان به هیچ وجه به صلاح منافع کشور نیست،  این طرح باید مورد تایید و تصویب نمایندگان مجلس قرار بگیرد و وضعیت فعلی مجلس پایان پیدا کند چرا که زمان زیادی تا انتخابات مجلس باقی نمانده است.

حسینی مجلس دهم را یکی از ضعیف‌ترین مجالس جمهوری اسلامی به خصوص در بعد نظارتی دانست و گفت: وضع آشفته اقتصادی کشور گویای این ضعف هست، درست است که نمایندگان مجلس کار اجرایی نمی‌کنند و دولت هم کار اجرایی مناسبی در زمینه اقتصاد صورت نداده، اما بعد نظارتی مجلس نیز ضعیف بوده که در زمینه اقتصادی به این نقطه رسیدیم.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی ادامه داد: آقای آخوندی سه بار برای استیضاح روانه مجلس شد که مجددا با رای بیشتر از قبل در سمت وزیر راه ابقا شد، آقای زنگنه نیز که از تحرک لازم در جهت فروش نفت و دور زدن تحریم‌ها برخوردار نبود در جلسه استیضاح از نمایندگان مجدد رای اعتماد دریافت کرد که همگی این اقدامات حاکی از عملکرد ضعیف مجلس در بعد نظارتی  دارد و به جرات می‌توان گفت مجلس دهم یکی از ضعیف‌ترین مجلس‌های کشور است.

وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: امروز که مجلس تحت فشار افکار عمومی اقداماتی از قبیل استیضاح برخی وزیران و سوال از رییس‌جمهور را انجام داده امیدواریم بحث شفاف‌سازی آراء را نیز به سرانجام مطلوب برسانند تا شاید جبران بخشی از ضعف‌های مجلس باشد.

وی خاطرنشان کرد: مسلما اگر مجلس به این طرح بی توجه باشد بیش از پیش از چشم مردم خواهند افتاد و اگر در انتخابات‌های گذشته حدود دو سوم نمایندگان مجلس تغییر می‌کردند و یک سوم آنها باقی می‌ماندند این بار از یک سوم نیز کمتر خواهد شد و چه بسا به یک پنجم و یک ششم هم برسد و مردم مجددا به چنین نمایندگانی رای نخواهند داد به همین خاطر طرح شفاف‌سازی آراء نمایندگان نه تنها به مصلحت کشور بلکه به مصلحت نمایندگان نیز هست./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات