۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۵۷۷۹۰۱

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

برگزاری دهمین سوگواره ادبی «بغض واژه» در تبریز، یادواره «۷۲ عاشورایی منطقه شنب‌غازان» و برگزاری روز ملی شعر و ادب ۲۷ شهریور در مقبره الشعرای تبریز از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سیدمهدی سیدین نیا، سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی اظهار داشت: دهمین سوگواره ادبی «بغض واژه» روز یکشنبه 25 شهریور ماه سال جاری همزمان با ششم محرم الحرام با حضور جمعی از شاعران و مادحان اهل بیت (ع)، راس ساعت 18 در محل حوزه هنری استان آذرباجان شرقی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: دهمین سوگواره ادبی بغض واژه به مناسبت یادبود شاعر و پژوهشگر؛ استاد اصغر فردی برگزار می شود. همچنین استاد حسام الدین سراج و استاد عبدالله وطن دوست به آواز سوگ و نوا می پردازند. سوگواره ادبی بغض واژه با رویکرد تولید و خوانش اشعار مرتبط با قیام عاشورا برگزار می شود.

سیدین نیا تصریح کرد: سوگواره ادبی «بغض واژه» برای دهمین سال متوالی به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان برای ارج نهادن به آثار ارزشمند شاعران جوان در ادبیات آیینی برگزار می شود.

گفتنی است، سوگواره فوق بیا همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می شود.

یادواره «72 عاشورایی منطقه شنب‌غازان» برگزار می‌شود

یادواره «72 عاشورایی منطقه شنب‌غازان» روز دوشنبه 26 شهریور همزمان با ششم محرم، پس از اذان مغرب و عشا، با حضور خانواده معظم شهدا، جمعی از پیشکسوتان فرهنگ ایثار و حماسه و شهروندان متدین و انقلابی محله تاریخی شنب‌غازان در مسجد اعظم المهدی شنب‌غازان برگزار می‌شود.

محله تاریخی و انقلابی شنب‌غازان در غرب تبریز، از محلات نامدار در دفاع از کیان انقلابی است که ده‌ها شهید سرافراز را تقدیم جبهه‌های نبرد کرده‌است. این محله اصیل همچنین با تقدیم «شهید اکبر زوار جنتی» از شهدای مظلوم جبهه جهانی مقاومت اسلامی، پایمردی خود را در دفاع از آرمان‌های والای انقلاب ثابت کرده‌است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، با حضور در یادواره «72 عاشورایی منطقه شنب‌غازان» به عنوان میهمان ویژه، به تبیین ارتباط تاریخی فرهنگ عاشورا با مبانی انقلاب و دفاع مقدس خواهد پرداخت.

همچنین حاج مهدی خادم آذریان، مداح باصفای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در این مراسم به ذکر مصیبت اهل بیت (ع) می‌پردازد.

سوگواره نمایشی «بغض صحنه» برگزار می شود

سیدمهدی سیدین نیا، سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی از برگزاری سوگواره نمایشی «بغض صحنه» به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) و 72 تن از یاران با وفای آن امام همام در پنجم و ششم محرم الحرام 1440 هجری خبر داد و  اظهار داشت: در سوگواره نمایشی بغض صحنه شبیه خوانی و پرده خوانی عاشورایی توسط شبیه خوانان محلات و پرده خوانان مطرح استان اجرا می شود.

وی ادامه داد: در سوگواره نمایشی فوق هیئت عزاداری مسجد موسی ابن جعفر(ع) (واقع در آخر ایده لی) و هیئت شبیه خوانی شهیدان کربلای تبریز ( واقع در قراملک) به اجرای شبیه خوانی و پرده خوانی خواهند پرداخت.

سیدین نیا با بیان اینکه حضور برای عموم در این سوگواره آزاد می باشد، افزود: سوگواره نمایشی «بغض صحنه» در روزهای شنبه و یکشنبه 24 و 25 شهریور ماه سال جاری راس ساعت 17:30 در محل خیابان امام، محوطه تاریخی مسجد کبود( گوی مسجید) برگزار می شود.

وی بیان داشت: سوگواره نمایشی «بغض صحنه» به همت واحد نمایش حوزه هنری استان آذربایجان شرقی و با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار می شود.

گفتنی است، برنامه فوق، از سلسله برنامه های هنری حوزه هنری استان در زمینه ترویج مفاهیم عاشورایی به زبان هنر به همراه سوگواره های بغض واژه و بغض بوم است.

روز ملی شعر و ادب 27 شهریور در مقبره الشعرا برگزار می شود

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: روز ملی شعر و ادب و آیین گرامیداشت مقام ادبی استاد شهریار سه‌ شنبه بیست و هفتم شهریور برگزار می ‌شود. این آیین همزمان با ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین برگزار و مقبره استاد شهریار با حضور مسؤولان استانی و جمعی از شعرا و ادبا گلباران می شود.

وی با بیان اینکه اشعار عاشورایی دریای ادبیات ایران ‌زمین را در افشان‌ تر‌ ساخته است، ادامه داد: استاد شهریار از شاعران و مداحان برجسته‌‌ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده و گوهر کلام را با طبع سرشار خود سفته و روز ملی شعر و ادب نیز به یاد وی مزین شده است.

گفتنی است، آیین گرامیداشت روز ملی شعر و ادب با حضور حسام الدین سراج و اجرای زنده این خواننده پیشکسوت و نام ‌آشنای کشور ساعت ١٠ صبح در مقبره الشعرای تبریز برگزار می‌شود./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات