۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۷۸۳۸۷

سنگ‌اندازی آلترناتیو برای منع غذای حلال در آلمان

درخواست ارائه غذای حلال در یکی از مدارس ابتدایی هامبورگ، بحث‌های زیادی ایجاد کرده و حزب «آلترناتیو» آلمان از مخالفان سرخت این موضوع است.
برچسب محصولات حلال

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس شورای اولیای مدرسه «بانهوف اشتراسه» به دلیل چنین درخواستی به افراط‌گرایی متهم شده و الکساندر ولف، نماینده حزب آلترناتیو برای آلمان(از احزاب اسلام‌ستیز) در پارلمان هامبورگ خواستار روشنگری در این باره شده است. به گفته مدیر مدرسه بانهوف اشتراسه، رییس شورای اولیای مدرسه در فوریه ۲۰۱۸ درخواست کرد تا گوشت حلال در وعده‌های غذایی مدرسه گنجانده شود و این تقاضا بحث‌های زیادی در هامبورگ ایجاد کرد. اوزلم ناس، مسؤول آموزش در شورای انجمن‌های اسلامی در هامبورگ، با اشاره به این بحث، می‌گوید:« ما خوشحال می‌شویم اگر غذای حلال در مدارس هامبورگ توزیع شود.»

رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در این باره گزارش داد: با وجود آنکه رییس شورای اولیای مدرسه درخواست کرده است غذای حلال در ناهارخوری این مدرسه ابتدایی در هامبورگ ارائه شود، مسؤولان مدرسه اعلام کرده‌اند که غذاهایی همراه با گوشت، ماهی و همچنین غذاهای گیاهی را از سال تحصیلی جدید ارائه می‌دهند، اما همچنان برای پخت غذاها از گوشت حلال استفاده نخواهد شد.

مسؤول آموزش در شورای انجمن‌های اسلامی در هامبورگ معتقد است؛ تنوع غذایی در مدارس مهم است، چرا که همه دانش‌آموزان باید یک وعده غذایی کامل و سالم در طول روز بخورند. اوزلم می‌گوید:«در یک جامعه مدرن و پلورالیستی، عادات مختلف غذایی-مانند گیاهخواری- نشانه آگاهی از مسائل مربوط به تنوع زیستی است. پس چرا تهیه غذای حلال باید به یک مشکل تبدیل شود؟ این در حالی است که مکان‌هایی وجود دارند که غذاهای مدرسه را با گوشت حلال عرضه می‌کنند. در برخی از مدارس این کار از سوی دانشجویان انجام می‌شود.» مسؤول آموزش شورا ادامه می‌دهد: «اگر در یک مدرسه نیاز به غذای حلال باشد، باید این کار انجام شود. برعکس، اگر بیشتر دانش‌آموزان از این طرح استقبال نکنند، دانش‌آموزان مسلمان باید غذای خودشان را از خانه بیاورند.»

این بحث‌ها بر روی دانش‌آموزان و والدین در مدارس هامبورگ تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل باید با رویکردی واقعی و محتاطانه صورت گیرد. اعضای شورای معلمان با رییس شورای اولیا گفت‌وگو کرده‌اند. به گفته او از سال ۲۰۱۵ میلادی پیشنهاداتی در خصوص ارائه غذای حلال در مدرسه وجود داشته است و تا سال ۲۰۱۷، برنامه غذایی دانش‌آموزان همراه با توضیحاتی ارائه می‌شد. با این حال از همان زمان به دلایل نامعلوم این توضیحات نیز حذف شده است.

رییس شورای اولیا در یک جلسه داخلی در اواسط فوریه ۲۰۱۸ از مسؤولان خواست که در این باره روشنگری کنند، اما مسؤولان مدرسه به جای پیگیری این تقاضا، به پلیس اطلاع داده‌اند که رییس شورای اولیای مدرسه، فردی افراطی است. این در حالی است که بررسی‌های پلیس این مسأله را تأیید نکرد.

با این حال حزب آلترناتیو نیز مدعی است که از منبعی ناشناس در این باره گزارش‌هایی دریافت کرده است و اعضای حزب خواسته‌اند که تحقیقات بیشتری صورت گیرد. به نظر می‌رسد که درخواست این حزب برای بررسی‌های بیشتر و بحث‌های پیش‌آمده، جنبه ایدئولوژیک دارند. مسؤولان حزب آلترناتیو برای آلمان و دیگر راستگرایان افراطی، جنگی فرهنگی علیه اسلام به راه انداخته‌اند و ظاهرا می‌خواهند اسلامی‌سازی غربی را از بچه‌های مدرسه آغاز کنند. شورای انجمن‌های اسلامی در هامبورگ در این باره هشدار می‌دهد:« اگر بحث به این شکل پیش رود، رسیدن به راه‌حل واقعی مشکل می‌شود.»/۸۴۷/ب۱۰۳/ع

ارسال نظرات