۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۷۸۳۹۰
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

نقش ویژه عاشورا در تربیت دینی و تعمیق باورها

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش ویژه عاشورا در تربیت دینی و تعمیق باورها، گفت: قیام کربلا حرکتی با سه ویژگی تنوع الگویی، تنوع موضوعی و استمرار حرکت است.
حجت‌الاسلام‌ رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در مراسم عزاداری دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در مورد روز عاشورا اظهار داشت: در این روز امام صادق(ع) رنگ صورتشان عوض شد و درحال گریه می فرمودند: لباس های خود سیاه کنید.

وی در ادامه با اشاره به نقش عاشورا در تربیت دینی و تعمیق باورها و اصلاح نفوس اظهار داشت: در حقیقت تربیت به معنای اصلاح خود و خدا و مردم است یعنی رشد در جنبه های معنوی؛ تربیت دینی اصلاح باورها و رفتارهای ما می شود و امروز می خواهیم بگوئیم مؤثرترین نقش را کربلا در تربیت دینی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: قیام عاشورا سه ویژگی منحصر به فرد تربیتی دارد، نخست تنوع الگویی آن است، در این صحرا از کودک شش ماهه تا پیرمرد هشتاد ساله، انسان برگشته توبه کرده، عثمانی مسلک علوی شده، مسیحی مسلمان شده و همه نوع نژاد و سن و مذهب بود.

وی اضافه کرد: مسأله دوم دوم تنوع موضوعی کربلا است چراکه در این روز کرامت، ایثار، نماز، اخلاق و مسائل اجتماعی نمود ویژه ای پیدا می کند، مسأله سوم نیز استمرار این جریان است همچنانکه در قرآن کریم حضرت ابراهیم(ع)(ع) الگو معرفی شد ولی امروز کسی برای حضرت ابراهیم(ع) مراسمی نمی گیرد ولی استمرار حرکت امام حسین(ع) با حضرت حضرت زینب کبری(س) شکل گرفت؛ کدام جریان های انقلابی این گونه بود؟

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در مورد عاشورا در پنج محور می توانیم بحث کنیم، خاطرنشان کرد: محور اول تقویت توحید و باورهای الهی است چراکه امام حسین(ع) دیشب در جمع اصحاب فرمودند: «شکرباد خدایی را که ما را به نبوت کرامت بخشید و به ما قرآن را عنایت کرد، فقه در دین را نصیب ما کرد، اسماع و ابصار به ما داد و مشرک نشدیم»

وی تصریح کرد: امام حسین(ع) حتی در گودال قتلگاه نیز از خدا غافل نیست، محور دوم عاشورا نگاه عمیق و زیبا به مرگ است که هرگز هراسی به دل راه نمی دهد و می فرماید: «اصلا فکر می کنم هرگز دنیایی نبوده و قیامت الان است».

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان داشت: سومین نقش تربیتی کربلا، بحث امامت است چراکه جامعه آن روز امام شناس نبودند و این که بگوییم شیعیان امام حسین(ع) را کشتند دروغ است چون خودشان گفتند به خاطر بغض پدرت تو را می کشیم؛ بنابراین وقتی ایشان خودشان را معرفی می کنند مشخص می شود می خواهند جایگاه امامت را برای مردم بیان کنند و این که رجل سیاسی نیستند بلکه امام جامعه اسلامی هستند.

وی با بیان این که محور چهارم تعمیق نگاه به باورهای دینی است، خاطرنشان کرد: معروف است که دیشب در خیمه ها نماز و دعا و ذکر و قرآن نمود ویژه ای داشت و مکتب امام حسین(ع) مکتب نماز و رعایت حق الناس است، چراکه ایشان اول زمین های کربلا را خرید و بعد خیمه زد و به افرادی که حقی برگردن داشتند فرمود: از این سرزمین بروید و حق خود را ادا کنید.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در پایان یادآور شد: مسأله پنجم نگاه به مسائل اجتماعی است، چراکه در عاشورا عزت، ظلم ستیزی، دفاع از مظلوم، ایثار و مسائلی از این دست است که امام حسین(ع) و اصحاب ایشان را به مقابله با یزید بلند می کند که امروز نیز این مسائل باید مورد توجه قرار بگیرد./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات