۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۵۷۸۲۰۷
مدیر جامعه‌الزهرا:

گریه همراهی با امام حسین، همان اشکی بوده که بهشت بر آن واجب است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی به فراز «إنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ» اشاره کرد و گفت: اشکی که با این شعار واقعی همراه شد، بهشت بر آن واجب می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جامعة الزهرا(س)، روایات مختلفی درباره ثواب گریه بر امام حسین علیه‌السلام و مصائب عاشورا وجود دارد از جمله پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به حضرت زهرا علیهاالسلام فرمودند: «اى فاطمه (س)! همه چشم‌ها در روز قيامت گريان است جز چشمى كه بر مصيبت‌هاى حسين بگريد».

همچنین امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «خدا حیا مى‌کند گریه‌کننده بر حسین بن علی علیه‌السلام را عذاب نماید» و یا از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نقل شده: «هرگاه گریه‌کنندگان بر حسینم داخل بهشت شوند، من هم داخل بهشت می‏شوم».

حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام در روایتی فرمودند: «من کُشته اشکم هیچ مؤ منى مرا یاد نمى‌کند مگر آنکه (بخاطر مصیبت‌هایم ) گریه مى‌کند»؛ همچنین از آن حضرت است که «چشمان هر کس که در مصیبت‌هاى ما قطره‌اى اشک بریزد، خداوند او را در بهشت جاى مى‌دهد».

همه این روایات، نشان دهنده اهمیت اشک بر مصیبت های واقعه عاشورا در کربلا است که از اهل بیت علیهم‌السلام برای ما به یادگار مانده است و هر سال با آغاز ماه محرم، پرچم های عزا در هر کوی برزن برافراشته می شود و مردم در عزای سالار شهیدان به سوگ می نشینند، اما یکی از شبهاتی که برای مردم متصور می شود، این است که گناهان آنها با عزاداری و اشک بر امام حسین علیه‌السلام پاک می شود و می توانند بدین وسیله کوتاهی ها و گناهان خود را جبران کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی در مراسم عزاداری محرم که در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد، به این مسئله اشاره کرد و اظهار داشت: روایاتی که درباره فضیلت اشک بر امام حسین علیه‌السلام به ما رسیده است، آن قدر زیاد است که گاهی بعضی از ذهن‌های کوتاه را به شک می‌اندازد و حتی برخی افراد خاص را هم به شگفتی وا می‌دارد.

آیا روایات اشک بر امام حسین علیه‌السلام بر هر اشکی اطلاق می‌شود؟

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به روایاتی درباره فضیلت اشک بر امام حسین علیه‌السلام اشاره کرد و افزود: ابوهارون مکفوف، مداح اهل بیت علیهم‌السلام به محضر امام صادق علیه‌السلام مشرف شد و قصیده‌ای درباره امام حسین علیه‌السلام خواند، امام صادق علیه‌السلام گریه کردند و فرمودند: هر که درباره امام حسین علیه‌السلام شعری بگوید و خودش بگرید و ۱۰ نفر را بگریاند، خداوند هم برای گوینده و هم برای گریه‌کننده بهشت را می‌نویسد؛ سپس فرمودند: اگر پنج نفر را بگریاند، باز بهشت را برای او می‌نویسند و کسی که به یاد امام حسین علیه‌السلام باشد و به اندازه پر مگسی اشک بریزد، اجر او با خداوند است و خداوند کمتر از بهشت برای او راضی نمی‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به روایت «ریان بن شبیب»، تصریح کردند: امام رضا علیه‌السلام در این روایت فرمودند: اي پسر شبيب ! همانا محرم ماهي است كه مردم زمان جاهليت در اين ماه ظلم و كشتن افراد را به خاطر حفظ حرمت اين ماه، حرام مي‌دانستند؛ اما اين امت حرمت اين ماه و حرمت پيامبرش را نشناختند و در اين ماه، ذريه و فرزندان ايشان را كشتند.

وی با بیان اینکه اهل بیت علیهم‌السلام از روز اول محرم عزادار امام حسین علیه‌السلام بودند، ادامه دادند: امام رضا علیه‌السلام به ریان بن شبیب فرمودند: «اى فرزند شبيب اگر مى‏خواهى براي كسى گريه كنى، براي حسين بن على عليه السلام گريه كن ۱۸ نفر از خاندان او را كه مانند آن‏ها در زمين نبودند، به شهادت رساندند».

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام  تأکید کرد: روایات بسیاری درباره ثواب گریه بر امام حسین علیه‌السلام نقل شده است و شاید این سوال مطرح شود که آیا گریه‌کنندگان بر آن حضرت در یک صف هستند و آیا این روایات را می‌توان به هر اشکی که برای امام حسین علیه‌السلام ریخته می‌شود، اطلاق کرد.

 انواع اشک بر امام حسین علیه‌السلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به اینکه بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، اشک چشم به سه نوع رفلکسی، پایه و احساسی تقسیم می‌شود، گفتند: اشک‌های انسان همانطور که از لحاظ علمی، از یکدیگر تمایز دارند، در معنویت نیز از یکدیگر متفاوتند.

وی با بیان اینکه درباره اشک بر امام حسین علیه‌السلام هم چند نوع اشک وجود دارد، افزودند: اشک احساسی و عاطفی، اشکی نیست که در روایات آمده است؛ به عنوان مثال، زمانی که حضرت زینب علیهاالسلام در حادثه عاشورا به سمت قتلگاه حرکت کردند، عمر سعد را دیدند که ایستاده است، آن حضرت فرمودند: حسین مرا می‌کشند و تو نگاه می‌کنی؟ چنان این صحنه رقت‌بار بود که در تاریخ آمده اشک از چشمان عمر سعد جاری شد، اما این اشک ارزشی ندارد.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: وقتی حضرت زینب علیهاالسلام وارد کوفه شدند و خطبه خواندند، صدای ناله و گریه از مردم بلند شد، حضرت فرمودند: اشک شما خشک نشود و همیشه گریان باشید؛ این اشک‌ها ارزش معنوی ندارند.

اشک همراهی با امام حسین علیه‌السلام، همان اشکی است که بهشت بر آن واجب است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی، اشک احساسی به اضافه همفکری را از دیگر انواع اشک بر امام حسین علیه‌السلام برشمرد و اظهار داشت: فردی ممکن است در فکر خود امام حسین علیه‌السلام را قبول داشته باشد و برای آن حضرت اشک بریزد، اما همراه حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام نباشد که این اشک نیز ارزش چندانی ندارد.

وی تصریح کرد: افراد بسیاری در زمان حادثه کربلا حضور داشتند که امام حسین علیه‌السلام را قبول داشتند، اما آن حضرت را همراهی و نصرت نکردند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: اشک سوم اشکی است که احساس همراه با فکر و اقدام است؛ یعنی بر این باور باشیم که: «حسین جان به خدا قسم اگر روز عاشورا بودم همراهی‌تان می‌کردم»؛ اشک همراهی با امام حسین علیه‌السلام، همان اشکی است که بهشت بر آن واجب است.

یاد شهدا را زنده نگه داریم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: ما باید یاد شهدا را زنده نگه داریم؛ شهدایی که در مکتب امام حسین علیه‌السلام پرورش یافتند و در مسیر آن حضرت بودند.

وی به فراز «إنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ» اشاره کرد و افزود: اشکی که با این شعار واقعی همراه شد، بهشت بر آن واجب می‌شود.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: اشک سوم همان اشکی است که امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در سوگ جدشان امام حسین علیه‌السلام فرمودند: «اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و مرا از یاریت بازداشت و نبودم تا با آنان که به جنگ با تو پرداختند در ستیزم و با آنان که به دشمنی با تو پرداختند به دشمنی برخیزم به جای آن هر صبح و شام بر تو ناله می‌کنم و به جای اشک بر تو خون می‌گریم».

شهدای کربلا پیروز میدان بودند/ شرکت در مجلس امام حسین علیه‌السلام، حضور در اقیانوس رحمت حسینی و همنشینی با فرشتگان است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه شهدای کربلا پیروز میدان بودند، اظهار امیدواری کردند که همواره همراه امام حسین علیه‌السلام و امام زمان خود و در لشکر پیروز ابدی آن حضرت حضور داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: خداوند را شاکریم که توفیق حضور در شفاخانه حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و حضور در اقیانوس رحمت حسینی را به ما عنایت کرد تا بار دیگر در محرم و در مجلس عزای امام حسین علیه‌السلام با فرشتگان آسمانی همنشین باشیم./۹۹۸/د۱۰۳/ج

 

ارسال نظرات