۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۷۸۳۰۶
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

انقلاب اسلامی نماد ۴۰ سال ایستادگی دربرابر توطئه های آمریکا

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه افراد بسیاری در فتنه ۸۸ از قطار انقلاب پیاده شدند، گفت: استقامت و ثبات قدم افراد در بحران‌ها مورد امتحان و آزمایش قرار می‌گیرد.
عزاداری شب تاسوعای حسینی در حسینیه امام خمینی (ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت شهادت جانسوز اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش با حضور رهبر معظم انقلاب و هزاران عزادار حسینی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: شب تاسوعای حسینی منصوب به فرزند شجاع امیرمومنان علی(ع) و یل ام‌البنین(س) باب‌الحوائج ابوالفضل العباس(ع) عبد صالح خداوند است.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت عباس(ع) ادامه داد: حضرت عباس(ع) مورد مدح ائمه معصومین(ع) همچون امام حسین(ع)، امام صادق(ع)، امام سجاد(ع) و امام زمان(عج) قرار گرفتند. امامزاده و جوانی که بیشتر از 35 سال سن ندارند و امام صادق(ع) در توصیف ایشان می‌فرمایند: نافذالبصیرة و امام سجاد(ع) ایشان را صاحب مقام ویژه معرفی می‌کنند؛ این صفات مختص حضرت عباس(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در مکتب چهار امام معصوم(ع) شاگردی کردند، ابراز داشت: زندگی حضرت از بدو تولد تا روز شهادت در جوار امام و حجت خداوند بود؛ آمده است که در روز قیامت همه انسان‌ها به مقام شهدا غبطه می‌خورند و جمیع شهدا حتی شهدایی مانند مالک اشتر و جناب حمزه به مقام و رتبه حضرت عباس(ع) غبطه می‌خورند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در مقام و جایگاه رفیع حضرت ابوالفضل العباس(ع) همین بس که امام معصوم(ع) برای ایشان زیارتنامه خاص و مفصل انشاء می‌کنند و امام صادق(ع) می‌فرمایند: «السلام علیک ایها العبدالصالح المطیع لله و لرسوله و ...»؛ همه این مسائل بیانگر شخصیت و جایگاه والا و ویژه حضرت عباس(ع) است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حضرت عباس(ع) یک لشکر بود

وی با استناد به آیات قرآن کریم مبنی براینکه حضرت ابراهیم(ع) یک امت بود، گفت: امام راحل نیز این تعبیر را درباره شهید بهشتی داشتند. برخی افراد واقعا به مثابه یک امت هستند و فرد نیستند. امام حسین(ع) نیز حضرت عباس را لشکر می‌دانستند برای همین زمانی که حضرت ابوالفضل(ع) اجازه میدان رفتن خواستند امام حسین(ع) فرمودند: اگر تو به میدان بروی لشکرم از هم پاشیده می‌شود؛ این سخن را امام زمانی فرمودند که لشکری در کار نبود و و غیر از حضرت عباس(ع) همه یاران باوفای اباعبدالله الحسین(ع) به شهادت رسیده بودند و این کلام نشان از جایگاه حضرت عباس(ع) دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی درادامه با اشاره به ماجرای لیلةالمبیت، اظهار داشت: در شب لیله المبیت امام علی(ع) با خوابیدن در بستر پیامبراکرم(ص) سبب شد جان رسول خدا حفظ شود در این هنگام خداوند این آیه را نازل کرد«و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله روف بالعباد» و با مباهات به جبرئیل و میکائیل فرمود: ببینید چطور برادری خودش را فدای برادرش کرد؛ یکی از مصادیق آیه لیلةالمبیت حضرت عباس(ع) است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت عباس(ع) نه تنها در روز عاشورا خود را فدای امام حسین(ع) کرد بلکه خطاب به سه برادران خود نیز فرمودند: تا من زنده هستم بروید و در راه امام شهید شوید تا من ببینم شما از یاری امام منصرف و سست نمی‌شوید، پسران ام البنین، قرار نیست ما باشیم و پسر فاطمه نباشد، تا قبل از ایشان باید به میدان بروید؛ این کلام گویای مقام بالای حضرت عباس(ع) است.

وی با تاکید براینکه حضرت ابوالفضل العباس(ع) قوام خیمه لشکر بود، گفت: در گذشته هر کسی نمی‌توانست علمدار باشد و پرچم سپاه را به کسی می‌دادند که دشمن جرات نکند به لشگر نگاه چپ داشته باشد برای همین حضرت امام حسین(ع) قبل از شهادت حضرت عباس(ع) خیلی راحت بر پیکر قطعه قطعه شده حضرت علی اکبر(ع) و دیگران حاضر می‌شدند چون حضرت عباس نگهبان خیمه حضور داشتند لذا تا زمانی که حضرت ابوالفضل(ع) زنده بودند سخن از اسارت و بی کسی نبود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش دیگر از سخنرانی خود با موضوع ثبات قدم و استواری در مسیر حق گفت: گاهی دشمن در جبهه منفی خودش استوار است و بر باور باطل خود لجاجت و تعصب می‌ورزد و این عمل آنان براساس قرآن فقط لجاجت است.

ثبات قدم ایستادگی در موضع حق است

استاد حوزه علمیه ادامه داد: دشمنان در روز عاشورا با اینکه می‌دانستند امام حسین(ع) فرزند حضرت فاطمه(س) و پیامبراکرم(ص) است ولی اصرار داشتند حضرت را شهید کنند؛ بنابراین ثبات قدم داشتن ربطی به لجاجت ورزیدن ندارد بلکه مراد از ثبات قدم، ایستادگی بر موضع حق و دین است.

وی ثبات قدم و استواری در دین و ریزش نداشتن و پشت نکردن به دین را بسیار مهم دانست و گفت: خداوند در سوره مائده می‌فرماید: یا رسول؛ زمانی خواهد آمد که عده‌ای از دین بر می‌گردند؛ پیامبراکرم(ص) قبل از وفاتشان نگران بودند که برخی با تبعیت از هوای نفس، قطع رحم، جاه طلبی و مال پرستی از دین رویگردان شوند و ریزش کنند و چنین نیز شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: بعد از پیامبراکرم(ص) بعضی‌ها کارشان به جایی رسید که مال و ثروتشان قابل شمارش نبود در حالی که این امور در دوران رسول خدا وجود نداشت و تا زمانی که حضرت بودند کسی بر سر ریاست و ثروت دعوا نداشت اما با گذشت زمان این ریزش‌ها صورت گرفت.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: مگر هواپیمای پاریس نبود افراد زیادی در داخل آن بودند اما بعد از آن بسیاری از آنان ریزش کردند، مگر برخی از آنها با لباس زنانه از این کشور فرار نکردند در طول این چهل سال افراد بسیاری از این قطار پیاده شدند البته در بین راه نیز افراد بسیاری هم سوار شدند. رهبر معظم انقلاب فرمودند: انقلاب ریزش و رویش داشته؛ اما متاسفانه افراد بسیاری پس از پیروزی انقلاب در لباس روحانیت، مسؤولیت و دیگر لباس‌ها ریزش کردند.

انسان در بحران‌ها باید ثابت قدم باشد

وی با تاکید براینکه ثبات قدم داشتن بیشتر مربوط به بحران‌ها می‌شود، گفت: انسان باید در سختی‌ها و مشکلات ثبات قدم داشته باشد اغلب کسانی که در انقلاب اسلامی ریزش پیدا کردند در حوادثی مانند جریان 88 بود که عده‌ای از انقلاب جدا شدند همچنین بعد از رحلت امام بحث منا و منکم آغاز شد هر چند این امر طبیعی بود چون بعد از پیامبراکرم(ص) نیز برخی آمدند و مِنّا اَمیرٌ و مِنْكُم...؛ به راه انداختند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: هرچند در تغییر بنیانگذاران یک نهضت، انقلاب یا جریان این اتفاقات میفتد و ما باید شاکر خداوند باشیم که بعد از چهاردهه هنوز شعارهای روزهای اول انقلاب و روز قدس و بحث استکبار ستیزی به قوت و قدرت خودش ادامه دارد. امروز ما بسیار جلوتر از تاریخ هستیم.

استاد حوزه علمیه با ابراز تاسف از آمار پرونده‌های قضایی و آمار رو به افزایش طلاق، گفت: در جامعه اسلامی نباید شاهد این تعداد طلاق و پرونده قضایی باشیم همه اینها به اعصاب مردم لطمه می‌زند، چرا باید هر روز شاهد یک پرونده و قصه جدید باشیم، این کشور، کشوری اسلامی است، کشور قال صادق(ع) و قال باقر(ع) است.

وی افزود: بخش اعظمی از پرونده‌های قضایی متعلق به مردم است چرا باید آمار طلاق در 5 سال اول زندگی مشترک بالای 24 درصد باشد طلاقی که ثمره‌ای جز فروپاشی دو فامیل و بی سرپرست شدن و رها شدن زنان و فرندان در جامعه را ندارد. امام جواد(ع) می‌فرمایند: اهل مدارا باشید و بدانید سختی تمام می‌شود و راحتی فرا می‌رسد بنابراین صبور و شکیبا باشید؛ ما باید بدانیم سختی‌ها همیشه باقی نمی‌ماند ما موج‌های سهمگینی را تا به امروز پشت سر گذاشتیم.

یاس و ناامیدی عامل دلشادی دشمن است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس شهرهای ما موشک باران می‌شدند در آن دوران ما گندم سیلوها را جارو کردیم اما همه این موج‌های سهمگین را پشت سر گذاشتیم، امروز کشور ثبات و پشتوانه مالی و قضایی دارد چرا باید خودمان را ببازیم تا دشمن دلشاد شود؛ حضرت زینب(س) در شام فرمودند: کید خودت را انجام بده ما از تو نمی‌ترسیم؛ ما نیز امروز باید در روبروی دشمن و ترامپ خبیث بایستیم و بگوییم هر غلطی که می‌خواهی انجام بده ما از تو هراسی نداریم.

استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار داشت: ثابت قدم بودن و در مسیر حق و از قطار اسلام و دین پیاده نشدن و این قطار را به آخر رساندن از مهمترین وظایف به شمار می‌رود.

وی با طرح این پرسش که انسان چگونه می‌تواند ثابت قدم باشد، گفت: نخستین گام برای ثبوت قدم دعا کردن است، قرآن کریم می‌فرماید: زمانی که مومن آل فرعون را تهدید کردند ایشان در دربار بود اما از حضرت موسی پیروی می‌کرد؛ امام صادق(ع) فرمودند برای ثبات قدم داشتن این جمله را «اُفَوَّضُ اَمری اِلیَ اللهِ اِنَّ اللهُ بَصَیرٌ بِالعَبادِوَاِلحُکُم اِلهٌ واحِدٌ» بسیار بخوانید؛ دعا انسان را رشد می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه با بیان اینکه انفاق مال و کمک به نیازمندان انسان را در مسیر حق ثابت قدم می‌کند، ادامه داد: قرائت قرآن و اقامه نماز شب انسان را در مسیر حق ثابت قدم می‌کند زیرا نماز از انسان غفلت زدایی کرده و موجب اعتلای نمازگزار می‌شود. همچنین مطالعه کردن تاریخ از عوامل دیگری است که باعث ثبات قدم می‌شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات