۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۵۷۹۸۵۶
حجت الاسلام صابري اراكي:

اخلاق در خانواده بايد بنيادين باشد

استاد حوزه علميه قم با اشاره به اينكه اخلاق در خانواده بايد بنيادين باشد، گفت: اخلاق كليد واژه است و بي اخلاقي ناهنجاري است.
حجت الاسلام محمد حسين صابري اراكي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمد حسين صابري اراكي دوشنبه شب در مراسم عزاداري هيات حضرت ابوالفضل(ع) مسجد اميرالمومنين(ع)، گفت: پايه و اساس زندگي در اسلام اخلاق است و اگر اخلاق از زندگي انسان حذف شود بي اخلاقي جايگزين آن خواهد شد و آرامش از زندگي گرفته خواهد شد.

وي بسياري از طلاق ها را ناشي از بي اخلاقي زن و شوهر دانست و افزود: صبوري، قناعت، احسان و انفاق و توحيد از دستاوردهاي اخلاق است و زندگي كه در آن اخلاق حاكم باشد آرامش و صفا و صميمت حاكم خواهد بود.

حجت الاسلام صابري اراكي گفت: خوش اخلاقي و تعريف و تمجيد از افراد مقدمه امر به معروف و نهي از منكر است و بي اخلاقي امر به معروف و نهي از منكر را  به حاشيه مي برد، از اين رو  براي دعوت به دين و خداپرستي نيز اخلاق حرف اول مي زند.

وي ادامه داد: خداوند به پيامبر اكرم مي فرمايد،‹‹إِنّا أَرسَلناكَ بِالحَقِّ بَشيرًا وَنَذيرًا›› نخست حامل خبر خوش باش اگر نيامدند حامل خبر بد باش بگو خدا بهشت و جهنم دارد، پاداش دارد كيفر و عقاب هم دارد، از اين رو به پيامبر مي فرمايد، اگر تو بد اخلاق و ترشرو بودي همه از اطراف تو فرار مي كردند.

حجت الاسلام صابري اراكي گفت: نفس كشيدن  انسان خوش اخلاق عادي است و روز را خوب مي بيند و شب را راحت مي خوابد، چرا كه احسان مي كند و احسان نيز دستاورد اخلاق است.

وي افزود: امروز پزشكان ثابت كردند نوزاد در شكم مادر متوجه آرام بودن و نبودن مادر خود مي شود و متأثر از خلق و خوي زشت و زيباي پدر و مادر مي شود، نوزداني ‌كه متولد مي شوند مانند دوربين فيلمبرداري هم صدا و هم تصوير ضبط مي كنند و تنها زبان ندارد آن بيان كند.

حجت الاسلام صابري اراكي با اشاره به اينكه پدر و مادر مقابل فرزندان از بداخلاقي پرهيز كنند، گفت: مادري كه نوزاد خود را شير مي دهد اگر عصباني نباشد و آرام باشد نوزاد او نيز بعد از شير خوردن به خواب آرام و عميقي خواهد رفت اما مادري كه عصباني باشد نوزاد او مبتلا به گوش درد و بي خوابي خواهد شد چرا كه مادر آرام نبوده است.

وي با اشاره به اينكه اخلاق در خانواده بايد بنيادين باشد، افزود: كودكان بسياري سجاياي اخلاقي را از پدر و مادر خود مي گيرند.

به گفته وي، شجاعت، سخاوت، صداقت و امانت، و رذائلی مانند دروغ و خيانت و بی عفتی و ناپاكی و مانند آنها از جمله اموری هستند كه كودكان از پدر و مادر خود دريافت مي كنند.

استاد حوزه علميه قم در ادامه با اشاره به اينكه براي ساختن جامعه آراسته به زيورهاي اخلاقي بايد به مسأله تربيت كودكان در دامن و آغوش مادر حساس بود، عنوان كرد: اهميت دوران تربيت كودكان در دامن و آغوش مادرمي تواند در ساختار شخصيت انسانها نقش داشته باشد./1307/پ204/ب1

ارسال نظرات