۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۵۷۸۳۴۸
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

کنترل ذهن آغاز تکامل روحی انسان است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کنترل ذهن آغاز تکامل روحی انسان است، گفت: افکار منفی دام شیطان برای مایوس کردن انسان‌ها از رحمت الهی است.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در مراسمی که به مناسبت تاسوعای حسینی در حسینیه آیت‌الله حق شناس برگزار شد، گفت: دین به انسان قدرت می‌بخشد.

وی افزود: مهمترین اثر و شاخصه دین قدرتمند کردن انسان‌ها است صفات نیکو در وجود مومن زمانی ارزشمند می‌شود که با قدرت روحی کسب شود نه اینکه انسان از روی ضعف رفتارش نیکو داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان قدرت ذهنی را یکی از آثار دینداری دانست و اظهار داشت: تعلیم مبانی دینی باید قدرت ذهنی اشخاص را تقویت کند، با دینداری است که می‌توان با کمترین استعداد بیشترین علوم را کسب کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه واردات و تلاطم‌های روحی انسان مانع تمرکز ذهنی افراد برای یادگیری می‌شود، ابراز کرد: متاسفانه مردم داشتن قدرت روحی را اثر دینداری نمی‌دانند و این باور به خاطر تبلیغ و تعلیم غلط دینداری است؛ بنابراین باید از تبلیغ و تعلیم دین همانند شیوه‌ای که در دوران طاغوت صورت می‌گرفت اجتناب شود.

وی ادامه داد: انسان با تمرکز ذهنی می‌تواند قدرت روحی خود را افزایش داده و تغییرات قابل توجهی در وجود خود ایجاد کند و بر خود مسلط شود؛ بنابراین کنترل ذهن آغاز تکامل روحی انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید براینکه انسان باید ذهن خود را از آینده و گذشته اندیشی بد باز دارد تا دچار ترس و اضطراب نشود، گفت: انسان باید در زمان حال فکر کند این مقدمه‌ای برای نجات از مشکلات روحی است؛ دین اصلی‌ترین برنامه خود را در اقامه نماز قرار داده تا تمرینی برای کنترل ذهن باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ذهن انسان نباید به سوی امور منفی برود، ادامه داد: مومن تا زمانی که خداوند را دارد حق ندارد مایوس و ناامید شود. مهمترین هدف ابلیس آن است که ذهن انسان را به امور منفی و به نداشتن‌ها منحرف کند.

وی افزود: انسان چون کمال طلب است اگر ذهن خود را کنترل نکند به طور قطع در باتلاق هجوم افکار منفی گرفتار خواهد شد. انسان در همه لحظات باید به قدرت و صفات نیک خداوند فکر کند با این اقدام ذهن به درستی تربیت و کنترل خواهد شد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات