۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۵۷۷۷۰۶
مبلغ و پژوهشگر حوزوی مطرح کرد؛

چهار ویژگی اساسی شهدای کربلا | شهدای ما چون حسینی بودند پای انقلاب ایستادند

حجت الاسلام الیاسی به اشاره به چهار ویژگی اصلی شهدای کربلا در روایات تصریح کرد که برای رسیدن به یقین باید از شهدای کربلا درس و الگو بگیریم.
حجت الاسلام الیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی الیاسی مبلغ و پژوهشگر حوزوی بعد از ظهر امروز در جمع عزاداران هیأت اباعبدالله الحسین(ع) قم با اشاره به استقامت و ایستادگی به عنوان درس اصلی مکتب عاشورا اظهار داشت: شهدای ما به همین دلیل بود که در دوران انقلاب و دفاع مقدس حاضر شدند جان خود را فدا کنند و شکنجه های بسیار سخت آنها را از پای در نیاورد.

وی تصریح کرد: امروز حسینی بودن ما به این است که یقین داشته باشیم و پای انقلاب و ارزش های آن بایستیم، همچنانکه شهدای کربلا نیز این گونه بودند؛ نقل می کنند وقتی زهیر بن قین نزدیکی شریعه فرات رفت یکی از یاران عمر سعد به او گفت تو با حسین(ع) چه کار داری؟ تو مگر عثمانی نبودی؟ که او در جواب گفت: من در گذشته مردد بودم ولی الان ببین کنار چه کسی هستم و پای یقین خود می مانم و همین زهیر است که در شب عاشورا آن طور جانانه خطبه می خواند.

حجت الاسلام الیاسی با بیان این که باید تلاش کنیم به یقین برسیم و در مسیر همراهی اهل بیت(ع) متزلزل نشویم، ابراز داشت: برای این مسأله باید به ویژگی های شهدای کربلا مراجعه کنیم؛ در روایت داریم شهدای کربلا دارای چهار ویژگی اساسی بودند، اولین ویژگی آنها این بود که یقین داشتند که مرگ حق است.

وی اضافه کرد: به ما توصیه شده است که از مرگ بترسیم، ترس از مرگ این است که انسان باید پاسخگو باشد به همین جهت خود را آماده می کند، یعنی آن فردی که پول ممکلت را می دزد و به کانادا می رود هرچند شاید نتوانیم در دنیا او را مجازات کنیم ولی باید بداند، مگر خدا و قبر و قیامتی نیست؟.

مبلغ و پژوهشگر حوزوی با بیان این که مرگ انسان را از خواب غفلت بیدار می کند، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) به عمر سعد فرمودند: تو مگر مرا نمی شناسی و نسب مرا نمی دانی؟ او گفت قبول دارم همراهی با شما آخرت را تضمین می کند ولی چه کنم که ملک ری نقد است؛ امام حسین(ع) فرمودند: بدان که روزی در بستر سر از تنت جدا می شود که اتفافا همین طور هم شد.

وی ادامه داد: این صریح آیه قرآن است که هرکجا باشید مرگ شما را فرامی گیرد؛ ویژگی دوم شهدای کربلا این بود که یقین داشتند، بهشت حق است و به همین جهت برای رسیدن به آن در روز عاشورا از هم سبقت و سرعت می گرفتند، همچنین سومین ویژگی آنها شناخت جهنم و حق بودن آن است.

حجت الاسلام الیاسی تصریح کرد: وعد و وعید، عذاب و بهشت، نفرین و دعا و خوف و رجا همگی از خداوند صادر می شود بنابراین نباید به عمل خود دلخوش باشیم؛ چهارم این که یقین داشتند که حسابرسی قیامت حق است همچنانکه امام صادق(ع) فرمود: «از ما نیست کسی که هر روز خود را به حساب نکشد»./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات