۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۵۸۰۲۷۲
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

حوزه علمیه خراسان رشد و تکامل مناسبی داشته است

حجت الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در برپایی نمایشگاه کتب حوزوی، از رشد و تکامل حوزه علمیه خراسان سخن گفت و اتهام کم کاری در حوزه را بی انصافی دانست.
وحدتی شبیری

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بیان داشت: نمایشگاه فاخر و ارزشمندی است و برای بنده قابل استفاده بود.

رشد و تکامل حوزه علمیه خراسان/ لزوم رفع نیازهای جامعه و نظام

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: زحمات زیادی برای این نمایشگاه کشیدند سپاسگزاری می کنیم از همه دست اندرکاران برگزاری که تلاش بسیاری کردند به ویژه معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان که تلاش وافری در برگزاری این نمایشگاه داشتند.

وی افزود: الحمدالله حوزه خراسان فعالیت خوبی داشته تا به حال و نشان می دهد که حوزه در حال رشد و تکامل است با جرأت ورود پیدا می کند در بخش های مختلف و آثار گران بهایی را عرضه می کنند بی انصافی است که ما حوزه را متهم به کم کاری کنیم.

وی ادامه داد: منتها نباید بسنده به وضع موجود کرد بلکه برای رفع نیازهای امروز جامعه و نظام باید تلاش بیشتر کرد ما اگر بخواهیم در حوزه مسائل اجتماعی راهگشا باشیم باید موضوعات را به خوبی بشناسیم در این زمینه حوزه خلا دارد موضوعات جدید را آنگونه که هست نمی شناسد باید موسوعه هایی داشته باشیم در ارتباط با موضوعات اجتماعی روز و اینها را تعریف و تبیین صحیح کنند.

لزوم مطالعات فقهی تخصصی

حجت الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری با اشاره به بیان «فهم السوال نصف الجواب» گفت: همینکه بفهمند موضوع چیست نصف راه طی شده است در مسائل اجتماعی و روابط پیچیده بازرگانی شناخت دقیق موضوع مهم است و اگر ما بخواهیم فقهمان به روز باشد باید این موضوعات را دقیق بشناسیم من راهی جز این نمی بینیم که مطالعات فقهی را تخصصی کنیم.

وی افزود: مثلا فرض کنید در حوزه ورزش قراردادها، باشگاه داری و احکام تکلیفی مربوط به انواع ورزش جدید و قدیم ضمان و مسؤولیت مدنی در ورزش و مباحث متنوع دیگر با کتاب سبق و رمایه ای که با محتوای 700 سال پیش تنظیم شده نمی توان نیازهای موجود را برآورده کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: راه این است که طلبه ها عده ای ممحض در ورزش شوند و اصلا ورزشکار شوند خوب بفهمند که باشگاه چیست باشگاه داری چگونه است بحث حقوقی دارد مباحث جدیدی دارد. در کل در حوزه های بسیاری از مسائل نیاز به موضوع شناسی داریم لاجرم حوزه باید به سمت مطالعات تخصصی گام بردارد ما در دانشگاه علوم اسلامی رضوی این حرکت را شروع کردیم و در بخش فقه به دنبال این هستیم خوشه های علمی را تعریف کنیم بعد از اینکه طلبه ملکه استنباط و قدرت اجتهاد در آن ها ایجاد شد آنها را مکلف کنیم در حوزه های جدید تخصص پیدا کنند و مطالعه کنند.

گام های دانشگاه رضوی در مسیر مطالعات علوم تخصصی

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی به سمت تخصصی شدن مطالعات فقهی گام بر می دارد اما به این معنا که فضلای ما بعد از اینکه مبادی را خوب فرا گرفتند و به ضوابط استنباط آشنا شدند و ملکه و اقتدار اجتهاد در آنها ایجاد شد آن وقت فعلیت استنباط را در یک حوزه خاص قرار بدهند به طوری که در آن حوزه موضوعات را به درستی بشناسند و شیوه های معمول در دنیا را به خوبی آشنا شوند.

وی افزود: بعد این مرحله بیایند در آن حوزه ببینند فقه اسلامی بر اساس آن ادله ای که موجود است منابع دینی و متون روایی چه می گوید آن وقت استنباط کنند. فعلیت استنباط را در حوزه خاص قرار بدهند یک موسوعه هایی فراهم شود که موضوع شناسی قوی در مسائل مستحدثه صورت بگیرد و آنچه را که گفته شده به زبان فصیح رایج حوزه که قابل فهم برای اساتید و طلاب و حوزویان باشد، عرضه شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: بعد آن حکم شناسی صورت گیرد و تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفته ارائه شود و کارهایی که باید انجام شود معرفی شود چنین چیزی جایش در حوزه خالی است.

لزوم آموزش فن نگارش برای تدوین متون فاخر

حجت الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری بیان داشت: ما تَبویب روایاتمان متناسب با صد سال قبل است نیاز است که حوزه های علمیه متناسب با ضرورت زمانه تبویب جدیدی از روایات و سخنان  اهل بیت(ع) که همه آنها نور است «کلامهم نور و امرکم رشد» ارائه شود نسبت به فرمایش امامان و اهل بیت ما تعبد داریم اما اینکه چینش سخنان چطور باشد و یا قالب ها چطور باشد باید بدانیم که در قالب ها تعبد نیست در محتوا تعبد داریم بنابراین معتقدم در زمینه تبویب روایاتمان هم تلاش کنیم این تلاش مضاعف و جدیت فراوان نیاز دارد که به این اهداف بلند برسیم

وی افزود: خوشحال شدم از اینکه حوزویان جوان ورود کردند قلم به دست گرفتند ما توان علمی بالا داریم اما قلم به دست کم داریم اگر که فن نگارش به ویژه در ارتباط با تدوین متون درسی کار شود حوزویان ما آثار بسیار فاخری عرضه خواهند کرد و ما را در دنیا بیش از گذشته مطرح خواهیم شد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: الان شیعه موقعیت خوبی در جهان پیدا کرده مراکز شیعه شناسی در اقصی نقاط عالم تاسیس شده اسرائیل  12 مرکز با هیئت علمی فراوان ایجاد کرده و کار می کند چرا ما خودمان کار نکنیم و تشییع ناب را از بطن و متن حوزه عرضه کنیم دین را باید از اینجاها فرا گرفت.

ایجاد مرکز تخصصی وقف، نذر و زیارت در دانشگاه رضوی

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: بنابراین کارهای زیادی باقی مانده هرچند کارهای بسیار خوبی هم انجام شده خداوند توفیق دهد ان شاءالله حوزه علمیه مشهد بیش از گذشته بدرخشد و این تعامل و ارتباط بین حوزه علمیه قم و مشهد برقرار شود و هم افزایی صورت بگیرد تا آثار فاخری تولید و عرضه شود.

وی افزود: ما پروژه های بزرگی را استارت زدیم مطالعات اولیه صورت گرفته و مراکز تخصصی ایجاد کردیم که کارشان این است بین سه حوزه آموزش، پژوهش و اجرا ارتباط برقرار می کنند و حول موضوعات خاص متخصصین را گرد هم می آورند و با همفکری کار می کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اولین مرکز تخصصی وقف، نذر و زیارت را ایجاد کردیم که حول این موضوع بین بخش های مختلف هماهنگی صورت گرفته، رشته فقهی آن در آموزش تاسیس شده و پژوهش آثار و رساله هایی در این زمینه را جمع آوری کرده و خلأها شناسایی شده، نظام موضوعات تدوین کردیم و بین بخش اجرا که آستانه مقدسه باشد و هم سازمان اوقاف، این ارتباط را برقرار کردیم.

ترغیب به قلم زدن در حوزه مباحث فقه مقارن

حجت الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری بیان داشت: امیدواریم یک تحرکی در بخش نشرمان هم داده شود از آقایان هم خواستیم که تخفیف بیشتری داده شود تا تقاضای بیشتری صورت بگیرد. به کتاب های عمومی هم بسنده نمی کنیم و غرفه های تخصصی ایجاد می کنیم ان شاءالله با پشتوانه تولیت معزز آستانه و بخش های مختلف تحولاتی ایجاد شود و دانشگاه با بنیاد پژوهش ها همکاری در راستای تولیدات فاخر را داشته باشد.

وی افزود: به نظر می رسد فضای نمایشگاه کافی نیست و صف ایستادن و تراکم جمعیت به دلیل استقبال طلاب و حوزویان نشان از لزوم توسعه مکان دارد فضای بزرگتری تهیه شود ما هم حاضریم فضای دانشگاه را در اختیار بگذاریم با توجه به استقبال لازم است فضایی سه برابر این مکان فعلی ایجاد شود.

رییس دانشگاه رضوی در پایان گفت: خوب است به غیر از منابع و متون درسی منابعی مثل فقه مقارن که طلاب کم مراجعه می کنند چنان که مجمع تقریب مذاهب حول فقه تطبیقی آثاری را ارائه کرده، اساتید تشویق و ترغیب کنند تا طلاب و فضلای علوم دینی در این زمینه هم قلم بزنند./933/ت302/ب1

ارسال نظرات