۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۷۷۹۰۸
آیت‌الله میرباقری:

صلوات حقیقت خضوع در برابر امام معصوم است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که صلوات حقیقت خضوع در برابر امام معصوم علیه‌السلام است، گفت: اتصال به امام معصوم سرشت مؤمن را پاک می‌کند.
آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین عزاداری شامگاه پنجمین روز از ایام دهه اول محرم‌الحرام در حرم مطهر برگزار شد.

بر اساس این گزارش آیت‌الله سید مهدی میرباقری در شب‌های گذشته به توصیف و بررسی جایگاه و نقش استراتژیک امام معصوم علیهم‌السلام در درک حقیقت توحید و حرکت در صراط مستقیم و بیان برخی از اوصاف اصحاب امام حسین علیه‌السلام پرداخت.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه شب گذشته نیز در ادامه این مباحث «باب الله» را به‌عنوان یکی دیگر از اوصاف قرآنی امام معصوم علیهم‌السلام برشمرد و گفت: در چنین اوصافی هر عقل سلیمی درمی‌یابد که معنای ظاهری عنوان ملاک قرآن کریم نیست؛ بر این مدار با تفقه در نصوص ثقلین باید حقیقت معنای این عناوین فهمیده و برمدار آن به درک حقیقت ساحت امام معصوم علیهم‌السلام نزدیک شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بررسی اوصاف امام معصوم بر اساس آیه 189 سوره بقره پرداخت و ابراز داشت: خداوند متعال در این آیه شریفه فرموده است «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ از تو درباره هلال های ماه می‌پرسند، بگو: آن‌ها وسیله تعیین اوقات [برای امور دنیایی و نظام زندگی] مردم و [تعیین زمان مراسم] حج است. و نیکی آن نیست که به خانه‌ها از پشت آن‌ها وارد شوید، [چنان‌که اعراب جاهلی در حال احرام حج از پشت دیوار خانه خود وارد می‌شدند نه از در ورودی] بلکه نیکی [روش و منشِ] کسی است که [از هر گناه و معصیتی] می‌پرهیزد. و به خانه‌ها از درهای آن‌ها وارد شوید؛ و از خدا پروا کنید تا رستگار شوید.»

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری به بیان یکی از احادیث که برخی از مفاهیم این آیه شریف را تفسیر می‌کند پرداخت و عنوان داشت: اصبغ بن نباته روایت کرده است که«من در نزد امیرالمؤمنین علیه‌السلام نشسته بودم که ابن کواکه آمد و گفت: یا امیرالمؤمنین! معنای این سخن خدا که می‏ گوید: لیس البر بان تاتوا البیوت من ظهورها و لکن البر من اتقی و اتوا البیوت من ابوابها چیست؟ آن حضرت گفتند: نحن البیوت التی امر الله بها ان توتی من ابوابها، نحن باب الله و بیوته التی توتی منه! فمن بایعنا و اقر بولایتنا فقد اتی البیوت من ابوابها، و من خالفنا و فضل علینا غیرنا فقد اتی البیوت من ظهورها. ما هستیم آن خانه‏ هائی که خداوند امر کرده است که در آن‌ها باید از درهایشان وارد شد، ما هستیم در خدا و خانه‏ هائی که ازآنجا داخل می‏ شوند. پس کسی که با ما بیعت کند، و اقرار به ولایت ما نماید، پس او حقا در خانه‏ ها از درهایش وارد شده است، و کسی که با ما مخالفت نماید، و غیر ما را بر ما تفضیل وبرتری دهد، پس او حقا در خانه‏ ها از پشت‌های آن‌ها وارد شده است.»

آیت‌الله میرباقری در ادامه با تأکید بر این‌که راه رسیدن به حقیقت بندگی و مقام ذکر تمسک به این خانه و همراهی اهل آن است، گفت: باید توجه داشت که حقیقت بیت النورهایی با چنین اوصافی که بیان‌ شده خود وجود نازنین امام معصوم علیه‌السلام است.

عضو مجمع عمومی جامع مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که صلوات حقیقت خضوع در برابر امام معصوم علیه‌السلام است، ابراز کرد: صلوات یعنی تجدید پیمان با امام معصوم، یعنی به حقیقت ذکر و خضوع رسیدن و درک سرچشمه نور و ورود به ساحت توحید و درک حقیقت بندگی چراکه نصوص ثقلین از صلوات چنین تفاسیری کرده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه با تصریح بر این‌که اتصال به امام معصوم علیه‌السلام سرشت مؤمن را پاک می‌کند، اظهار داشت: حقیقت تطهیر از ناحیه امام معصوم علیه‌السلام است؛ بر این مدار قرآن کریم از ساحت امام معصوم علیه‌السلام به‌عنوان باب الله یاد کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که تسلیم شدن مقدمه رسیدن به امام است، گفت: اشتباه تاریخی ابلیس این بود که به ساحت ازلی اعتراض کرد که چرا باید از مجرای خلیفه‌الله(امام معصوم) به اعلی ساحت توحید دست‌ یابم! من می‌خواهم خود تو را عبادت کنم.

وی ادامه داد: این ادعای ابلیس که امروزه به‌گونه‌ای شبهه نیز مطرح می‌شود از اساس اشتباه است چراکه فرمان الهی برمدار حکمت واسعه او این است که مجرای دست‌یابی به منشأ نور توحید امام است و ادعای شیطانی ابلیس نوعی سرکشی در مقابل ذات اقدس اله است./837/پ202/ب1

ارسال نظرات