۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۵۷۸۰۴۰
آیت‌الله میرباقری:

تواضع در برابر امام معصوم مقدمه عبودیت است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که حقیقت «وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا» تواضع در برابر امام معصوم برای درک حقیقت عبودیت است، گفت: امام معصوم علیه‌السلام باب الحطة است به این معنا که راه ورود به ساحت توحید و اثبات حقیقت عبودیت تواضع در برابر چنین ساحتی(امام معصوم) است.
آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید مهدی میرباقری شب گذشته در آیین عزاداری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد با بیان این‌که اوصاف قرآنی از امام معصوم برای راه‌یابی مؤمن به ساحت توحید است، اظهار داشت: باب الله بودن امام معصوم به این معنا است که مؤمن بتواند از این ابواب به ساحت توحید وارد شود؛ بر این اساس حدود بیوت و ابواب توحید از سوی ذات اقدس اله برای هدایت بندگان به حقیقت توحید معین‌شده است.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به حدیث شریف مشهور شهر العلم که از سوی رسول گرامی اسلام(ص) صادر شده است اشاره کرد و عنوان داشت: شهر العلم و الحکمه نشان از این حقیقت است که تمام علم و حکمت در جود نازنین نبی گرامی اسلام نهادینه‌شده است؛ بر این اساس وقتی خود وجود نازنین رسول اسلام(ص) می‌فرمایند امیرالمؤمنین باب ورود به چنین ساحت است، هویت باب الله بود امام معصوم معین می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم «باب الحطة» را از اوصاف امام معصوم در بیان قرآن کریم توصیف کرد و گفت: خداوند متعال در سوره بقره آیه 58 می‌فرماید«وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطَايَاكُمْ  وَسَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ؛ و [یاد کنید] هنگامی را که گفتیم: به این شهر [بیت‌المقدس] وارد شوید، و از نعمت‌های آن هر چه خواستید، فراوان و گوارا بخورید و از دروازه [شهر یا درِ معبد] فروتنانه و سجده‌کنان درآیید و بگویید: [خدایا! خواسته ما] ریزش گناهان ماست، تا گناهانتان را بیامرزیم و به‌زودی [پاداش] نیکوکاران را بیفزایم.»

وی ادامه داد: عنوان«وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا» در این آیه شریفه نشان از این حقیقت است که این دروازه باید دارای ویژگی‌ها و امتیازاتی باشد؛ چراکه چنین تواضعی در بدو ورود زمینه تطهیر و آمرزش و ورود به ساحت توحید است چنانکه خود آیه شریفه به این حقیقت تصریح دارد.

آیت‌الله میرباقری در ادامه ایمان به سلسله انبیای الهی را اساس تسلیم (اسلام آوردن) توصیف کرد و ابراز داشت: سنت رایج انبیای الهی است که د ر جریان عظیم هدایت بشر را به تسلیم در مقابل پیامبر موعود و ائمه هدی دعوت کرده‌اند.

وی افزود: خداوند متعال در آیه 37 سوره بقره فرموده است«فَتَلَقَّى آدم مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ؛ پس آدم کلماتی را] مانند کلمه استغفار و توسّل به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) که مایه توبه و بازگشت بود] از سوی پروردگارش دریافت کرد و [پروردگار [توبه‌اش را پذیرفت؛ زیرا او بسیار توبه پذیر و مهربان است.» بر این اساس این آیه شریفه به مؤمن می‌فهماند که اساس استغفار عمل است و کلمه توحید پذیرش حقیقت امام معصوم است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها باب خضوع و خشوع به ساحت ائمه هدی را اساس توبه و تطهیر مؤمن توصیف کرد و گفت: چنین تواضعی مقدمه هدایت است.

وی افزود: بندگی به ساحت ذات اقدس اله آدابی دارد و این راه و آداب از سوی خود خداوند متعال معین‌شده است که همان حقیقت کرنش، خضوع و خشوع در برابر امام معصوم مفروض طاعت است؛ بر این مدار با استکبار نمی‌توان به حقیقت بندگی رسید و چنین استکباری را می‌توان به رفتار ابلیس در برابر خداوند متعال مثال زد که خطاب به خداوند گفت: من آن‌طور که خود می‌خواهم تو را عبادت خواهم کرد و به ساحت توحید وارد می‌شود درحالی‌که خداوند حدود طاعت و بندگی را تعیین فرموده بود.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم سجده در برابر آدم را آزمایش عظیم الهی توصیف کرد و گفت: آزمایش ملائک عرش چنین بود که خداوند موجودی را از گل را آفرید و سپس در او از روح خود دمید؛ بنابراین برای سنجش میزان عبودیت ملائک در پیشگاه عزلی در برابر ساحت کبریایی می‌بایست ملائک حقیقت ذلت خود را در برابر ساحت کبریایی ذات اقدس اله نشان می‌داند و این حقیقت باعث شد با چنین آزمایشی روبرو شوند.

وی ادامه داد: تواضع در برابر آدم علیه‌السلام حقیقت عبودیت و تذلل ملائک را به اثبات می‌رسانید که ابلیس در چنین آزمایشی مردود شد.

آیت‌الله میرباقری بابیان این‌که حقیقت «وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا» تواضع در برابر امام معصوم برای درک حقیقت عبودیت است، گفت: امام معصوم علیه‌السلام باب الحطة است به این معنا که راه ورود به ساحت توحید و اثبات حقیقت عبودیت تواضع در برابر چنین ساحتی(امام معصوم) است./837/پ202/ب1

ارسال نظرات