۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۵۷۸۳۹۸
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان تبیین کرد؛

ویژگی های ملت ایران و پیام های دریافتی از عاشورا

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان ویژگی های ملت ایران که در راستای خدمت به اسلام به دست آمده است به تشریح پیام های دریافتی این ملت از عاشورا و سخنان امام حسین(ع) در این روز پرداخت.
فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان و امام جمعه موقت مشهد در مراسم عزاداری ظهر روز عاشورا در موقوفه عبدالله رضوی به بیان پیام های عاشورا و آموزه های آن پرداخت.

سه دلیل اهمیت هیأت ها برای انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در ابتدای سخن با یادآوری عزاداری های قدیم بیان داشت: سال 60 در  28 صفر شهید مظلوم یوسفی برای سخنرانی پایانی راهپیمایی آمدند که در یکی از صحن های حرم مطهر به شکل همین هیئات مردم جمع شده بودند در اتاقی به همراه تولیت فقید آستان قدس و شهید هاشمی نژاد خدمتشان بودم زمان اخبار بود تلویزیون دسته های عزاداری را نشان می داد که گفت به سه دلیل قدر هیئت ها را برای انقلاب بدانید.

وی افزود: سه دلیل آن شهید این بود که اصل هیأت ها مردم هستند و متن مردم به معنای واقعی در هیأت ها پیدا می شوند و اینکه هیئت ها ریشه تاریخی دارند و سلیقه ای نیست و سوم آنکه از عقیده و باور ما به اهل بیت جوشیده است.

رتبه نخست ایثار و تلاش ایران برای اسلام و شش ویژگی این ملت

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: در تمام تاریخ از طلوع اسلام تا به حال اگر نگاه کنیم در زمینه تلاش ملت ها برای اسلام در درجه اول کمک و ایثار مردم ایران قرار دارند. عربستانی که پیامبر(ص) از آنجا کار خود را شروع کردند به اندازه ایران تلاش نکرده است.

وی افزود: هیچ ملتی در تاریخ برای اسلام اندازه ایران کار نکرده است و نتیجه این همه تلاش برای اسلام چند چیز است. اول آنکه ما شدیم یک ملت شیعه مسلمان دارای فرهنگ غنی متکی به وحی و عقل که بی نظیر است و دوم، ما متحد منسجم و همدل هستیم هیچ امت اسلامی در دنیا به این حد از انسجام اتحاد نرسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه ادامه داد: سوم آنکه ما ملتی هستیم که برای عزت و دین خود فداکاری کردیم و ایثار و جهاد داریم در این مورد هم هیچ ملت مسلمانی به اندازه ایران تلاش نکرده است. و چهارم، ملتی دشمن شناس هستیم به موقع حضور داریم به لحظه در جایی که باید باشیم، هستیم.

امام جمعه موقت مشهد بیان داشت: پنجمین مورد آنکه ما ملتی هستیم که الگوی دیگر ملت های مسلمان شده ایم و وحشت دشمن هم از همین است که آنها از ما ایستادگی و مقاومت را یاد گرفتند.

وی افزود: و آخر اینکه ملتی هستیم ولایتمدار و وفادار به غدیر خم و از ولایت دست بردار نیستیم. این 6 ویژگی با تلاش بسیار ما برای اسلام به دست آمده است این شکست ناپذیری با این خصوصیات بابت همین موارد و همراهی دست خدا با ملت ایران است.

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: این سر و صدای بلند استعمار در دنیا و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را باور نکنید هیچ ضعفی در ایران ایجاد نشده هیچ دلهره ای وجود نداره آینده از گذشته روشن تر است. زن و مرد ما در صحنه آگاه هستند رهبری پر قدرت ایستادند و وضع نظامی و قدرت ما هم در منطقه روشن است.

پیام های دریافتی مردم ایران از عاشورا/ بعد هر توطئه پیروزی به دست آمده است

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه بیان داشت: این ملت در حال حاضر از عاشورا چند پیام گرفته است و بر آن اساس و نیز با تکیه بر سخنان امام در عاشورا زندگی می کند.

وی افزود: از عاشورا پیام گرفتیم که هیچ چیز از آنکه دشمن از ما می خواهد را به او ندهیم. چهل سال است که دشمن تلاش کرده ایمان مردم، رهبری و توان رزمی و دیگر داشته ها را از ایران بگیرد اما نتوانسته است و این سر و صدای آمریکا از روی درد و رنج است نه عربده مستی بر پیروزی.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند من در دریای خون خواهم غلطید اما از آنچه دشمن می خواهد به او نخواهم داد. به برکت این پیام عاشورا هرچه دشمن با هر شیوه و توطئه خواسته، نتوانسته بگیرد.

وی افزود: بعد هر توطئه دشمن در این انقلاب، پیروزی بزرگی به دست آمده است در 15 خرداد خواستند نهضت را تمام کنند اما حاصلش شد نقش بند و آغاز انقلاب که بعد به پیروزی رسید. در 17 شهریور خواستند انقلاب را از بین ببرند از درون آن توطئه، شعار پیروزی خون بر شمشیر در آمد. در 8 سال جنگ قرار بود دو هفته ای بر ما پیروز شوند نتوانستند و از سوی دیگر برکاتی برای این نظام و انقلاب حاصل شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه ادامه داد: به برکت جنگ در خاورمینه بزرگترین ارتش رزم و جهاد را ما داریم کی جرات دارد چپ نگاه کند از لحاظ نظامی کسی نمی تواند تعرض کند قدرت ما به نسبت اول انقلاب صد برابر شده و آمریکا اگر می توانست هزار بار حمله می کرد او در نقطه ضعف و ما در قدرت هستیم.

 ایستادگی و استقامت در برابر دشمن

امام جمعه مشهد در ادامه بیان پیام های دریافتی ملت ایران از عاشورا گفت: ما نه دست ذلت تسلیم به دشمن می دهیم نه از برابر او فرار می کنیم در برابر دشمن ایستادیم و این جواب داده است. امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمود نه دست تسلیم دراز می کنم نه مثل بنده ها و غلامان فرار می کنم.

وی افزود: از اصحاب واقعی امام کسی فرار نکرد اما از آن سوی هم فرار کردند هم برخی به سوی امام برگشتند. نوجوانی 11 ساله در عاشورا از خیمه با شمشیر بیرون آمد امام به زینب(س) فرمود مانع شو مادرش تحمل ندارد اکنون که پدرش تازه شهید شده است، آن نوجوان خدمت امام رسید ایشان فرمود نزد مادرت برگرد پاسخ داد این شمشیر را مادرم به دستم داده است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: این افراد بودند که ایستادند و سازش هم نکردند. آمریکا بداند این پیام به ما چه آموخته و این آرزو را به گور خواهد برد ما هرگز فرار نخواهیم کرد و با قدرت تمام ایستاده ایم.

ظلم نمی پذیریم

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه بیان داشت: پیام سومی که از عاشورا گرفتیم این است که ما تحت ستم زندگی نمی کنیم ما را وقتی خدا خلق کرد در متن خلقت ما نوشت که نباید در فضایی که ستم حاکم است زندگی کنی، فضای ستم فضای زندگی نیست فضای عدالت باید باشد از همین رو یاد گرفتیم و بر دهان سلطه 2500 ساله زدیم و او را با ذلت از ایران بیرون کردیم.

وی افزود: این پیام از اینجا بود که امام فرمود من در زندگی تحت ستم، مرگ را سعادت و زندگی را ننگ می دانم. ما هم بر این اساس ظلم را تحمل نمی کنیم.

بصیرت و دشمن شناسی

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بیان پیام چهارم عاشورا برای ملت ایران گفت: بصیرت و دشمن شناسی درس دیگر عاشوراست و بیشترین چیزی است که ما می توانیم بر آن اساس ایستادگی کنیم در قضایای سال 88 توانستند عده ای را فریب دهند که به خیابان بیایند اما این ایام دیگر نتوانستند آن را تکرار کنند.

وی افزود: در نبرد حق و باطل، زن و مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان همه در یک صف ایستاده اند عاشورا را ببینید و گستردگی حضور را، هم علی اکبر دارد هم عبدالله 11 ساله، هم زینب دارد هم رقیه، هم حسین است هم غلامش و دیگر افراد حاضر که با هم متفاوت بودند.

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: زن چطور در کربلا در صحنه حاضر بود اکنون هم ببینید ما به زبان می گوئیم یک زن مادر 4 شهید است این ساده نیست از درون آب می شود اما همچنان مقاوم است. اوایل امسال کسی که مرحوم شده و نام نمی برم رفته بود بهشت رضا برای زیارت شهدا، زنی او را شناخت و مورد خطاب قرار داد انصافا من خجالت کشیدم که آن زن گفت رهبری را اذیت نکنید من دو فرزند دادم برای امام و دو تا هم آماده دارم برای رهبری.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه گفت: این چه قدرت و توانی است در زن شیعه؟ من این خانم را دیدم از جریان وهب و همسرش یادم آمد وهب به سوی دشمن حمله کرد و برگشت دو مرتبه که می خواست برود همسرش اجازه نداد گفت برویم خدمت امام دو شرط دارم بگویم بعد برو.

وی افزود: خدمت امام رسیدند زن گفت همسرم شهید می شود یقینا بهشت می رود می خواهم در روز قیامت شفاعتم کند و تنها بهشت نرود که امام فرمود قبول می کند. بعد گفت من کسی را ندارم قوم و قبیله ای ندارم  بعد این جریان می خواهم کنار زینب(س) و در خدمت او باشم.

باطل در مقابل حق شکست پذیر است

امام جمعه مشهد در بیان پیام ششم عاشورا گفت: باطل در حدی از قدرت و اسلحه و علم و سرباز و بمب که باشد در هر حدی، در برابر حق شکست پذیر است یزید ظاهرا خلیفه بود و سی هزار نفر فرستاد کربلا که می گویند عقبه سربازان در شام بود و جلودارشان کربلا، بیت المال و فتوای شریح قاضی و چهره های خواص همه در اختیارش بود اما آن سو که بود؟

وی افزود: این سو زینب و ام کلثوم و رباب و رقیه و امام سجاد که همه اسیر بودند همین ها در آن جلسه ای که یزید تشکیل داد به مناسبت پیروزی اش در کربلا، مجلس سنگینی بود همه بزرگان و اطرافیانش نشسته بودند اما شکست خورد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه ادامه داد: صدای گریه ای بلند شد اما گریه ضعف نبود این صدای زینب(س) بود که همه را تحت تاثیر قرار داد و فریاد زد ای یزید! هر مکری که می خواهی بکار بگیر و هر سعی و تلاشی که خواهی بکن اما به خدا نمی توانی یاد ما را از دلها ببری! نمی توانی نور وحی را خاموش کنی! این پیروزی خانم بود.

مواظب باشید عاشورا را از انقلاب جدا نکنند

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: مردم ایران این شش پیام را از عاشورا گرفتند. و اما مواظب باشید عاشورا را از انقلاب و انقلاب را از عاشورا جدا نکنند اگر عاشورا از انقلاب جدا شود عاشورایی می شود که از آن دشمن نمی ترسد و انقلاب هم اگر از عاشورا جدا شود آمریکا بر آن حاکم می شود.

وی افزود: یک سیاست مدار کهنه کار آمریکایی گفت: آمریکا تیرش به پرنده انقلاب ایران نمی رسد چون این پرند با دوبالی که دارد اوج گرفته است و آن دو بال، یکی اعتقاد به ظهور و بال دیگر عاشورا است یکی می گوید عدالت و دیگری می گوید شهادت! تا این فرهنگ حاکم باشد ما کاری نمی توانیم بکنیم.

امام جمعه موقت مشهد در پایان مجدد تاکید کرد: مبادا انقلاب از عاشورا جدا شود شما نگذارید اگر گوینده ای در این راستا حرف می زند خائن است جلوی او را بگیرید و اگر مداح بود خائن است جلویش را بگیرید اگر سیاستمداری است که چنین می خواهد او هم خائن است باید جلوی او گرفته شود. انقلاب از عاشورا جوشیده و به پشتوانه آن هم حرکت می کند./933/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات