۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۵۷۷۹۱۶
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

حوزه و دانشگاه در ارائه سبک زندگی کم کاری کرده اند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سبک زندگی برآیند همه دانش‌ها است، گفت: حوزه و دانشگاه در ارائه سبک زندگی کم کاری کردند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع سبک زندگی موثرتر از آگاهی و ایمان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: آگاهی و ایمان است که عمل انسان را می‌سازند اما نباید تصور شود که تنها با افزایش آگاهی و ایمان عمل محقق می‌شود.

وی افزود: خیلی از رفتارهای ما در سبک زندگی نیاز به ایمان ندارد و دین نیز صریحا به جزییات آن توجه نکرده اما متاسفانه همان رفتارها در سبک زندگی ما بسیار تاثیر گذاشته است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: انسان زمانی که مومن و دیندار می‌شود باید یک رفتار حساب شده نیز داشته باشد تا با ادب زندگی کند؛ بنابراین با این بنا می‌تواند با ایمان و آگاهی کم رفتار حساب شده داشته باشد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: انسان‌ها باید تصمیم بگیرند با اصلاح و ارتقای رفتار، سبک زندگی خودشان را تغییر دهند متاسفانه امروز جامعه به جای آن که به سوی تقویت رفتار و سبک زندگی حرکت کند در جهت تخریب و نابودی آن حرکت می‌کند.

این خطیب مشهور اظهار داشت: انسان اگر رفتار خودش را کنترل کند ذهن، گرایش و عقلانیت او مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی از مبانی انسان شناسانه معارف دینی این است که می‌گوید رفتار انسان در اندیشه و اعمال او تاثیر می‌گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: ایمان قدرت دارد سبک زندگی انسان را اصلاح کند اما رفتار درست بیشتر می‌تواند در سبک زندگی انسان تاثیرگذار باشد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: دلیل اینکه ما از سبک زندگی عقب هستیم آن است که اندیشمندان حوزه و دانشگاه در این زمینه کم کاری کرده‌اند. ما افراد با سواد بسیار داریم اما پاسخگویی به سوالات سبک زندگی بسیار لازم و ضروری است.

وی افزود: دانش ما در سبک زندگی عقب است و مقصر اصلی در این قضیه علمای حوزه و دانشگاه هستند. حکم شرعی صادر کردن برای رفتار شرعی ساده است اما این احکام شرعی برای جامعه سبک زندگی نمی‌شود؛ فقها باید در کنار دیگر متخصصان جمع شوند تا بتوانند سبک زندگی صحیحی را طراحی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: سبک زندگی برآیند همه دانش‌ها و دانشی بسیار پیشرفته است برای همین همه دانش‌ها باید در کنار هم جمع شوند تا بتوانند سبک زندگی جامعه را اصلاح کنند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات