۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۵۸۰۰۶۷

گزارش کامل مراسم رونمایی از شش عنوان کتاب دفاع مقدس

آیین رونمایی از ۶ عنوان کتاب از مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری،حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان، ، امیر سرتیپ نوذر نعمتی، و جمعی از مسئولان لشكری برگزار شد.
گزارش کامل مراسم رونمایی از شش عنوان کتاب دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل  از مركز اسناد انقلاب اسلامی،  آیین رونمایی از  شش عنوان کتاب از مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس كه توسط موسسه فرهنگی هنری مركز اسناد انقلاب اسلامی و با همكاری ارتش جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده، امروز با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان، رییس مركز اسناد انقلاب اسلامی، امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مسئولان لشكری  در فرهنگسرای اندیشه  برگزار شد.

امیر دریادار سیاری: در مقابل هر دشمنی با هرگونه امکاناتی ایستادگی خواهیم کرد/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینیان: ارتش علی‌رغم همه مشکلات در هشت سال دفاع مقدس از آرمان‌ها و موجودیت انقلاب دفاع کرد

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن تأکید بر ضرورت تحلیل دقیق نقش تاریخی ارتش در ثبات جمهوری اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی از بدو پیدایش تا پیروزی و معماری، همواره مورد دشمنی دشمنان بشریت بوده است. در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مناسبات بین‌المللی حاکم بر جهان بر پایه رقابت بین ابرقدرت شرق و غرب شکل گرفته بود. آن‌ها جهان را به مناطق نفوذ و دولت‌های اقماری خود تقسیم کرده بودند.

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به مخالفت قدرت‌های جهانی با انقلاب اسلامی افزود: نکته عجیب تاریخ این است که شوروی و امریکا با تمام اختلافاتی که داشتند، بر جلوگیری از وقوع انقلاب اسلامی اتفاق نظر داشتند و دلیل آن هم ایدئولوژی و منافع آنها بود. با همه اختلافات ایدئولوژیک بین ابرقدرت‌ها، ظهور ایدئولوژی اسلامی در مقابل لیبرالیسم و مارکسیسم آنها را به وحدت رساند.

حجت‌الاسلام حسینیان با بیان دیدگاه‌های مطبوعات و رسانه‌های دو ابرقدرت در ایام پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: روزنامه “پراودا” ارگان حزب کمونیست رسما اعلام کرد شوروی اجازه نخواهد داد انقلاب اسلامی به پیروزی برسد. آنچه که در روزنامه‌های شرقی دیده می‌شد در روزنامه‌های غربی هم می‌بینیم. “ساندی تایمز” در همان دوران نوشت اگر اجازه بدهیم شاه سقوط کند حتما انگلیس فقیرتر خواهد شد.

امیر دریادار سیاری: در مقابل هر دشمنی با هرگونه امکاناتی ایستادگی خواهیم کرد/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینیان: ارتش علی‌رغم همه مشکلات در هشت سال دفاع مقدس از آرمان‌ها و موجودیت انقلاب دفاع کرد

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به اتحاد ابرقدرت‌ها علیه انقلاب اسلامی تصریح کرد: در مسئله جلوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی همه متحد بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این دشمنی‌ها ادامه یافت. سران غربی در گوادلوپ به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند از پیروزی انقلاب ممانعت کنند ولی باید طوری انقلاب را منحرف کنند که به سمت جمهوری اسلامی پیش نرود. همچنین توطئه‌های اول انقلاب و غائله‌های جریان‌های تجزیه‌طلب با حمایت شوروی صورت گرفت و جنگ هم با تحریک امریکا و حمایت دولت‌های غربی و شرقی تحمیل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان با اشاره به پشتیبانی همه کشورهای جهان از رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی افزود:‌ در دوران جنگ تحمیلی، انواع جنگنده‌ها و تجهیزات جنگی نظیر سوپراتانداردهای فرانسوی به صدام اجاره داده شد و میراژ اف ۱۰۰ توسط فرانسه به صدام فروحته شد. همچنین اطلاعات آواکس‌های امریکا در اختیار ارتش صدام قرار گرفت. تانک‌های تی۷۲ و توپخانه‌های ساخت شوروی در اختیار صدام قرار گرفت و کشورهای اروپایی نظیر آلمان هم علی‌رغم ادعاهای حقوق بشری مواد اولیه شیمیایی را در اختیار رژیم بعث قرار داد.

حجت‌الاسلام حسینیان در ادامه با توجه به هجمه جهانی علیه انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور، نقش ارتش را در ثبات نظام جمهوری اسلامی بی‌بدیل دانسته و یادآور شد: به قول سرلشگر شهید فلاحی ارتش جمهوری اسلامی در یک “جنگ حسینی” توانست ارتش تا بن دندان مسلح بعثی را متوقف کند. در آن شرایط ارتش با مشکلات پیچیده و تشکیلات نیمه‌گسیخته هشت سال از آرمان‌ها و موجودیت انقلاب اسلامی دفاع کرد و انقلاب را با کمک سایر نیروهای مسلح حفظ کرد.

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تأکید بر اهمیت انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های جدید گفت: چه کسانی باید این حماسه‌ها را به نسل‌های بعد منتقل کنند؟ در درجه اول کسانی که در جنگ بوده‌اند و این حماسه را دیده و دفاع جانانه‌اش را لمس کرده‌اند. اینکه پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: “مداد العلماء افضل من دماء الشهدا” نه هر نوشته بی‌خاصیتی این نشان را دارد بلکه آن قلم و جوهری که پشتوانه و انتقال دهنده این حماسه‌ها به نسل‌های بعدی و الهام‌بخش بشریت آزادی‌خواه باشد.

در ادامه این برنامه “امیردریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهداف جنگ تحمیلی توسط رژیم بعث و حامیان جهانی‌اش گفت: هدف اصلی جنگ شکست انقلاب و جلوگیری از پیشرفت انقلاب بود. زمانی که پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ رقم خورد تمام منافع نامشروع استکبار جهانی از بین رفت اما آنها مجددا به دنبال برقراری این سلطه و هژمونی برکشور ما بود و بدین ترتیب به دنبال شکست و نابودی انقلاب بود.

امیر سیاری با اشاره به تجهیز صدام توسط کشورهای مختلف افزود: همه امکانات را در اختیار رژیم بعثی صدام  گذاشتند. برای کمک به دشمن ما یک پیوند نامبارک به وجود آمد و تجهیزات و تسلیحات شرقی و غربی را در اختیارش گذاشتند. انواع تجهیزات مثل جنگنده‌ها، تانک، موشک‌های زمین به دریا، هواپیمای سوپر اتاندارد، موشک اگزوست و آواکس‌های آمریکایی و حتی نیروی انسانی از خیلی از کشورها در اختیار گرفت و به ویژه منابع مالی که همین کشورهای جنوب خلیج فارس در اختیارش گذاشتند و این همانجایی بود که امام فرمودند به صدام کمک نکنید اگر کارش با ما تمام شود سراغ شما می‌آید و شما دیدید که همین کار را هم کرد.

امیر دریادار سیاری: در مقابل هر دشمنی با هرگونه امکاناتی ایستادگی خواهیم کرد/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینیان: ارتش علی‌رغم همه مشکلات در هشت سال دفاع مقدس از آرمان‌ها و موجودیت انقلاب دفاع کرد

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با یادآوری وضعیت بحرانی سال‌های اولیه انقلاب اظهار داشت: در سال‌های اولیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی،  تصمیمات غلط نظیر بحث سربازی یک ساله، منتقل کردن متخصصین در یگان‌های مختلف و تصفیه‌هایی که انجام شده بود باعث تضعیف ارتش می‌شد. علاوه بر این ارتش با توطئه‌های داخل کشور هم درگیر بود. کسی هم به ما تجهیزات نمی‌داد و بارها از زبان فرمانده معظم کل قوا گفته شده که حتی سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند. با این وضعیت جنگ تحمیلی آغاز می‌شود.

امیردریادار سیاری با اشاره به روزهای آغازین جنگ تحمیلی بیان کرد: روز ۳۱ شهریور ۱۴ بعدازظهر هواپیماهای رژیم بعث فرودگاه‌های ما را بمباران کردند، ۴ ساعت بعد چندین فروند جنگنده‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران فرودگاه‌های عراق را بمباران کردند. یعنی هنوز هواپیماهای عراق ننشسته بودند هواپیماهای ایران آنجا حضور داشتند. این غیر از ایمان، اعتقاد و انقلابی بودن نیست. ۲۴ ساعت بعد عملیات ۱۴۰ فروندی انجام می‌شود.

وی با تقدیر از نقش‌آفرینی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در روزهای آغاز جنگ گفت: نیروی زمینی با وجود همه آسیب‌هایی که از نظر نیروی انسانی و تجهیزات دیده بود و با وجود توطئه‌هایی که در همه نقاط کشور بود از پیشروی‌های دشمن جلوگیری کرد. ابتدا باید از پیشروی‌های دشمن پیشگیری کند، بعد به دشمن حمله کند و از خاک بیرونش کند. اگر نیروی زمینی با همه مشکلاتی که داشت این موفقیت را بدست نیاورده بود و این کار را انجام نداده بود و اینگونه جلوی دشمن نایستاده بود دشمن قطعا اهواز را می‌گرفت و قطعا آبادان و شوش و دزفول را هم می‌گرفت. نیروی زمینی قهرمانه جنگید و ایستاد و مقابله کرد.

امیر سیاری همچنین به نقش نیروی دریایی ارتش در آغاز جنگ اشاره کرد و افزود:  نیروی دریایی ۷ آذر ۵۹ عملیات مروارید را انجام داد. در این عملیات نیروی دریایی رژیم بعث از کار می‌افتد و سکوهای نفتی دشمن از بین می‌رود و صادرات نفت دشمن که مهمترین تامین منابع اقتصادی است منهدم می‌شود و سه بندر نفتی در محاصره دریایی قرار می‌گیرد بطوری که دشمن بعثی از طریق دریا یک بشکه نفت یا یک قلم کالا نتوانست حمل کند و از عرصه خلیج فارس محو شد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در ادامه به دو نشانه پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: بعد از ۸ سال جنگ تحمیلی ما پیروز شدیم و قاطعانه هم پیروز شدیم. چرا که دنیا قبول کرد دشمن ما آغازگر جنگ بوده و دنیا قبول کرد که ما توانستیم دشمن را از خاکمان بیرون کنیم و دنیا پذیرفت که ما تسلط بر امنیت کشورمان داریم. این‌ها پیروزی است. رژیم بعثی که آنگونه پشتیبانی کردند، نیروی انسانی دادند و پول دادند و امکانات در اختیارشان گذاشتند و این همه کبکبه و دبدبه داشت الان کجاست؟ آثاری از آن رژیم بعث نیست و غیر از نفرین و بدنامی چیزی باقی نگذاشتند. اما طرف ایران را نگاه کنید ما هیچ چیزی نداشتیم، امکانات نداشتیم ، سیم خاردار هم نداشتیم اما الان کجا هستیم؟ در بحث تامین نیروی انسانی جایگاه اول را داریم. در بحث تجهیزات آنچه داریم افتخار می‌کنیم که تولید داخل است و رزمایش‌ها هم متعلق به خودمان است و یک جایگاه مهمی در جهان و منطقه داریم.

وی با تأکید بر قدرت منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی امروز بعنوان قدرت منطقه‌ای در جهان جایگاهی دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند بدون  عزم جمهوری اسلامی ایران برای منطقه تصمیمی بگیرد. توان بازدارندگی ما با پشتیبانی قوی مردم یک توانی به وجود آورده که باور کنید اگر دشمن هراس نداشت از چپ و راست به ما حمله می‌کرد. اگر حمله نکرده و نمی‌کند و نتواند کرد بخاطر قدرت بازدارندگی و قدرت ماست.

امیردریادار سیاری با تأکید بر مسئولیت سنگین رزمندگان در انتقال فرهنگ دفاع مقدس گفت: امروز وظیفه ما و وظیفه همه کسانی که از این موضوعات خبر دارند این است که فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس را به نسل فعلی و آینده منتقل کنند. جوانان و آیندگان باید بدانند که بعد از انقلاب چه اتفاقاتی در این کشور رخ داده است. باید بدانند که حفظ تمامیت ارضی کشور، کشوری که طی ۲۰۰ سال گذشته هرجا به آن حمله‌ای شده جاهایی از آن جدا شده اما ۸ سال جنگ تحمیلی تنها جنگی است که میلی‌متری از خاک کشور جدا نشده است. این‌ها را نسل جوان، نسل آینده باید بدانند که مسؤلیتش چقدر سنگین است. وظیفه‌ امثال ماست که این فرهنگ را منتقل کنیم.

امیر دریادار سیاری: در مقابل هر دشمنی با هرگونه امکاناتی ایستادگی خواهیم کرد/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینیان: ارتش علی‌رغم همه مشکلات در هشت سال دفاع مقدس از آرمان‌ها و موجودیت انقلاب دفاع کرد

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از نویسندگان ۶ اثر از مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس (جلدهای ۴۵ تا ۵۰)، از کتاب‌های “جنگ آب”، “جنگ نفتکش‌ها”، “خوف خفاش”، “دروغ بزرگ”، “امتحان بزرگ” و “میمک عاشورایی دیگر” رونمایی شد.

همچنین در حاشیه این برنامه، تولیدات جدید موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در حوزه محصولات چندرسانه‌ای نظیر “موشن‌کمیک شهید چمران” و موشن‌گرافیک “اقدامات نظامی و غیرنظامی ارتش جمهوری اسلامی” به نمایش درآمد./998/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات