۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۵۷۹۴۷۲
آیت‌الله خاتمی:

آمریکا مذاکره موشکی را به گور خواهد برد

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه هیچ مسؤولی حق مذاکره با آمریکا را ندارد، گفت: ولایتمداری راز پیروزی و نجات از بحران‌ها و توطئه‌ها است و مردم ولایتمدار ایران زیر بار هیچ ذلتی نمی‌روند.
آخرین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) در حسینیه امام خمینی (ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله خاتمی امام جمعه موقت تهران، شب گذشته در آخرین مراسمی که به مناسبت شهادت جانسوز اباعبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران با وفایش با حضور رهبر معظم انقلاب و هزاران عزادار حسینی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، درباره سندیت و معنای عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» گفت: این عبارت از نظر روایی هیچ سندیتی ندارد اما در مضمون این جمله همین بس که این کلام روح سخنان اباعبدالله الحسین(ع) است.

وی افزود: امام حسین(ع) فرمودند: من سرمشق شما هستم همیشه از من الگو بگیرید و در جای دیگر امام محمدباقر(ع) درباره جایگاه زیارت عاشورا فرمودند: زیارت عاشورا حدیثی قدسی است؛ بنابراین اگر همه زمین کربلا نباشد و همه روزها عاشورا نباشد جمله «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ ...» در زیارت عاشورا بی معنا می‌شود از این رو اردوگاه و سنگر اباعبدالله الحسین(ع) همیشه برپا است تا این ابراز بیعت معنا داشته باشد.

آیت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به اینکه در همه زیارتنامه‌های امام حسین(ع) چنین ابراز می‌شود که ما با شما هستیم نه با دشمنان شما، اظهار داشت: امام راحل در دوران دفاع مقدس فرمودند: امروز روز عاشورای حسینی و ایران کربلای حسینی است، آماده نبرد با دشمن باشید؛ همچنین در حادثه 17 شهریور فرمودند: 17 شهریور تکرار عاشورا، میدان شهدا مکرر کربلا، شهدای ما مکرر شهدای کربلا و مخالفان ما مکرر یزید و وابستگان آنان هستند.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: همه روزهای ملت ما باید در بردارنده عاشورا باشد و با ایستادگی در برابر ظلم نقش کربلایی خود را ایفا کنند زیرا کربلا تنها منحصر به یک افراد و سرزمین خاص نمی‌شود.

وی درباره نگاه محتوایی این عبارت، گفت: برخی نویسندگان این عبارت را در تعارض با برخی روایات مانند «لا یوم کیومک یا اباعبدالله» می‌دانند در حالی که این تحلیل بسیار ناقص است و مراد از این گونه روایات اشاره به مصیبت‌ها و دشواری‌هایی است که دشمنان علیه خاندان رسول خدا انجام دادند تا نسل پیامبراکرم(ص) را نابود کنند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: آتش زدن خیمه‌ها آن هم با هدف نابودی خاندان پیامبر، تاختن اسبان بر روی پیکر شهدا و اسارت زنان و همراه کردن آنان با سرهای بریده بدون آن که حق اشک ریختن بر کشتگان خود داشته باشند تنها به کربلا اختصاص دارد برای همین هیچ مصیبتی بالاتر از مصیبت امام حسین(ع) وجود ندارد؛ بنابراین مراد از عبارت کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا باقی ماندن بر آرمان‌های امام حسین(ع) است.

امام جمعه موقت تهران در خصوص بارمعنایی این عبارت، گفت: سخن قرآن کریم این است که شما حوادث تاریخی را یک جرقه نبینید یک جریان ببینید برای مثال داستان حضرت یوسف در قرآن کریم اشاره به این نکته دارد که انسان باید از گذشتگان برای آینده خود عبرت بگیرد؛ امروز جوانان باید داستان حضرت یوسف(ع) را تابلوی خود قرار دهند و با عفت و پاکدامنی از خداوند تبعیت کنند.

شیعه در مصاف حق و باطل موضعی مشخص دارد | بی طرفی، بی بصیرتی است

وی با استناد به سوره نازعات، گفت: در این سوره قرآن کریم داستان غرق شدن فرعون بیان می‌شود و می‌فرماید: ما فرعون را با آن همه ظلم و ستمی که طی 300 سال انجام داد نابود کردیم تا برای جباران تاریخ مثل باشد؛ بنابراین عبارت کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا ریشه قرآنی دارد.

آیت‌الله خاتمی با تاکید براینکه این عبارت بیانگر ادامه داشتن نبرد حق و باطل در طول تاریخ است، عنوان کرد: همه روز‌های عالم کربلا است و انسان وظیفه دارد جبهه حق را پیدا کند و شیعه همیشه در مصاف حق و باطل موضعی مشخص دارد از این رو با فداکاری در برابر حق هویت خودش را می‌یابد.

امام جمعه موقت تهران درخصوص سومین معنای عبارت کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا اشاره به موضع گیری انسان عاشورایی کرد و ابراز داشت: جریانات و نزاع‌ها دو نوع هستند گاهی در یک جریان حق از باطل مشخص نیست مانند بسیاری از دعواهای خانوادگی و دعواهای ناسیونالیستی در چنین دعواهایی خوب است انسان بی طرف باشد زیرا هیچ کدام از طرفین حق و باطل محض نیستند اما در جریان دیگر حق و باطل کاملا روشن است در این عرصه انسان باید موضع جانبداری از حق را داشته باشد، اینجا بی طرفی بی بصیرتی است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمودند: هر که با ما نباشد بر ما است؛ بنابراین انسان عاشورایی با افتخار از حق جانبداری می‌کند همانگونه که شهدای کربلا چنین کردند.

آیت‌الله خاتمی درباره چهارمین معنا، گفت: این عبارت بیانگر آن است که هر روز میدان امتحان الهی برپا است امروز نیز تردید نداشته باشید که در میدان انقلاب اسلامی هستیم، انقلاب، نعمت الهی است نعمتی که در طول قرن‌ها بی سابقه بوده، امروز پرچم اسلام به اهتزاز در آمده بنابراین ما باید بدانیم در برابر این نظام چه وظیفه و چه نقشی باید داشته باشیم آیا باید در برابر نظامی که دین را احیا کرد بی‌طرف باشیم یا نه؟

نصرت و پیروزی از آن انقلاب اسلامی است

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: امروز با وجود همه سختی‌ها و مشکلات لازم است داده‌های الهی را ببینیم تا ببینیم که قانون الهی در این کشور حاکم است و کشوری مستقل و آزاد داریم، امروز حاکمیت مردم را باید دید در حکومت پهلوی مردم هیچ کاره بودند اما به برکت انقلاب مردم همه کاره شدند، درست است که امروز مشکلات اقتصادی رنج آور است اما ما معتقد هستیم که خداوند خلف وعده نمی‌کند و حق را نصرت می‌دهد، زیرا پایتخت پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است آنان از خانه خود حفاظت می‌کنند.

وی با یادآوری تبعید امام راحل به ترکیه، گفت: 13 آبان سال 43 پس از دستگیری امام، رژیم پهلوی ایشان را به ترکیه تبعید کرد و فضای یاس و ناامیدی در جامعه حاکم شد برای همین طلاب و روحانیان نزد مرحوم شیخ عباس قمی رفتند و از این جریان ابراز ناراحتی کردند شیخ فرمودند: این که ناراحتی ندارد آقا روح الله پس از 15 سال و بعد از بیرون کردن شاه برمی‌گردد و حکومت اسلامی تشکیل می‌دهد و این حکومت به دست فرزندان فاطمه(س) تا زمان ظهور امام زمان(عج) باقی خواهد ماند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: امروز دشمنان می‌خواهند مردم را نسبت به حمایت از نظام دچار تردید کنند ولی به طور قطع در این خواسته ناکام خواهند بود.

امام جمعه موقت تهران در زمینه پنجمین معنا، ابراز کرد: اردوگاه اباعبدالله الحسین(ع) اردوگاه حجت شرعی است و راز درخشندگی این نهضت به خاطر حضور امام حسین(ع) است. انسان باید به دنبال حجت شرعی باشد تا سعادتمند شود.

ولایتمداری راز پیروزی و نجات از بحران‌ها و توطئه‌ها است

وی خطاب به جوانان هشدار داد: امروز بسیاری از احزاب، جناح‌ها و جریان‌ها می‌خواهند از جوانی شما جوانان به عنوان سکو به نفع خودشان استفاده کنند، اجازه ندهید و راه مقابله با این خواسته حجت مداری شما جوانان است ببینید ولی فقیه چه موضعی دارند شما هم همان موضع گیری را داشته باشید و این راز و رمز سعادت شما جوانان است. امام علی(ع) فرمودند: رنگ به رنگ نباشید و نگاهتان به جو نباشد و از حق و ولایت جدا نشوید که در غیر این صورت هلاک خواهید شد.

آیت‌الله خاتمی درباره معنای ششم و هفتم، عنوان کرد: شهدا و اسرای کربلا آماده ایثار و فداکاری در راه دین بودند و نکته هفتم آن است که شیعه عزتمند است و هرگز زیر بار ذلت و خفت دست دادن با دشمن نمی‌رود. چه کسی است که نفهمد این تازه به دوران رسیده آمریکا و گدای سیاستی که شده رییس جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران له‌له نمی‌زند، ترامپ برجام را کنار گذاشت تا مجدد ایران را پای میز مذاکره بکشاند تا در زمینه اقتدار موشکی و نفوذ مقتدرانه ما در منطقه دخالت کرده و آن را ضعیف کند اما این آرزو را به گور خواهد برد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مردم ایران مردمی عاشورایی و تربیت شده در مکتب امام حسین(ع) هستند رهبری فرمودند: مسؤولان حق ندارند در هیچ سطحی با آمریکا مذاکره کنند؛ این ملت عاشورایی است هرگز زیر بار ذلت نمی‌روند و در طول 40 سال نشان داده که دشمن را خسته می‌کنند ولی خودشان خسته نمی‌شوند.

وی در پایان با اشاره به هشتمین نکته عبارت بیان شده، خاطرنشان کرد: دینمداری هزینه می‌خواهد دینمداری در طول تاریخ هزینه بر بوده و شهدای کربلا همه هزینه‌های آن را پرداختند امت عاشورایی نیز این چنین هستند و در راه نظامی که مکتب عاشورا را احیا کرده هزینه خواهند کرد و سربلند خواهند شد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات