۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۵۷۹۴۸۳

سیاست‌های کلی جامعه الزهرا در سال جدید تحصیلی

مدیر جامعه الزهرا در آستانه مهرماه، سیاست های کلی این مرکز علمی را در سال تحصیلی جدید اعلام کرد.
جامعه الزهرا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه شورای جامعه با حضور معاونان و مدیران و روسای همه ادارات جامعه الزهرا علیهاالسلام با هدف هم‌فکری و هم‌اندیشی بخش‌ها و واحدها در آستانه سال تحصیلی جدید در سالن جلسات برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در ابتدای جلسه با قدردانی از تلاش همه همکاران در بخش‌های مختلف این موسسه آموزشی به ضرورت آمادگی وسیع همه نیروها برای فعالیت چشمگیر در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و از حاضران خواست تا نظرات خود را که در این راستا برای همه مدیران مفید می‌دانند بیان کنند.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین تهرانی معاون فرهنگی تبلیغی، عباس محمدی معاون اداری مالی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌زاده مدیرکل دفتر مدیریت، حجت‌الاسلام والمسلمین اندیشه مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین اخوی مدیر مرکز مشاوره، حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفیان رییس اداره نظارت و بازرسی و سعید شایان‌پور مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

توجه به مساله بهره‌وری در مجموعه

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی به بیان سیاست‌های کلی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سال تحصیلی جدید پرداخت و با بیان اینکه منظور از نقد درونی به هیچ وجه نقد گذشتگان نیست؛ چراکه آنها در زمانی که بسیاری با تحصیل بانوان مخالف بودند با مجاهدت فراوان این مرکز علمی را پایه نهادند و اداره کردند، اظهار داشت: نخستین نکته، ضرورت توجه به مساله بهره‌وری و افزایش آن در مجموعه است. در این راستا باید به مجموعه‌های مشابه در حوزه و دانشگاه نگاه کنیم و از راهکارهای آنان برای افزایش بهره‌وری استفاده کنیم. بنده در مقایسه جامعه الزهرا علیهاالسلام با مجموعه‌های دیگر نقاط ضعفی را مشاهده می‌کنم که باید بکوشیم این ضعف‌ها بر طرف شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال جامعه‌الزهرا علیهاالسلام پس از گذشت حدود سی سال از فعالیتش هنوز یک نشریه علمی پژوهشی ندارد، از این رو در رده‌بندی علمی مراکز آموزش عالی دارای جایگاه مناسبی نیست، این درحالی است که دانشگاه تهران ۱۸۲ نشریه، جامعه المصطفی ۹ نشریه، دانشگاه علامه طباطبایی ۲۱ نشریه، دانشگاه امام صادق ۱۱ نشریه و دانشگاه الزهرا علیهاالسلام ۱۵ نشریه دارد که نیمی از آنها علمی پژوهشی است، ولی جامعه الزهرا علیهاالسلام تنها دو نشریه علمی تخصصی دارد و دانشکده هدی هم اصلا نشریه‌ای ندارد.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: در زمینه‌های آموزشی، تبلیغی و ... هم ضعف‌هایی وجود دارد که باید با همت همه همکاران و برداشتن چند گام اساسی این وضعیت را بهبود ببخشیم و این شدنی است. در بحث آموزش باید یک مجموعه قوی برای پشتیبانی همه حوزه‌ها باشیم، بدین معنا که علاوه بر مدیریت علمی و سازمانی مجموعه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در بقیه مراکز علمی نیز بتوانیم با اعزام استاد تاثیرگذار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تاثیرگذاری جامعه الزهرا علیهاالسلام در تجمعات نیست؛ بلکه به ظهور و بروز علمی آن است. وقتی یک مساله علمی، سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی مانند سند ۲۰۳۰ رخ می‌دهد مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام باید با مقالاتی که ارائه می دهد در پاسخگویی به آن حضور داشته باشد. البته هر جا که نیاز باشد مانند مراسم‌های ملی ۲۲ بهمن و روز قدس به عنوان وظیفه، حضور فیزیکی هم خواهیم داشت.

ضرورت ایجاد امید در بین طلاب و کارکنان

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه ایجاد امید در مجموعه را از راه‌های افزایش بهره‌وری و تلاش مضاعف همکاران دانست و گفت: در همین مدت کوتاهی که تصمیم گرفتیم وضع نشریات بهبود یابد ۳ نشریه داخلی از سوی گروه‌های علمی منتشر شد و سه نشریه دیگر هم در آستانه انتشار است. همه گروه‌های علمی و انجمن‌های پژوهشی باید نشریه داشته باشند تا طلاب و اساتید توان علمی خود را در این نشریات به نمایش بگذارند.

وی افزود: در سال گذشته معاونت پژوهش، همایش‌های علمی را رصد کرد و محققان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در همایش‌های مختلفی شرکت کردند که نمونه‌اش همایش جامعیت قرآن کریم در اصفهان بود که در آن ۴۳ مقاله از این موسسه علمی پذیرفته شد و چهار مقاله موفق به کسب رتبه شد. در همایش‌های دیگر هم مانند همایش علامه معرفت، طلاب پژوهشگر آثاری را ارائه کردند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه از امضای ۲۰ تفاهم‌نامه با همایش‌های علمی در کشور برای ارسال آثار و شرکت در آنها خبر داد و گفت: هم اکنون پژوهشگران ما در حال نوشتن مقاله برای این همایش‌ها هستند.

وی اظهار امیدواری کرد تا امسال طلاب پژوهشگر این مجموعه در جشنواره علامه حلی بدرخشند و گفت: بیان این موفقیت‌ها در مجموعه ایجاد امید می‌کند.

توجه به صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی در ادامه نسبت به کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در همه بخش‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها با توجه به شرایط اقتصادی کشور تذکر داد و خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در روایتی می‌فرماید مومن ایمانش کامل نمی‌شود مگر با داشتن ۱۰۳ خصلت، که یکی از آن خصلت‌ها زیادبودن فعالیت و عملکرد و کم بودن هزینه (کثیر المعونه و قلیل المؤنه) است. اگر بنا باشد با امکانات فراوان یک محصول متوسطی ارائه دهیم این هنر نیست.

وی با بیان اینکه وابستگی حوزه به بودجه دولتی از ابتدا یک اشتباه بزرگ بوده است، بیان داشت: اگر هر کدام از ما بتوانیم به اندازه یک برگ کاغذ وابستگی‌مان را از بودجه دولتی کاهش دهیم، باید این کار را بکنیم. در این راستا آیین‌نامه مجمع خیرین مصوب شده و هیات امنا هم اجازه فعالیت در این زمینه را داده است.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه در مباحث بودجه‌ای ضعف بسیار داریم، خاطرنشان کرد: در همه واحدها گفته شده که کمیته صرفه‌جویی تشکیل شود و نتیجه آن برای دفتر برنامه‌ریزی ارسال شود تا در جلسه معاونان مورد بررسی قرار گیرد و برخی از این راهکارها به بخش‌ها ابلاغ شود. البته منظور از صرفه‌جویی، کم کردن یا تعطیل کردن برنامه‌ها نیست، چرا که در این صورت نه تنها صرفه‌جویی رخ نمی‌دهد بلکه هزینه بی‌فایده و بدون بازده صورت گرفته است.

وی افزود: هدر دادن منابع، انبارکردن وسایل و بلااستفاده گذاشتن آنها در بخش‌ها قطعا ضمان شرعی دارد. البته شاید گفته شود درخواست‌هایی که برای تهیه برخی اقلام به اداری مالی ارسال می‌شود چند ماه به طول می‌انجامد لکن معاونت اداری مالی تعهد کرده تا این رویه را اصلاح کنند. بنابراین اموال اضافه در همه بخش‌ها باید جمع آوری شود.

اخلاق، اخلاق، اخلاق

وی با توصیه به تهذیب اخلاقی در مجموعه اظهار داشت: از نظر شکلی و روال اداری، آیین‌نامه‌های انضباطی طلاب و آیین‌نامه تخلفات اداری کارکنان تهیه شده است و در ابتدای سال تحصیلی ابلاغ خواهد، لکن آنچه در حقیقت مانع از تخلف است حاکم بودن روح اخلاق در افراد است که باید همه نسبت به این مساله توجه داشته باشیم و در یک کلام باید زهرایی‌تر و شایسته این نام مبارک شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی را مخالف اخلاق و آموزه‌های دینی دانست و گفت: شایعه، امید را از بین می‌برد و توان کاری را کاهش می‌دهد. شایعه جابجایی افراد، تعدیل نیروها و کاهش حقوق موجب دلسردی می‌شود. بنده بنای تعدیل نیرو در هیچ بخشی را ندارم. البته در مورد بکارگیری بازنشستگان، مجلس آن را ممنوع کرد و شورای سیاستگذاری هم تاکید بر اجرای این قانون دارد و ما هم موظفیم در صورت عدم مماشات شورا آن را اجرایی کنیم. جاهایی هم که منع قانونی وجود دارد طبق قانون عمل خواهیم کرد. در مورد حقوق هم تنها در مورد یک آیتم، شورای سیاستگذاری تاکید بر اصلاح رویه کرد که اصلاح انجام شد و مقرر شد از ردیف در اختیار مدیر جبران شود.

ضرورت اصلاح اداری در جامعه الزهرا

 وی با اشاره به ضرورت اصلاح اداری در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: ارجاعات سیستم اداری زیاد است. از دفتر برنامه‌ریزی خواسته‌ایم کمیته ویژه‌ای در این زمینه تشکیل شود و این وضعیت بهبود یابد. به عنوان اولین گام در این راستا از امروز اعلام می‌کنیم هیچ نامه و درخواستی نباید بیش از ۱۰ روز در کارتابل کسی معطل بماند. از این رو درخواست دهنده مجاز است پس از گذشت ۱۰ روز از ارائه درخواست و عدم پاسخگویی، موضوع را مستقیما به دفتر مدیریت گزارش کند. مدیرکل دفتر مدیریت نیز موظف است به این گزارشات رسیدگی و به بنده اطلاع‌رسانی کند.

استفاده از ظرفیت همفکری و مشورت

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام استفاده از ظرفیت مشورتی در بخش‌ها و برنامه‌ها را امری ضروری و موجب پیشرفت دانست و از مدیران خواست تا نسبت به راه‌اندازی و بررسی مسائل در شوراهای تخصصی اهتمام بیشتری داشته باشند و به جای نامه‌نگاری، با هم مشورت‌خواهی و همفکری کنند.

گام‌های اساسی برای تحول در مجموعه

وی به ضرورت تحول در مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و با بیان اجرای طرح‌هایی چون آموزش پژوهش محور، تربیت مدرس، مبلغ، مشاور، پژوهشگر، مترجم و مدیر فرهنگی در جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، تغییر رویکرد در زمینه آموزش‌های کوتاه مدت و گسترش فعالیت‌های واحد انتشارات خاطرنشان کرد: برای تحول در مجموعه و به بار نشستن همه این طرح‌ها و برنامه‌ها همه بخش‌ها و واحدها باید با هم همکاری و هم‌افزایی داشته باشند تا در سال‌های آینده این تلاش‌ها نتیجه دهد و به ثمر نشیند، چرا که تحول در بخش‌های انسانی و آموزشی زودبازده نیست و نتیجه‌اش در سالهای بعد مشخص می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی ارتباط با فارغ‌التحصیلان را بسیار مهم و اساسی دانست و از معاونت فرهنگی تبلیغی خواست تا امسال برای برگزاری همایش فارغ التحصیلان در ۱۰ استان کشور برنامه‌ریزی کند. همچنین از اداره هماهنگی طلاب غیرایرانی خواست تا برای برگزاری سه همایش منطقه‌ای برای فارغ‌‌التحصیلان بین‌الملل برنامه‌هایی را آماده کنند.

وی در پایان گفت: در آستانه سال تحصیلی جدید نیازمند یک بسیج عمومی برای همکاری و هماهنگی کارها هستیم تا سال تحصیلی با نشاطی در جامعه الزهرا علیهاالسلام آغاز شود.

ارسال نظرات