۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۵۷۹۸۷۲
مدیر حوزه علمیه استان مرکزی:

تربیت متخصص متعهد، ثمره نظام آموزشی حوزه علمیه است

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی با اشاره به همزمانی نظام تعلیم و تربیت در حوزه‌های علمیه، گفت: تربیت متخصص متعهد ثمره نظام آموزشی حوزه‌های علمیه است.
کاظم سپاسی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کاظم سپاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در اشاره به وجوه تمایز نظام آموزشی حوزه‌های علمیه با سایر نظام‌هایی که عهده‌دار امر تربیت و آموزش نسل جوان هستند، اظهار داشت: نظام آموزشی حوزه مبتنی بر چند اصل اساسی است که همین اصول زمینه موفقیت نظام آموزشی و تربیتی حوزه را فراهم کرده است.

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی نظام پیش مطالعه را یکی از عناصر مهم در موفقیت طلاب عنوان کرد و افزود: نظام پیش مطالعه دروس در حوزه نقش مهمی در فهم دروس دارد و امام خمینی (ره) یکی از دلایل موفقیت و فهم خوب دروس را همین نظام پیش مطالعه توصیف کرده و می‌فرمایند از زمانی که استادم این نظام (نظام پیش مطالعه) را به من توصیه کرده فهم من از دروس دقیق و عمقی شد.

وی تصریح کرد: حضور علمی، فعال و توام با شورونشاط در کلاس درس میزان موفقیت نظام آموزشی حوزه را افزایش داده و طلاب نه‌تنها به لحاظ ظاهری بلکه ازنظر علمی نیز دروس حوزه را به‌دقت و عمقی مطالعه می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سپاسی خاطرنشان کرد: مطالعه عمقی دروس از سوی طلاب موجب تسلط طلبه بر تمامی ابعاد موضوع و مفاهیم می‌شود و فهم ابعاد مختلف موضوع به معنای ماندگار شدن مطالب در ذهن است.

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی ادامه داد: نظام مباحثه نیز از دیگر شاخصه‌های فهم عمیق دروس است؛ زیرا در قالب نظام مباحثه مطلب را به‌صورت کامل و دقیق مورد کنکاش قرار می‌دهد و با واکاوی دقیق مطلب فهم عمیق و ماندگار ایجاد می‌شود.

وی همزمانی تعلیم و تربیت را از دیگر راهبردهای موفقیت حوزه‌های علمیه دانست و یادآور شد: در حوزه استاد تنها مسؤول آموزش به طلبه نیست بلکه نسبت به تربیت طلبه در بعد اخلاقی و معنوی نیز وظیفه دارد و این امر در طول تاریخ در حوزه‌های علمیه جریان داشته است؛ بر همین اساس حوزه علمیه در کنار تربیت متخصصان برجسته علمی، علمایی متعهد و متخصص را تربیت‌کرده است که به فضایل و کمالات اخلاقی آراسته هستند./837/ت302/ب1

ارسال نظرات