۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۵۷۸۰۶۹
حجت‌الاسلام مرادبیگی:

اخلاق و تکلیف محوری وجه تمایز حوزه با نظام‌های آموزشی است

مدیر حوزه علمیه ایلام با اشاره به وجوه تمایز نظام آموزشی حوزه با دیگر مؤسسات آموزشی، گفت: مهم‌ترین تفاوت حوزه با سایر نظام‌ها در اخلاق و تکلیف محوری است.
مدیر حوزه علمیه ایلام

حجت‌الاسلام وعد مرادبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در اشاره به جایگاه نظام آموزشی حوزه و تفاوت و وجه تمایز این نظام با سایر نظام‌های آموزشی اظهار داشت: تعلیم و تعلم توأمان و آمیخته بودن نظام آموزشی با نظام تربیتی از ویژگی‌ها مهم و محاسن نظام آموزشی حوزه بر سایر نظام‌ها است.

مدیر حوزه علمیه ایلام افزود: آمیختگی نظام آموزشی و نظام تربیتی در طول تاریخ موجب موفقیت‌های زیادی برای حوزه علمیه شده است و هرچه این آمیختگی نظام آموزشی و تربیتی در طول تاریخ بیشتر شده به همان میزان موفقیت بیشتری برای حوزه‌ها به‌ ارمغان آورده است و اگر امروز ما در حوزه‌های علمیه شاهد نشاط، تلاش و انگیزه‌های بالا برای پیشرفت از سوی طلاب هستیم نتیجه همین آمیختگی نظام آموزشی در حوزه‌های علمیه است.

وی تصریح کرد: طلاب در حوزه‌های علمیه ضمن تحصیل علم به دنبال کسب اخلاق و فضایل معنوی هستند و کسب فضایل اخلاقی و معنوی در شکوفایی فکر، در شکوفایی علم و یادگیری آن‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

حجت‌الاسلام مرادبیگی پرورش بزرگان، مراجع تقلید، علما و تربیت انسان‌های وارسته را از ثمرات نظام آموزشی و تربیتی حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: کسانی که نظام آموزشی حوزه را در کنار تهذیب نفس و کسب اخلاق دنبال کرده‌اند به موفقیت‌های بزرگی دست‌یافته‌اند.

وی دیگر شاخصه موفقیت نظام آموزشی حوزه را حاکم بودن رابطه پدر و فرزندی میان استاد و طلبه دانست، ادامه داد: در حوزه میان طلاب و اساتید رابطه پدر و فرزندی حاکم است و طلبه استاد را به چشم پدر نگاه می‌کند و نگاه استاد به طلبه نیز مانند پدری دلسوز است و همین امر نقش مؤثری در پیشرفت تحصیلی و اخلاقی طلبه دارد؛ زیرا طلبه می‌داند که احترام به استاد در خوب شنیدن، خوب تحلیل کردن و خوب ارائه کردن درس است.

مدیر حوزه علمیه ایلام خاطرنشان کرد: به دلیل حاکم بودن نگرش پدری در حوزه علمیه، استاد در ارائه و آموزش مباحث علمی به طلبه با جدیت عمل می‌کند و سعی می‌کند به‌بهترین شکل دروس مورد نیاز را به طلبه ارائه کند و بر طلبه از نظر علمی و اخلاقی نظارت دارد و در صورت بروز مشکل طلبه را در حل مشکلات یاری می‌کند و در طول تاریخ همین نگرش موجب تربیت طلاب و علمای برجسته شده است.

حجت‌الاسلام مرادبیگی نظام مباحثه و ارائه درس به هم‌کلاسی را از دیگر مزایای حوزه بر سایر نظام‌های آموزشی دانست و افزود: ارائه درس درنهایت دقت و کیفیت به همکلاسی به طلاب احساس امتیاز، نشاط، شادابی و شخصیت می‌دهد و همین احساس در موفقیت طلاب نقش بسیار مهمی دارد.

وی تصریح کرد: وجود نظام پیش مطالعه دروس در حوزه یکی دیگر از محاسن نظام آموزشی حوزه‌های علمیه است اما متأسفانه در حال حاضر این نظام کمرنگ شده و نیاز به تقویت دارد.

مدیر حوزه علمیه ایلام ادامه داد: رویکرد طلاب از تحصیل علوم دینی در حوزه‌های علمیه، رویکردی تکلیف مدارانه است و این تکلیف مداری در عرصه آموزشی و اخلاقی به‌صورت توأمان وجود دارد و این موضوع زمینه‌ساز افزایش موفقیت طلاب می‌شود.

حجت‌الاسلام مرادبیگی خاطرنشان کرد: تدریس توأم با تحصیل و تقریر دروس از سوی طلاب از دیگر وجوه تمایز نظام آموزشی حوزه‌های علمیه با سایر نظام‌ها است که زمینه موفقیت طلاب را فراهم می‌کند./۸۳۷/پت302/ب1

ارسال نظرات