۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۵۷۸۴۰۳
حجت الاسلام مهدوی راد:

معنا بخشيدن به مفاهيم دينی از آثار مهم قيام عاشورا بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام حسين(ع) با حركت خود تحاريف را زدودند، اسلام ناب را احيا كرده و سبب بقاي آن شدند.
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد سردبیر مجله آینه پژوهشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حجت الاسلام محمدعلي مهدوي راد ظهر امروز در مراسم عزاداري عاشوراي حسيني كه در دارالقرآن علامه طباطبايي(ره) برگزار شد، با اشاره جهالت و جهل گستري در نظام اموي گفت: يكي از اهداف قيام عاشورا جهل ستيزي و نبرد با جهالت بود.

عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با بيان اين كه بر اساس روايات، حاكميت بني اميه بر پايه زورگویی و جهل گستري بنا شد، اظهار داشت: سيره و سنت امام حسين(ع) بر آگاهي و بصيرت بخشيدن بود تا اصحابشان با آگاهي اين مسير را انتخاب كنند.

وي افزود: جاهليت اموي جامعه آن زمان را دچار يك سري تفكرات تحريف شده كرده بود.

حجت الاسلام مهدوي راد خاطرنشان كرد: از يكي از علماي اسلامي به نام احمد رستم نقل شده است كه اگر حسين بن علي(ع) قيام نمي كرد، اسلام ناب محمدي به معناي واقعي كلمه رخت بر مي بست؛ از این رو امام حسين(ع) با حركت خود تحاريف را زدود و اسلام ناب را احيا كرد و سبب بقاي آن شد.

استاد حوزه و دانشگاه با بيان اين كه سنت رسول الله(ص) بر پايه آگاهي بخشي و بصيرت بنا شده است، ابراز كرد: يكي از آثار مهم قيام امام حسين(ع) معنا بخشيدن به مفاهيم ديني همچون امر به معروف و نهي از منكر است؛ يعني ايشان به ما آموختند درگير شدن با مركز جهل و زدودن تحاريف به معناي نهي از منكر و احياي سنت نبوي به معناي امر به معروف است.

وي تأكيد كرد: يكي از ويژگي هاي قرآن كريم تبيين و تفسير سيره انبياي الهي است، بنابراين قرآن كريم بهترين منبع براي فهم سنت نبوي محسوب مي شود و امام حسين(ع) قيام كردند تا در حقيقت قرآن كريم را اقامه كنند.

حجت الاسلام مهدوي راد با بيان اين كه نزول مفاهيم ديني براي "ذكر" بوده است، افزود: ذكر به معناي زدودن جهالت است، بر اين اساس اگر كساني "ذكر" را اقامه كنند، اما از سرمايه هاي اجتماعي در اختيار خود آگاه نباشند و ندانند دشمن در پي جهل گستري است، ذكرشان مفيد فايده نيست.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به اين كه كتاب خداوند و سنت نبوي دو منبع براي آگاهي بخشي به شمار مي رود، مطرح كرد: اگر مردم آن زمان به اين دو گوهر گرانبها توجه مي كردند، جايگاه حق و باطل را به خوبي تشخيص مي دادند و عقلشان زايل نمي شد.

وي تأكيد كرد: شناخت خداوند، تبيين ديدگاه اهل بيت(ع)، انتظارات پروردگار و آسيب شناسي مواردي كه انسان را از دين خارج مي كند، چهار منبع براي آگاهي بخشي بشريت محسوب مي شود.

حجت الاسلام مهدوي راد با بيان اين كه رفتار امام حسين(ع) در كربلا نشانگر اين است كه حتي اگر قرار است انسان در راه دين جان بدهد هم جايز نيست از كوشش و فعاليت دست بكشد و منتظر شهادت باشد، اظهار داشت: با توجه به سيره ايشان درمي يابيم كه انسان بايد با همه تلاش خود در راه دين قدم بردارد و همه اين كارها را از روي بصيرت و آگاهي انجام دهد./٨٤١/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات