۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۵۷۹۴۷۳
استاد حوزه علمیه:

مُحب اهل بیت از انجام گناه حیا دارد

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی گفت: محبت امام علی(ع) به پیروانش خجالت زدگی و حیای از گناه می‌دهد؛ عاشق اهل بیت(ع) به دنبال آلودگی و گناه نمی‌گردد.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد،‌ گفت: اگر در دنیا کژی‌ها و نادرستی‌های خود را حل کنیم خیلی راحت‌تر از این است که آن را به مواقف بعد از مرگ و آخرت موکول کنیم.

وی افزود: خوف و رجا در مومن سبب ترک محرمات و انجام واجبات می‌شود؛ روایت است مومن به ایمان نمی‌رسد مگر اینکه خود را از تمام عالم پایین‌تر ببیند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: مومن، تنها به خدای تبارک و تعالی تکیه و توکل می‌کند؛ روایت است محبت امام علی(ع) و اهل بیت(ع) حسنه‌ای است که گناه نمی‌تواند آن را ضایع کند.

وی در ادامه بیان داشت: محبت امام علی(ع) به پیروانش خجالت زدگی و حیای از گناه می‌دهد؛ عاشق اهل بیت(ع) به دنبال گناه و آلودگی نمی‌گردد؛ امام علی(ع) می‌فرماید مُحبِ ما اگر با یک پا لغزش کند با پای دیگر آن را جبران می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی ابراز داشت: ما هر چه داریم از اهل بیت(ع) است و ایشان به واسطه پرداخت خمس استفاده از مال را به ما حلال کرده‌اند.

وی افزود: مومن همواره خوف دارد که عملی در میان اعمالش وجود داشته باشد که او را از قافله اولیای الهی عقب بیندازد؛ از علامت‌های ایمان این است که فکر به اعمال نادرست گذشته شخص را محزون و غمگین می‌کند.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: روایت است عاقل‌ترین مردم کسی است که اعمال بسیار خوبی دارد اما باز هم از محضر خداوند تبارک و تعالی خوف دارد؛ زیرا اعمال خود را نه از جانب خود بلکه توفیقی از جانب خداوند متعال می‌داند.

وی در ادامه افزود: بسیار استغفار کنیم برای خودمان و تمام کسانی که به طریقی به آنها تهمت زدیم و یا غیبت آنها را کردیم؛ اگر گناه‌مان به یاد ما می‌آید برای این است که از محضر خداوند استغفار کنیم و این خود یکی از الطاف الهی است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: کسی که از اعمال گذشته خود خائف باشد دیگر به سمت آن نمی‌رود و آرام آرام آن را ترک خواهد کرد؛ پس تا می‌توانیم استغفار و طلب مغفرت از درگاه الهی کنیم و به رحمت خداوند امیدوار باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی اظهار داشت: خوف و رجا اگر در کنار هم باشند هیچ‌گاه سبب منیت و یا افسردگی و یاس نمی‌شوند؛ مومن واقعی نه خود غافل می‌شود و نه دنیا می‌تواند او را به وادی غفلت بکشاند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) بعد از هر نماز زیارت عاشورا می‌خواند و بر مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) اشک می‌ریخت که این‌گونه توانست بر طاغوت غلبه کند؛ از هیئت‌های هفتگی غافل نشویم که دل با یاد امام حسین(ع) زنده می‌شود./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات