۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۵۸۰۱۱۹

همایش آشنایی با مناظره علوم انسانی و اسلامی برگزار شد

همایش آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره علوم انسانی و اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد.
خیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام حسن خیری، رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد عصر امروز در همایش آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره علوم انسانی و اسلامی که در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: سال جاری، ۱۰ آسیب جدی متوجه هویت انقلابی، دینی و ملی در پژوهشکده تدوین شده است.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در این نهاد پژوهشی آموزش عالی خاطرنشان کرد: بدون شک نخبگان، راهبرد و راهکارهای مناسبی به‌منظور رفع مسائل موجود منطقه‌ای، ملی و جهانی دارند؛ این‌گونه مکاتبات و آثار علمی  برای بهره‌مند شدن از فضای علمی بسیار مفید هستند.

حجت الاسلام خیری همچنین از برگزاری پیمایش ملی سواد انقلابی دانشجویان خبر داد و گفت: در این پیمایش، شاخص‌‌گذاری با استفاده از فرمایش‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و رهبر فرزانه انقلاب آماده شده است.

وی با بیان این‌که مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی درصدد بالا‌بردن تراز دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاهی قابل‌ قبول برای نظام جمهوری اسلامی است؛ تصریح کرد: طبیعی است یکی از ویژگی چنین دانشگاهی، توجه به تولید دانش بومی باشد.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد افزود: نهضت تولید دانش و بحث کرسی‌های نظریه‌پردازی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و ازجمله موضوعاتی است که مورد اهتمام مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از یک‌سال گذشته که این موضوع به پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شد، اقدامات خوبی صورت گرفت و مطابق با آیین‌نامه، برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی به‌صورت تخصصی در قالب شیوه‌نامه آماده شده است.

وی تصریح کرد: این همایش به دو موضوع کرسی‌های نظریه‌پردازی، ترویجی و کرسی‌های آزاداندیشی تقسیم می‌شود که شیوه اجرایی هر دو بخش تدوین شده است. کرسی‌های نظریه‌پردازی مرتبط با شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و متولی کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویان، شورای فرهنگی دانشگاه است.

حجت الاسلام خیری با بیان این‌که طبق آیین‌نامه هیأت مرکزی، کرسی‌های آزاداندیشی در سازمان مرکزی نیز راه‌اندازی شده و جلسات در حال برگزاری است، گفت: خوشبختانه برگزاری کرسی‌های ترویجی فعالیتی بسیار  آسان و شرط برگزاری چنین برنامه‌هایی، وجود فضای تولیدی، گفتمان علمی و نقد و مناظره است.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای ارتقای کرسی‌های آزاداندیشی امتیازهای خوبی وجود دارد، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری چنین کرسی‌هایی در فضای دانشگاهی، فرهنگ‌سازی کرسی‌های ترویجی است.

وی با تأکید بر این‌که اگر مردم متقاضی این باشند که کتاب یا منبع درسی در رابطه با علوم انسانی و اسلامی تولید کنند، استقبال می‌کنیم، عنوان کرد: همایش بین‌المللی «ظرفیت انقلاب اسلامی، کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی» به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. همه دستگاه‌ها برنامه‌هایی به این مناسبت در دست اجرا دارند و دانشگاه آزاد اسلامی هم همایش بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بیش از ۲۰ دانشگاه، پژوهشگاه، رسانه و انجمن‌های علمی در این همایش مشارکت خواهند داشت و مقالات و آثار علمی برای این همایش بین‌المللی به سامانه اطلاع‌رسانی ارسال می‌شود./935/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات