۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۵۷۸۴۲۵
مدیر کانون خورشید بیان کرد؛

پیوند و ارتباط غدیر و عاشورا

حجت‌الاسلام مشکوری کتاب‌های فرهنگ «جامع سخنان امام حسین (ع)»، «سلوک عاشورایی»، «کامل الزیارت» و «پیشوایان هدایت» را برای افزایش بصیرت عاشورایی نسل جوان پیشنهاد کرد.
محمد حسین مشکوری
حجت الاسلام محمدحسین مشکوری

حجت الاسلام محمد حسین مشکوری مدیر کانون خورشید، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به بررسی و ارتباط واقعه غدیر و حادثه عاشورا پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) برای عمل کردن به آیات ابلاغ و اکمال در آخرین حج  خویش برای تعیین جانشینی واقعه غدیر را به وجود آوردند و این واقعه نشان دهنده آن است که بعد از خاتمیت نبوت هدایت بشریت به واسطه وصایت ادامه پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام مشکوری بیان کرد: اگر جانشینی پیامبر در مسیر صحیح خود قرار نگیرد، به جای هدایت مردم، ضلالت و گمراهی جامعه را به همراه دارد و در نتیجه شرع مقدس و عمل کردن به دستورهای شرعی از جامعه کنار گذاشته و آیات قرآن به غیر حق، تفسیر و دین اسلام به بدعت و انحراف کشانده می‌شود.

وی نهضت عاشورا را ادامه دهنده روشن‌گری غدیر دانست و گفت: در تاریخ اسلام وصایت پیامبر در مسیر اشتباهی قرار گرفت، بنابراین بعد از 50 سال از وفات پیامبر اکرم واقعه و مصیبت عاشورا را رقم می‌خورد؛ اما اگر واقعه غدیر در مسیر صحیح در جامعه اسلامی اجرا می‌شد بی تردید فاجعه کربلا روی نمی‌داد؛ زیرا محور حق و وصی‌های پیامبر و امامان زمام جامعه را به دست می‌گرفتند و تا پایان تاریخ مردم تمسک به حق را داشتند و انسانها در تمام ابعاد اخلاقی، سیاسی، اقتصادی جامعه رشد و ارتقا می‌یافت و جامعه نیز به گمراهی‌ها و گرفتاری‌های کنونی دچار نمی‌شد.

مدیر کانون خورشید ابراز کرد: بخش بیشتر خطبه سید الشهدا(ع) در منا به فضایل امیرالمؤمنین(ع) و واقعه غدیر اشاره دارد و ایشان نیز در این خطبه بیان کرده‌اند که اگر امروز مجبوریم به خاطر اختلال نظام جامعه و حاکمیت فرد فاجر و فاسق و غصب امامت از مکه خارج شویم به کارزار دشمنان برویم به جهت غفلت و درک نکردن مردم از واقعه غدیر است.

وی در ادامه، به ضرورت توجه منبریان و ذاکران اهل بیت به مقاتل معتبر تأکید کرد و گفت: مقاتلی اکنون در دسترس ما قرار دارد مقاتلی نیستند که شیعیان آنها را نوشته‌اند؛ بلکه آثاری هستندکه بی تفاوتان به حادثه عاشورا یا حتی مغبضان آنها را ثبت کرده‌اند و نوشتار آنها به دست ما رسیده‌ است؛ هرچند برخی از علما و بزرگان شیعه این مقاتل را درست دانسته‌اند همانند لهوف بن سید طاووس که بخشی از تاریخ طبری راجستجو کرده و مستندات روایی را با آن را تطبیق داده است.

حجت الاسلام مشکوری ابراز کرد: بسیاری از مطالب مقاتل را نمی‌توان در منابر برای مردم بیان کرد و حتی بزرگان دین بیان  حوادث واقعه عاشورا را به ده بخش تقسیم کرده‌اند به سبب اینکه واقعه عاشورا را نمی‌توان یک‌جا و یک دفعه بازگو کرد و همچنین در روضه‌هایی که اهل بیت برای سیدالشهدا برگزار می‌‌کردند مرثیه‌های مکشوف و باز از واقعه عاشورا ایراد نمی‌شده است؛ و همین  که بیان می‌شد که سیدالشهدا در اوج غربت و مظلویمت به شهادت رسیده‌اند کافی بود.

مدیر کانون خورشید ایراد روضه‌های دروغین و بی اساس را انحراف محتوایی مجالس عزاداری بیان کرد و گفت: برخی مداحان و منبریان به خودشان جرأت می‌دهند که برای دستیابی اهداف سطحی به تغییر و تحریف‌هایی دست بزند که بر خلاف واقعه عاشورا است؛ مداح و منبری که هنری برای خواندن مقاتل معتبر راندارد؛ باید برای ابراز مرثیه تجدید نظر کند؛ وگرنه غیر از آن دکان بازی و ترغیب دیگران به خود است.

 وی در ادامه به معرفی و بررسی مقاتل معتبر پرداخت و گفت: پژوهشکده باقر العلوم(ع) کتاب «مقاتل معصومین» را به چاپ رسانده که جلد دوم ویژه مقتل امام حسین (ع) است که گزیده تمام مقاتل را از بزرگان شیعه همچون امالی و ارشاد شیخ مفید، امالی شیخ طوسی، امالی شیخ صدوق و کتاب‌های معتبر را دبردارد.

حجت الاسلام مشکوری به معرفی چندین کتاب برای افزایش بصیرت عاشورایی نسل جوان پرداخت و ابزار کرد: پژوهشکده باقرالعلوم (ع) فرهنگ «جامع سخنان امام حسین (ع)» را چاپ کرده که در این اثر بیانات ایشان بر اساس موضوع و زمان بندی با توجه به منابع روایی و تاریخی دسته بندی شده است.

حجت الاسلام مشکوی گفتد: کتاب «سلوک عاشورایی» در سه جلد بر گرفته از سخنرانی‌های حجت الاسلام والمسلمین اقا مجتبی تهرانی به چاپ رسیده است و وی در منابر خویش فرمایش‌های سید الشهدا تفسیر کرده و همچنین در کتاب «کامل الزیارت» اثر ابن قولویه قمی نیز مطالبی درباره آثار گریه و برکات برگزاری مجالس سیدالشهدا (ع) آمده است.

مدیر کانون خورشید مجموعه «پیشوایان هدایت» را اثر ارزشمند برای افزایش بصیرت عاشورایی معرفی کرد و گفت: این اثر ترجمه چهارده جلدی کتاب «اعلام هدایة» اثر سید منذر حکیم است که هرجلد این مجموعه سیره زندگانی یکی از ائمه اطهار(ع) را شرح داده و جلد پنجم ویژه سیره امام حسین (ع) بوده و همچنین رهبر معظم انقلاب این مجموعه را برای مطالعه به مردم توصیه کرده‌اند./۹۹۸/ت ۳۰۲/ش

ارسال نظرات