۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۵۷۷۹۳۹
استاد دانشگاه باقرالعلوم تبیین کرد؛

اثبات تقویت جریان حق، نقطه کانونی فرهنگ عاشورا

حجت الاسلام والمسلمین سوزنچی با بیان این که به حادثه عاشورا نباید صرفا یک نگاه نظامی داشت، گفت: حادثه عاشورا از آن حیث ارزش دارد که در پی تقویت جریان اثبات حق است.
حجت الاسلام سوزنچی

حجت الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین ابعاد واقعه کربلا و نسبت آن با جنگ اقتصادی دشمن پرداخت و گفت: واقعۀ عاشورا ابعاد بسیاری دارد که یکی از این ابعاد، بعد اقتصادی است. در این اوضاع و شرایط اقتصادی کشور می‌شود از عاشورا در این زمینه استفاده‌هایی ببریم. شهید مطهری(ره) وقتی در کتاب قیام و انقلاب مهدی می‌خواهد قیام امام زمان(عج) را توضیح بدهد، می‌گوید مهمترین جنگ‌های دنیا نبرد میان حق و باطل است و قیام امام زمان آخرین سلسله این جنگ‌ها و نبردهاست که با پیروزی حق به پایان می‌رسد.

وی ابراز داشت: متاسفانه تمرکز آموزشهای تاریخی ما ناظر به نبردهای بین باطل و باطل بوده؛ مثلا جنگ بین ایران و روم که هر دو طرف باطل بودند. جنگ‌های بزرگی که ما سراغ داریم نبردهای میان باطل و باطل هستند.مثل جنگ‌ مغول‌ها و جنگ جهانی اول و دوم.

عضو میز علوم انسانیِ قطب‌های علمی حوزه علمیه قم با اشاره به این که معیارها و مقیاس‌های ما در تحلیل تاریخی اشتباه است اذعان داشت: از نظر ما جنگی، جنگ مهم است که یا تعداد آدم‌های درگیر شده زیاد باشند یا که مدت زمان زیادی طول کشیده باشد. مثلا چرا جنگ جهانی دوم مهم است؟ چون بسیاری از کشورها درگیرش شدند و مدت زیادی طول کشید. بعد با چنین معیاری قاعدتا حادثه عاشورا بی اهمیت جلوه می‌کند چرا که اینطور تحلیل می‌کنند: بیرون یک شهری شصت هفتاد نفر آدم با چند هزار آدم درگیر شدند و مدت زمانش از صبح بوده تا عصر. در حالی که ما می‌دانیم در تاریخ تشیع و جهان حادثه‌ای مهم‌تر از حادثه عاشورا نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سوزنچی با توجه به این که حادثه‌ای با ارزش‌تر و جانگدازتر از حادثۀ عاشورا در تاریخ وجود ندارد، اظهار داشت: حادثه عاشورا جنگی است میان حق و باطل. بر خلاف روال تاریخ نویسان جهان که دنبال حوادث بزرگ میگردند در قرآن تمام جنگ‌هایی که خداوند بر می‌شمارد از این جنس جنگ‌هاست. مثل جنگ بنی اسرائیل و فرعون یا جنگ طالوت با جالوت، هود ع با قومش، صالح ع با قومش، ابراهیم ع با کل کافران. چون که اهمیت به تعداد و زمان نیست بلکه اهمیت حادثه تاریخی به عمق حادثه است.

وی ادامه داد: نقشۀ دشمن این بود که امام حسین(ع) را در جایی به شهادت برساند که هیچ اثری از او باقی نماند. به حر بن یزید ریاحی دستور داده شده بود که امام را از مسیرشان خارج کند. اگر در نقشه توجه کنید شهر کوفه نسبت به مکه در شمال قرار دارد ولی کربلا، شمال کوفه واقع شده! کربلا با فاصلۀ 80 کیلومتر از کوفه در شمال این شهر قرار دارد در حالی که طبق مسیر مکه به کوفه باید درگیری در جنوب کوفه واقع می‌شد. یعنی حضرت را از مسیر اصلی بیرون بردند و به سمت بیابانهای پیرامونی کشاندند و حضرت را در فاصله 80 کیلومتری از شهر و در فاصله‌ای زیاد از مسیرهای اصلی عبور و مرور به شهادت رساندند. آنان پس از واقعه جنازه‌های خودشان را دفن کردند ولی پیکر مطهر امام حسین(ع) و اصحابش را در وسط بیابان خشک رها کردند، تا طعمۀ جانوران بیابان شود و یا زیر طوفانها شن مدفون گردد و هیچ اثری از آنان نماند!

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) علت اهمیت و اثرگذاری جنگ‌های بین حق و باطل را عدم موضوعیت داشتن «منفعت طلبی» جبهه حق دانست و ادامه داد: جنگ بین جبهه‌های  باطل و باطل، جنگ داروینی، مادی و منفعت طلبانه است، طبق آن چه افراد در ادامۀ نظریه داروین در علوم اجتماعی گفتند انسانی بقا پیدا می‌یابد که قوی‌تر باشد. جنگ‌های باطل عالم بر اساس تنازع بقاست، و همان گونه که حیوانات تاریخ ندارند، اثری از این نوع جنگ‌‌ها فقط در کتاب‌ها می‌ماند و اثری در متن تاریخ نخواهند داشت. جنگ ایران و روم 300 سال طول کشید؛ اما امروز می‌بینیم که اثر خاصی از آنها نمانده؛ ولی نگاه کنید حاصل جنگ حضرت ابراهیم(ع) با قومش؛ این شد که ما شدیم امت ابراهیمی.

وی عنوان کرد: ارزش واقعه عاشورا صرفا به بعد نظامی‌اش نیست چرا که امام حسین(ع) در بعد نظامی شکست خوردند؛ اما به حادثۀ عاشورا نباید صرفا یک نگاه نظامی داشت. حادثه عاشورا از آن حیث ارزش دارد که در پی تقویت جریان حق است. در آیه چهارم و پنجم سوره محمد می خوانیم: «...وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ(4) سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِحُ بَالَهُمْ(5)» و کسانی که در راه خدا کشته م یشوند خداوند اعمالشان را ضایع نمی کند. به زودی هدایتشان می‌کنیم و اعمالشان را اصلاح می‌کنیم. جالب است که آیه می فرماید کسانی که شهید شدند را به زودی هدایتشان می‌کنیم. مگر می شود کسانی که شهید شدند و رفتند را هدایت کرد؟ معنای این جمله را من در سخنان یکی از شهدا پیدا کردم که گفته بود: گمنام‌ترین شهید در دور افتاده‌ترین نقطه عالم کارش هدر نخواهد رفت.

پس در جنگ اقتصادی‌ای هم که امروز برای ما پیش آمده، اگر این را جنگ حق و باطل می‌بینیم می‌توانیم از این حادثه درسهای فراوان بگیریم./۹۱۸/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات