۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۷۹۵۷۴
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

فرهنگ مقاومت در جامعه تئوریزه و نهادینه شود

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: باید فرهنگ مقاومت در جامعه تئوریزه و نهادینه شود زیرا با مقاومت کار کردن برای انسان بسیار راحت‌تر است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شامگاه شنبه به مناسبت سوگواری ایام محرم در دانشگاه هنر به سخنرانی پرداخته و گفت: مقاومت کار کردن را برای انسان راحت‌تر می‌کند.

وی افزود: استقامت در دین و امتحانات الهی سخت‌تر از دیگر امور است، انسان اگر در مسیر استقامت قرار بگیرد به عزت و کرامت دست می‌یابد و از ملامت رها می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه با استقامت کارها نظم پیدا می‌کند، ابراز کرد: طبق صریح روایات؛ بالاترین سعادت استقامت در دین است، مقاومت و استقامت تنها به معنای جهاد و مبارزه نیست. پیامبراکرم(ص) زمانی که سوره هود نازل شد فرمودند: این سوره مرا پیر کرد؛ دستور به استقامتی که در این سوره آمده پیامبر(ص) را پیر نمی‌کند چون مقاومت کردن برای ایشان طبیعی است ولی نکته خاصی که سبب شد حضرت این کلام را بگویند این بود که خداوند در این سوره فرمود: علاوه برخودت اطرافیانت هم باید استقامت بورزند؛ آیا مردم استقامت داشتند؟

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس فضای ایثار و مقاومت در جامعه حاکم بود، اظهار داشت: پس از دوران دفاع مقدس برای آنکه ما خودمان را با جهان تطبیق دهیم روحیه ایثار و مقاومت را کنار گذاشتیم.

وی افزود: سبک زندگی ما اسلامی نیست بسیاری از دستورات اداری و ... کنونی متناسب با فضای دین تنظیم نشده است متاسفانه پس از جنگ تحمیلی ما نیامدیم فرهنگ مقاومت را تئوریزه و تکثیر کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه قوانین و مقررات در بسیاری از مواقع بین انسان دشمنی ایجاد می‌کند و اجازه نمی‌دهد افراد ارزش‌های یکدیگر را ببینند، اظهار داشت: برای مثال در مدارس نمره بالا گرفتن ملاک است و اصلا به تلاش دانش آموز توجه نمی‌شود. مقررات تفاوت‌ها را حذف می‌کند و تلاش مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هدف اصل ۴۴ خصوصی سازی تقویت فرهنگ استقامت و مقاومت بود، بیان کرد: در دوران دفاع مقدس جنگ خصوصی بود و رفاقتی پیش می‌رفت و رزمندگان به صورت بسیجی آمده بودند و می جنگیدند برای همین کسی به دنبال فرمانده شدن و یا کسب مقام نبود و تنها به پیروزی فکر می کردند.

وی با تاکید بر اینکه اصل اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مردمی، گفت: کیفی‌ترین اتفاق‌ها زمانی رخ می‌دهد که مردم پای کار باشند بنابراین ولایت و مردمی دو مساله جدا از هم نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه کار جهادی باید خصوصی باشد، گفت: فرهنگ مقاومت ساده است ولی نمیخواهیم قبول کنیم اگر فرهنگ مقاومت نباشد بسیاری از بی عرضه ها دیگر نمی توانند الکی نان بخوردند بنابراین با مقاومت جلوی بسیاری از این نان خوری های مفت گرفته می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در برخی کشورها اگر سرمایه یک فرد از یک مقدار بالاتر برود خرج جهود می‌شود، ابراز کرد: در ایران هر کسی به هر میزان می‌تواند سرمایه گذاری کند.

وی افزود: برای پیشرفت به جای مقررات باید قدرت و اختیارات رییس بالا برود تا کار افزایش یابد ولایتمداری یعنی کسی که با چشم باز همه امور را ارزیابی می‌کند. فرهنگ جهاد و مقاومت باید با گروه های مردمی در کشور نهادینه شود تا کشور پیشرفت کند اردغان این کار را در پیش گرفته برای همین مدام رای می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: مجالس امام حسین(ع) مردمی است برای همین همه در این مجالس تلاش و کوشش می کنند این همان فرهنگ مقاومت است فرهنگ مقاومت باید وارد سبک زندگی شود.

استاد حوزه علمیه با استناد به فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه کار مردم را به کارمند نسپارید، اظهار داشت: مقاومت یعنی کار و تلاش، در صدر اسلام مقاومت بود که مسلمانان را به پیروزی رساند؛ اوایل انقلاب هم ما چنین وضعی داشتیم اما به جای آن بروکراسی آوردند، امروز یک قطعاتی از فرهنگ مقاومت را داریم اما تئوریزه نکردیم؛ زمان جنگ جبهه را چگونه اداره میکردیم امروز هم می‌توانیم مدارس را همانگونه اداره کنیم و این شدنی است.

وی افزود: باید گروه های مردمی شکل بگیرد و مردم خودشان کار را انجام دهند که دیگر معطل دولت و قوانین دست و پا گیر آن نشوند، مقاومت جهاد است کارهای گروهی برای پیشیرد اقتصاد مقاومتی و ترویج فرهنگ مقاومت بسیار مهم است؛ فرهنگ مقاومت باید در زندگی همه مردم جاری شود./۸۱۳/پ202/ب1

ارسال نظرات