۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۵۷۸۴۳۳
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

حضرت زینب شبیه ترین فرد به امام حسین است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت زینب(س) کوه صبر و استقامت بودند، گفت: حضرت در مکتب ۵ معصوم رشد و تربیت یافتند و شبیه‌ترین فرد به امام حسین(ع) هستند.
مراسم عزاداری شام غریبان در حسینیه حضرت امام خمینی (ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت شهادت جانسوز اباعبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران با وفایش با حضور رهبر معظم انقلاب و هزاران عزادار حسینی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: تفاوت انسان‌ها بستگی به نوع نگرش آنان به حوادث دارد.

وی افزود: یک نگاه باعث می‌شود که انسان در رویارویی با حوادث امیدوار، صبور، مقاوم و استوار باشد و نگاه دیگر سبب می‌شود انسان در مواجهه با بلاها ناامید، سست و شکننده شود؛ بنابراین نگاه متفاوت انسان به حوادث مهمترین عامل اختلاف در میان بشر به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه انسان نسبت به حوادث باید نگاهی واقع بینانه داشته باشد، ابراز کرد: انسان اگر واقعیت‌ها را ببیند به راحتی می‌تواند حوادث را تحلیل و مورد ارزیابی قرار دهد و در مقابل بلاها صبور باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر انسان ماهیت دنیا را بشناسد توقع پیدا نمی‌کند که دنیا همانند بهشت عاری از سختی و مشکلات باشد چون می‌داند که دنیا وادی امتحان و آزمایش برای ورود به جهان آخرت است.

وی در ادامه با تاکید براینکه بلا و مشکلات دنیا بیانگر ضعف و یا سوء مدیریت خداوند نیست، گفت: خداوند عوالم دیگری که در آن رنج و بلا نباشد نیز خلق کرده برای مثال در عالم ملائکه رنج و سختی وجود ندارد؛ بنابراین خداوند قادر بود دنیا را به گونه‌ای خلق کند که در آن درد و بلا نباشد اما خواست حضرت حق بر این بود که دنیا را به همین شکل که هست خلق کند تا انسان از بین همین بلاها بتواند از ملائکه نیز برتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: بنابراین انسان موفق کسی نیست که در عالم دنیا مشکلات و رنج نداشته باشد بلکه انسان موفق کسی است که در زندگی مشکل داشته باشد اما با زندگی مشکل نداشته باشد چنین فردی با مقدرات الهی درگیر نمی‌شود. طبق صریح روایات؛ بلا و سختی نشانه توجه خداوند به انسان است.

استاد حوزه علمیه درد و بلای دنیا را سراسر حکمت دانست و عنوان کرد: مهمترین حکمت خداوند از سختی‌ها رسیدن انشان به رشد و کمال است بنابراین در مسیر بندگی انسان با سختی و مشکلات فراوانی روبرو می‌شود، اگر کسی زندگی علامه طباطبایی را مورد مطالعه قرار دهد درمی‌یابد که ایشان در تمام طول عمر پربرکتشان سختی‌ها و رنج‌های فراوانی متحمل شدند اما در مسیر بندگی به قدری موفق بودند که افزون بر کسب مقامات معنوی می‌توان به جرات گفت تفسیرالمیزان ایشان در عالم تشیع بی نظیر است.

وی با بیان اینکه حاج اسماعیل دولابی می‌گفتند خدا یک تار، یک تور و یک تیر دارد و با تار، تیر و تور خودش، آدمها را جذب می‌کند، گفت: تار خداوند قرآن است، مجالس اهل بیت(ع) تور خداوند و تیر خدا همان مشکلاتی است که غالب آدمها را از این طریق مجذوب خودش می‌کند. اولیای خدا برای این مشکلات لحظه شماری میکنند. انسان اگر مورد هدف تیر خداوند قرار گیرد دیگر شیطان نمی‌تواند او را صید کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم از بلاها به عنوان مصیبت یاد می‌کند، اظهار داشت: انسان باید بداند مصائب دنیوی اتفاقی نیست بنابراین در مواجهه با مصائب نباید خودش را ببازد و ناامید شود چرا که همه ما از خداییم و به سوی خدا باز می‌گردیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان‌های مومن از بلاها و مقدرات الهی نهایت بهره و استفاده را می‌برند، گفت: انسان مومن هرگز دعا نمی‌کند که به بلا مبتلا شود اما در مواجهه با بلا نه تنها صبر بلکه شکر الهی را به جای می‌آورد.

وی افزود: بالاترین صفت پسندیده‌ در برابر خداوند تواضع و انکسار است که در وادی بلا کسب می‌شود و در مقابل بدترین صفت استکبار و تکبر ورزیدن به خداوند است تکبر از صفات شیطانی است که سبب شد با عبادات چندهزار ساله‌اش رجم شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی سه بلای فقر، بیماری و مرگ را اسبابی برای انکسار در برابر خداوند دانست و اظهار داشت: خداوند از طریق فقر، بیماری و مرگ عاجز بودن انسان را متذکر می‌شود تا انسان با نابودی منیتش در مقابل خداوند طغیان نکند.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از صحیفه سجادیه، گفت: امام سجاد(ع) در این کتاب نورانی می‌فرمایند: بارالها؛ شکر نداده‌هایت را بیش از شکر داده‌هایت برای من قرار ده. انسان در همه لحظات باید شاکر خداوند باشد.

وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) کوه صبر و استقامت بودند، خاطرنشان کرد: حضرت در مکتب 5 معصوم رشد و تربیت یافتند، فهم، عقل و درایت را از جد بزرگوارشان دریافت کردند برای همین عقیله بنی هاشم نام گرفتند، شجاعت را از امیرمومنان علی(ع) به ارث بردند، عفت و حیا را از مادرشان حضرت زهرا(س) آموختند، صبر و شکیبایی را از امام حسن مجتبی(ع) به ارث بردند و از وجود مقدس امام حسین(ع) عزت را کسب کردند؛ حضرت زینب(س) شبیه‌ترین فرد به امام حسین(ع) است برای همین یکی از القاب آن حضرت شریکةالحسین(ع) نام گرفتند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات