۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۵۷۸۳۳۸
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

۱۰ ویژگی مستند و مأثور از حضرت عباس در منابع دینی

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره ۱۰ ویژگی مستند و مأثور از حضرت عباس در منابع دینی، ایشان را مظهر وفا، صبر، شجاعت، ولایت مداری و بصیرت عنوان کرد.
ححت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری روز تاسوعا که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با بیان این که در منابع قدیمی تاریخی آن چه در مورد حضرت عباس(ع) نقل شده کم است، اظهار داشت: البته این طبیعی است چراکه بنای تاریخ بر نقل مفصل نبوده است، ولی می‌ توانیم به 10 ویژگی از ایشان اشاره کنیم که مستند و مأثور است.

وی با اشاره به عبودیت به عنوان ویژگی اول حضرت عباس(ع) اظهار داشت: هدف همه انبیا این بود که عابدانی صالح تربیت کنند حال شما ببینید نقل شده است که حضرت اباالفضل(ع) از بزرگان اهل بیت(ع) از نظر تقوا و علم و آگاهی بود و اثر سجده در پیشانی او نمایان بود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان کرد: ویژگی دوم ایشان وفاداری نمونه ایشان بود که دلیل اعلی آن رد کردن امان نامه شمر در روز عاشورا بود؛ از امام سجاد(ع) سؤال شد که خلاصه دین چیست؟ حضرت فرمود: «حق گویی در بیان، عدالت و وفاداری در جامعه».

وی با بیان این که در مورد اهل بیت(ع) دشمنی های زیادی صورت می‌ گیرد، گفت: گاهی اوقات در منابع تاریخی هم دست برده اند تا شخصیت حضرت عباس(ع) را خراب کنند؛ ویژگی سوم ایشان شجاعت بود که شجاعت غیر از جسارت است، شجاعت گاهی شمشیر غلاف کردن و سکوت است همچنانکه در زیارت ایشان می‌ خوانیم: شهادت می‌ دهم که نو ترسیدی و نه به دشمن تکیه کردی.

استاد حوزه و دانشگاه بصیرت را ویژگی چهارم حضرت اباالفضل العباس(س) عنوان کرد و گفت: حضرت عباس(ع) فردی نافذ البصیره بود، شمشیر با بصیرت هرکجا نمی خورد؛ خداوند نیز در قرآن کریم از «اولی الایدی و الابصار» یعنی افراد شجاع و با بصیرت به نیکی یاد کرده است.

وی اضافه کرد: ویژگی پنجم ایشان ایثار بود، خصوصیت دیگر ایشان تصدیق و تسلیم در برابر خدا بود که همه پیامبران این مسأله را از خدا می‌ خواستند، یعنی برخی افراد هستند که صاحبان بهشت و جهنم را درهمین دنیا می‌ شناسند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی صبر و بردباری به عنوان ویژگی هفتم حضرت قمر بنی هاشم(ع) یاد کرد و عنوان داشت: در زیارت حضرت عباس(ع) می‌ خوانیم: «تو بهترین صابری هست که مدافع امام زمانت بودی».

وی افزود: ویژگی نهم ایشان اطاعت محض از امام و ولایت پذیری بود، که بسیاری از مسلمانان از این نعمت بزرگ بی بهره هستند، ایشان تلاش بی نهایتی در مسیر اهل بیت(ع) داشت تا جایی که در زیارت ایشان آمده است: «تو فردی بودی که تمام تلاش خود را برای امامت گذاشتی».

استاد سطح عالی حوزه ابراز داشت: ویژگی دهم ایشان مظلومیت بیش از حد ایشان بود تا جایی که در میان شهدای کربلا از جمله افرادی بود که با وضعیت بدی به شهادت رسید و ابتدا دستان ایشان را از بدن جدا کردند./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات