۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۵۷۸۱۵۰
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

حوزه و دانشگاه از کمبود رویکردهای تمدنی رنج می‌ برند

حجت الاسلام بابایی با اشاره به این که غالب متون تمدنی ما از مستشرقان گرفته شده است، تأکید کرد که امروز حوزه و دانشگاه از کمبود رویکردهای تمدنی رنج می‌ برند.
حجت الاسلام حبیب الله بابایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «مطالعات تمدنی در ایران بعد از انقلاب اسلامی» از سلسله نشست های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی عصر دوشنبه در سالن نشست های امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام حبیب الله بابایی عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این همایش با بیان این که باید بحث مطالعات تمدن با مطالعات تمدنی از یکدیگر جدا شود، خاطرنشان کرد: بحث اول به عنوان یک رویکرد و بحث دوم یک مرحله بالاتر به عنوان یک موضوع برای پژوهش های بعدی محسوب می‌ شود.

وی اضافه کرد: نکته ای که می‌ توان به آن اشاره کرد این است که چه در مطالعات تمدن و چه در مطالعات تمدنی تلقی این است که غیر از چند نفر معدود از بزرگان و مؤثران به آن ورودی پیدا نکرده اند و در جمهوری اسلامی چه در حوزه و چه دانشگاه به ندرت سطح تحلیل تمدنی را درک می‌ کنند.

حجت الاسلام بابایی تصریح کرد: به ندرت می‌ توان دید در جایی به بحث های تمدنی به عنوان یک موضوع به صورت حرفه ای تر وارد شده باشند و از طرف دیگر بیشتر فضای مطالعاتی ما که آسیب بزرگی نیز محسوب می‌ شود بین قم و تهران شکل می‌ گیرد.

این پژوهشگر علوم سیاسی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که ما برای فهم سخنان دیگران کمتر تلاش کرده ایم و هنوز دیوارهای زیادی بین ما وجود دارد، ابراز داشت: ما برای دیگرانی که بحث هایی در این زمینه دارند کمتر میدان داده ایم و در مطالعات تاریخی نیز به رغم این همه رشته های تاریخ تمدن و تاریخ اسلام حتی در دانشگاه تهران اساسا رویکرد تمدنی دیده نمی شود.

وی با بیان این که در دانشگاه اساسا بین رشته تاریخ اسلام و تاریخ تمدن اسلام تفاوتی دیده نمی شود، تأکید کرد: این یک بحران بزرگ است که چرا هنوز رابطه بین تاریخ اسلام و تاریخ تمدن اسلام را درک نکرده ایم و پیروان این دو علم در دانشگاه تنها به دنبال سند می‌ گردند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: متأسفانه در مباحث مربوط به حوزه مطالعات تمدنی تقریبا 90 درصد کارهای ما از دیگران و همیشه از متون شرق شناسان استفاده می‌ کنیم و به عبارت دیگر حرفی از خودمان نداریم.

حجت الاسلام بابایی تصریح کرد: می‌ توانیم بگوییم اگر این متون مستشرقان نبود، هیچگاه شاید در مطالعات تاریخی خودمان به رویکردهای تمدنی نمی پرداختیم، بنابراین باید سطح این تحلیل در بین اساتید رنگ و بوی بیشتری پیدا کند./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات