۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۷۸۲۶۰

برگزاری کنگره «کاتولیک‌های دیروز، مسلمانان امروز» در آلمان

پنجاه‌ و دومین کنگره انجمن تاريخ‌دانان آلمان در مونستر با موضوع «کاتولیک‌های دیروز، مسلمانان امروز: مقایسه جوامع موازی مذهبی» در آلمان برگزار می‌شود.
مسجد در آلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، «کاتولیک‌های دیروز، مسلمانان امروز: مقایسه جوامع موازی مذهبی» موضوعی است که بیست و هفتم سپتامبر سال جاری (پنجم مهرماه) در پنجاه‌ودومین کنگره انجمن تاريخ‌دانان آلمان در مونستر به بحث گذاشته می‌شود.

به گزارش سایت دانشگاه مونستر، هر دو گروه – پیروان کاتولیک‌ در زمان گذشته و مسلمانان امروز- احساس مشترکی نسبت به جامعه آلمان دارند. پروفسور «توماس گروس‌بولتینگ» و «دانیل گرشتر» از مرکز دین و مدرنیته دانشگاه مونستر در یک بیانیه مطبوعاتی درباره هدف برگزاری این نشست اعلام کردند:« چندین دهه است که مسلمانان از منزوی شدن در جامعه آلمان انتقاد می‌کنند، در قرن نوزدهم نیز، کاتولیک‌ها در میان پیروان بی‌شمار پروتستان کم تعداد بودند و حتی پژوهش‌های تاریخی می‌تواند اثبات کند که پیروان کاتولیک در قرن نوزدهم احساس می‌کردند که در جامعه پروتستان منزوی شده‌اند. مهم است که تاریخ را با جزئیاتش مورد بررسی قرار دهیم و از نتایج تحقیقات تاریخی در زندگی خود استفاده کنیم. به همین منظور، مسؤولان انجمن تاریخ‌دانان آلمان به همراه اعضای گروه دین و سیاست در دانشگاه مونستر قصد دارند بیست‌وهفتم سپتامبر سال جاری و در خلال پنجاه‌ودومین کنگره انجمن تاریخ‌دانان آلمان درباره این موضوع به بحث بپردازند».

به گفته توماس گروس‌بولتینگ، مورخ دوره معاصر، دهه‌هاست جامعه آلمان از اصطلاح «جامعه موازی» برای توصیف افراد خارجی استفاده می‌کند، این اصطلاح را درباره مهاجران به کار می‌برد و حقانیت جامعه آلمان را با آن می‌سنجد. انتقاداتی که در حال حاضر جامعه آلمان به مسلمانان دارند، مشابه مشکلاتی است که پیش از این پیروان کاتولیک هم تجربه کرده‌اند. با این حال تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. به گفته دانیل گرشتر، پیروان کاتولیک ۳۰ درصد از جمعیت آلمان را داشتند و در مقابل جمعیت مسلمانان که تنها ۵ درصد از کل جمعیت آلمان هستند، اقلیت بیشتری بودند. علاوه بر این مسلمانان، تاریخ مهاجرتشان را با خود حمل می‌کنند و از زبان مادری به جای زبان آلمانی استفاده می‌کنند.

شرکت‌کنندگان در نشست ۲۷ سپتامبر و در خلال بحث درباره موضوع «کاتولیک‌های دیروز، مسلمانان امروز: مقایسه جوامع موازی مذهبی»، درباره نقش مذهب در همبستگی اجتماعی نیز به گفت‌وگو می‌پردازند.

 پنجاه‌ودومین کنگره انجمن تاريخ‌دانان آلمان بیست و پنجم تا بیست و هشتم سپتامبر سال جاری در مونستر برگزار می‌شود./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: رایزنی فرهنگی ایران در آلمان

ارسال نظرات