۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۷۸۳۲۹
مدیر دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی:

"بی بی سی" از انتشار اخبار اربعین ترسیده است

حجت‌الاسلام جهانگیری سهروردی گفت: اربعین آورده‌های متعددی دارد و بزرگترین آن معرفی رویکرد تمدنی و بین‌المللی جهان اسلام با محوریت صلح را به دنیا معرفی می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آثار و برکات اربعین در عرصه‌های بین‌المللی اظهار داشت: اربعین آورده‌های متعددی دارد و بزرگترین آن معرفی رویکرد تمدنی و بین‌المللی جهان اسلام با محوریت صلح را به دنیا معرفی می‌کند.

وحدت ملل مختلف جهان توسط اربعین

مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم ادامه داد: اربعین ثابت می‌کند که می‌توان بیش از 20 میلیون انسان، کنار هم در یکی از ناامن‌ترین نقاط دنیا، در نزدیکی داعش یعنی عراق، بدون هیچ‌گونه خون‌ریزی جمع شوند و برای امام حسین(ع) عزاداری کنند، در حالی که هیچ دولتی، مسأله اربعین را پشتیبانی نمی‌کند.

وی با اشاره به وظایف شیعیان در معرفی اربعین به دنیا گفت: اربعین امروزه محدود به مرزهای شیعه و مذهب نیست و حتی غیرمذهبیان هم به اربعین و عزاداری برای امام حسین(ع) دل بسته و برای آن هزینه می‌کنند، از این رو وظیفه ما معرفی اربعین و اباعبدالله(ع) به تمام دنیا است.

حجت‌الاسلام جهانگیری سهروردی لازمه معرفی صحیح اربعین در عرصه بین‌المللی را کشف زبان بین‌المللی توسط شیعیان توصیف و بیان کرد: آگاهی و تسلط بر زبانی که همه دنیا با آن همزادپنداری و همگنی داشته باشند، امری ضروری در این زمینه است.

وی با تأکید بر ضرورت وجود نگاه فرامذهبی در مسأله اربعین گفت: لازمه داشتن این نگاه، دانستن زبان فرامذهبی و معرفی اربعین به واسطه آن است، از این رو انجام تحقیق برای دریافت این زبان مقدمه‌ای انکار نشدنی است.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: اگر در کاروان حضرت سنخ مختلف انسان‌ها از مسیحیت، اهل سنت تا دیگر ادیان دنیا مشاهده می‌شود، به دلیل دلبستگی آنها به اربعین حسینی(ع) است.

دشمن در رصد حاشیه‌های اربعین

وی با اشاره به تهدیدات رسانه‌ای دشمن در زمینه اربعین بیان کرد: یکی از تهدیدات موجود این است که دشمن حاشیه‌های موجود در اربعین را مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی به صورت جدی دنبال می‌کند تا پدیده اربعین را یک پدیده خرافی و بی‌مبنا معرفی کرده و با بزرگ‌نمایی حاشیه‌های آن، اصل این واقعه عظیم را زیرسؤال ببرند.

حجت‌الاسلام جهانگیری سهروردی ادامه داد: شبکه‌ای مانند BBC در سال‌های ابتدایی حرکت بزرگ اربعین، از آن گزارش تهیه می‌کرد، اما اکنون آن را بایکوت کرده است، چراکه از این واقعیت به شدت ترسیده‌ است.

وی رویکرد جبهه اسلامی را برای مقابله با جبهه دشمن این‌گونه توصیف کرد: راهی که ما باید انتخاب کنیم، این است که علاوه بر آگاهی بخشی به جامعه شیعه، پدیده اربعین را قبل از شناخت دشمن، خود آسیب‌شناسی کرده و مانع سوء استفاده دشمن شویم.

مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم با اشاره به دلیل هراس دشمن از گسترش روز افزون اربعین گفت: دشمن به خوبی آگاه است که اربعین ظرفیتی عظیم برای کنگره سازی دینی و شیعی را دارد تا همه لاییک‌ها و سکولارهای دنیا که به دنبال پیاده سازی ایسم‌های خود بودند با دیدن این پدیده، درمی‌یابند که مذهب می‌تواند زنده باشد و اتفاقی جمعی و جریان ساز را در دنیا ایجاد کند.

آسیب‌ها و تهدیدهای دشمنان در مسأله اربعین

وی تأکید کرد: بایستی اقدامی هوشمندانه نسبت به بحث اربعین وجود داشته باشد که لازمه آن آگاهی از آسیب‌های سال‌های گذشته و تهدیدها و شبهات جدیدی است که از سوی دشمن در این زمینه مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام جهانگیری سهروردی افزود: با توجه به این‌که جبهه حزب‌الله، داعش را از کشور عراق بیرون رانده و دستان دشمن از عناصر تروریستی خالی شده است، مطمئنا دشمنان به دنبال رو کردن پدیده‌های جدیدی هستند.

وی ادامه داد: دشمن در سال جاری به دنبال دامن زدن به جریان‌های رادیکال و انحرافی درون شیعی و ایجاد شایعات بی‌اساس است تا از بین‌المللی شدن واقعه اربعین جلوگیری کرده و اربعین در حلقه شیعه محدود بماند، از این رو با بزرگنمایی جریان‌های انحرافی همچون احمد الحسن، سعی در دفن این پیام آگاهی بخش دارد، بنابراین وظیفه جبهه شیعی و اسلامی آسیب‌شناسی سال‌های گذشته و آینده پژوهی و رصد تهدیدات جدید است./876/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات