۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۵۷۹۷۹۳

"طلاب خواهر" پیشگام در مددکاری اسلامی

رویکرد اصلی طرح مددکاری اسلامی، پیشگیری از افزایش دامنه‌ آسیب‌های موجود از طریق ایجاد اشتغال پایدار و توجه به مسائل روحی و عاطفی مددجویان است.
کمیته امداد امام خمینی(ره) طلاب خواهر

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، یک سال است که طرحی بانام "مددکاری اسلامی" با هم‌کاری کمیته امداد امام خمینی (ره) قم و موسسه سفیران انقلاب درحال انجام است. در طول اجرای این طرح که با رویکرد توان‌مند سازی زنان سرپرست خانوار و با کمک خواهران طلبه و با تمرکز در مناطق محروم استان پیگیری می شود، موفقیت‌های قابل توجه و چشم‌گیری به‌دست آمده است.

آغاز این طرح با موافقت رییس کمیته‌ امداد استان قم صورت پذیرفت و در ادامه، همکاری و تلاش بخش‌های مختلف این نهاد مردمی جهت موفقیت طرح را در پی داشت که از جمله‌ی این بخش‌ها می‌توان به امور فرهنگی و امور بانوان کمیته‌ی امداد استان قم اشاره کرد.

خواهران و برادران طلبه‌ به‌کار گرفته شده در این طرح، دارای مدرک سطح دو حوزوی بوده و از آموزش‌های روان‌شناسی و تعلیم و تربیت بهره‌مند هستند و برای اجرای طرح، از سوی موسسه‌ی سفیران انقلاب جذب شده‌، و با عنوان "مددکار اسلامی" شناخته می‌شوند.

تمرکز این طرح، بر استفاده‌ی هر چه بیشتر از خواهران طلبه است گرچه در مواردی از برادران طلبه نیز استفاده می‌شود.

روند اجرای طرح بدین شکل است که به هر مددکار اسلامی ـ که عمدتاً از خواهران طلبه هستند ـ حداقل بیست پرونده از مددجویان محترم کمیته‌ی امداد، تعلق می‌گیرد و این مددکاران در هر ماه، به مدت یک ساعت در منزل هر مددجو حاضر شده و با نگاه «خانواده محور» و با هدف توان‌مند سازی اعتقادی، فرهنگی، اقتصادی و شناسایی توان‌مندی‌های لازم این مددجویان جهت اشتغال پایدار به پایش اطلاعات و مشکلات و توان‌‌مندی‌های ایشان می‌پردازند؛ این روند با ایجاد ارتباط صمیمانه و اعتماد طرفین صورت می‌پذیرد.

لازم به ذکر است که این طرح طی دو فاز انجام شده است و در فاز اول، عمدتاً پایش اطلاعات مددجویان دنبال شده است و در فاز دوم نیز پس از تلاش برای کشف آسیب‌های مددجویان محترم، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت رفع و یا کاهش این آسیب‌ها دنبال شده است.

رویکرد اصلی این طرح، مبتنی بر تقویت اعتقادات و توانمند سازی خانواده جهت پیشگیری از افزایش دامنه‌ آسیب‌های موجود از طریق ایجاد اشتغال پایدار و توجه به مسائل روحی و عاطفی مددجویان عزیز بوده است.

یکی از گام‌های اساسی و قابل توجه این طرح، ایجاد اشتغال برای افرادی است که از دام اعتیاد رها شده‌اند؛ در ادامه‌ی این پروژه تلاش شد افرادی از این عزیزان که از همسران خود جدا شده بودند، به زندگی مشترکِ خود رجوع نموده و با همسر خود، سعی بر بنای مجدد زندگی مشترک ـ پس از چندین سال جدایی ـ داشته باشند. حاصل این تلاش، رجوع 130 مورد از مددجویان رها شده‌ی از بند اعتیاد، به زندگی سابق‌شان بود.

از دیگر دستاوردهای این طرح می‌توان به جذب مشارکت‌های مردمی و صرف آنها در جهت نیازهای اساسی مددجویان اشاره کرد. موفقیت‌های به‌دست آمده از اجرای طرح "مددکاری اسلامی" سبب شده این طرح از سوی رییس کمیته‌ امداد کل کشور حمایت شود./۹۱۸/پ۲۰۰/س

مریم صالحی

ارسال نظرات