۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۵۷۸۲۰۹

انتشار کتاب "فهیمه"

کتاب فهیمه، زندگی‌نامۀ داستانی فهیمه محبی، روایت جزئی و دل‌نشین یک زندگی به قلم نفیسه ثبات است که انتشارات روایت فتح منتشر کرده است.
فهیمه

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب فهیمه، زندگی‌نامۀ داستانی فهیمه محبی، روایت جزئی و دل‌نشین یک زندگی به قلم نفیسه ثبات است که انتشارات روایت فتح منتشر کرده است.

نویسنده با دلِ صبر از کوچه‌های محلۀ عین‌الدوله شروع می‌کند و با فلاش‌بک‌های کوتاه و بجا سرگذشت پدر فهیمه را قبل از رسیدن به عمارت انجدانی بازمی‌گوید. در این مسیر، آنچه باید را شرح می‌دهد و از آنچه سخت یا نامطبوع است، به ظرافت عبور می‌کند. اگر تا صفحۀ ۵۰ و ۷۰ طاقت بیاورید، تا آخر کتاب پیش می‌روید. این طاقت‌آوردن، البته به کار نویسنده برنمی‌گردد. به توقع خواننده مربوط است. انگار تا می‌بینید که نوشته زندگی‌نامۀ داستانی، توقع عدم تعادل و گره و حادثه و شخصیت دارید و با دیدنِ حجم کتاب، توقع رمان‌خواندن. اما این توقع برآورده نشده، دیری نمی‌پاید و نویسنده با حوصله و تأنی، با جای‌دادن دیالوگ‌های متناسب، با گفتن قصه‌های کوچک، مُجابتان می‌کند که بنشینید پای این زندگی که معمولی است و حادثه‌های غیرقابل انتظار و شخصیت‌های عجیب و غریب ندارد و بی غرغر و نق‌نق پیش بروید و لذت هم ببرید.

شاید اوایل کتاب، توصیفات ریز و داستانی، به نظر حوصله‌سربر بیاید و بگویید به چه کار می‌آید این‌ها. اما تک‌تک توصیفات در طی داستان و در آخر کتاب، به کار می‌آید. از عمارت عین‌الدوله تا کافه لقانطه! همه و همه کمک می‌کند به باور این که زندگی در «فهیمه» جاری است. توصیفات جزئی و دقیق نویسنده از آدم‌ها و فضا و اتفاقات، کم‌کم کنار هم قرار می‌گیرد تا تصویری کامل از آدمی معمولی اما ویژه، در چشم مخاطب جان بگیرد. نویسنده موفق می‌شود با همین جزئی‌نگری‌ها، جهانی را بسازد که همسو با روایت کتاب است؛ روایتِ زندگی و مرگ./925/د 103/ش

ارسال نظرات