۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۵۷۹۷۶۸
از سوی مرکز تخصصی تفسیر ائمه اطهار برگزار می‌شود؛

همایش بررسی دیدگاه‌های قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی گفت: به منظور استفاده حوزویان، دانشگاهیان و فعالان در علوم قرآنی از دیدگاه‌های حضرت آیت الله فاضل لنکرانی در علوم قرآنی، همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی برنامه‌ریزی شده است.
حجت الاسلام عظیمی مرحوم آ‌یت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمحمد حسین عظیمی دبیر «همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی» در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که امروز در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به هدایتگری قرآن در جامعه اظهار داشت: قرآن بشر را به اعدل الکلمات هدایت می‌کند، بنابراین ملتی استوارتر است که آیین خود را در همه زمینه‌ها اعم از علم و فقاهت از قرآن برداشت کند.

دبیر همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی ادامه داد: فقیهی موفق‌تر، پایدارتر و محکم‌تر است که فقه خود را از قرآن دریافت کند، به همین جهت در طول تاریخ شیعه، فقه شیعه محکم‌تر و متقن‌تر بود، چراکه ارتباط فقیهان شیعه با قرآن بیشتر بود.

وی با اشاره به آیه 161 سوره انعام بیان کرد: قرآن ما را به سوی صراط مستقیم و ملتی حنیف و خالی از انحراف هدایت می‌کند، بنابراین محرومین از قرآن مشغول آیه «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکا» شدند، کسانی که ادعای فقاهت دارند، اما از قرآن بهره‌ای نمی‌برند، در حقیقت از معیشت علمی ضنک برخوردار هستند، یعنی در تنگناهای علمی قرار می‌گیرند، به شکلی که در حل مشکلات علمی ناتوان هستند.

حجت الاسلام عظیمی افزود: توانایی فقه شیعه در پاسخگویی به مسائل و مشکلات علمی به دلیل بهره‌مندی از مضامین عالی قرآن بوده است.

وی ابراز داشت: متأسفانه گاهی دیده می‌شود که فقهای شیعه را متهم به عدم برخورداری و استفاده از قرآن می‌کنند که فتاوای آنها مستند به قرآن نیست، از این رو برای مقابله با این سخنان و پاسخ به آن‌ها، «همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی» برنامه ریزی و طراحی شده است تا رابطه فقاهت، مرجعیت و فقها با قرآن نمایش داده و برای مخاطبان و جامعه علمی کشور ارتباط مستحکم آنها با قرآن در افتا به صورت مستدل ثابت شود.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه قم مطرح کرد: حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) از دیدگاه‌هایی در علوم قرآنی برخوردار بود که برای حوزویان، دانشگاهیان و فعالان در علوم قرآنی جالب و شنیدنی است، به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هایی که در زمینه علوم قرآنی مشغول به تحصیل هستند، از نظریات این عالم برجسته بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: برای این همایش از دانشمندانی دعوت شده است که نظریات این عالم بزگوار را مطرح کرده و مورد نقد و بررسی قرار دهند تا جامعه ما از این دیدگاه‌های علمی بیشتر استفاده کند.

حجت الاسلام عظیمی با اشاره به متولی برگزاری «همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی» بیان کرد: مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ائمه اطهار برگزار کننده این همایش است و 8 سال از آغاز فعالیت علمی و قرآنی این مؤسسه قرآنی سپری شده و در حال حاضر از دو مرکز علمی «تفسیر و علوم قرآنی» و «مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع)» برخوردار است.

وی عنوان کرد: بیش از 100 طلبه در سطح 2، 3 و 4 مرکز تخصصی تفسیر ائمه اطهار(ع) مشغول به تحصیل بوده که بسیاری از آنها در مراکز دیگری مشغول به تدریس هستند و خوشبختانه در این سال‌ها، ظرفیت این مرکز افزایش یافته و نشست‌های علمی و همایش‌های گوناگونی در این مرکز برگزار شده است.

دبیر همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی اضافه کرد: مراکز تخصصی دیگر هم از نشست‌های علمی این مرکز استفاده کرده‌اند و جای امید است که در این همایش ملی و بزرگ به خوبی بتوان انجام وظیفه کرد.

وی در ادامه به عوامل اجرایی «همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی» اشاره و مطرح کرد: دبیر علمی این همایش، حجت الاسلام محسن قمرزاده و دبیر اجرایی حجت الاسلام سید عبدالوهاب مسترحمی هستند که تحت اشراف مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و تخصصی تفسیر ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام عظیمی با بیان این‌که افق پیش‌روی این همایش بررسی دیدگاه‌های علوم قرآنی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) به عنوان مقدمه‌ای برای برگزاری همایش‌ اصلی در سال‌های آینده است، گفت: در سال‌های آینده همایشی به مراتب بزرگتر از این همایش به جهت محتوا و شکل برگزار خواهد شد که بررسی دیدگاه‌های مرحوم فاضل لنکرانی در استفاده از آیات را مدنظر قرار داده است./876/پ202/ب1

ارسال نظرات